AzulOscuroCasiNegro
Kompozytor: Pascal Gaigne
Rok produkcji: 2007
Wytwórnia: Film Music Downloads
Czas trwania: 36:11 min.

Ocena redakcji:

Film "GranatowyPrawieCzarny" na ekranach polskich kin pojawił się niemal dokładnie rok temu i raczej nie wywołał większego poruszenia. Świadczyć o tym może zaledwie kilka recenzji tego obrazu w rodzimej prasie. A szkoda, bo to film niezwykle ciepły i ciekawy, którego reżyser przez wielu zagranicznych dziennikarzy został okrzyknięty 'nowym Almodovarem'. "GranatowyPrawieCzarny" opowiada o dorastaniu kilku hiszpańskich nastolatków, których życie zdecydowanie nie rozpieszcza. Jeden z nich – Jorge – opiekuje się niepełnosprawnym ojcem, studiuje zaocznie w szkole biznesu i ze wszystkich sił stara się znaleźć pracę lepszą, niż dozorcy w apartamentowcu swojej dziewczyny. Tego zadania nie ułatwia mu jego starszy brat, siedzący w więzieniu i proszący Jorge'a o przedziwną przysługę…

 

Dawno nie oglądałem tak ciekawego i dobrze nakręconego filmu. Mimo że relacje między poszczególnymi postaciami są dość złożone, to reżyserowi udało się je przedstawić w niezwykle przejrzysty sposób. Akcja rozwija się powoli, ale jednocześnie bez zbędnego przynudzania, skupiając się na przeżyciach i problemach głównych bohaterów. Niezwykły klimat tego obrazu buduje także świetna muzyka hiszpańskiego kompozytora Pascala Gaigne. Zestaw kilku niebanalnych motywów, rytmów i kameralnych aranżacji zwraca uwagę już podczas oglądania filmu, co zachęca do zapoznania się ze soundtrackiem.

 

gaigne-1780670-1590001120Instrumentarium tej płyty stanowi mała orkiestra (instrumenty dęte drewniane, smyczki, harfa) oraz fortepian, który jest głównym głosem całej ścieżki dźwiękowej. To co od razu rzuca się w uszy to nieszablonowe wykorzystanie tych instrumentów. Bowiem w przypadku tej muzyki bardziej niż same tematy, melodie uwagę zwraca sposób ich wykonania. Pascal Gaigne posługuje się tutaj niemal wyłącznie krótkimi dźwiękami – pizzicato, staccato – które stanowią nieodłączny akompaniament dla dłuższych motywów. Najlepszym przykładem jest tutaj chyba temat z utworu tytułowego wygrywany jako szybkie staccato na fortepianie. 

 

W pewnym sensie sporo w tej muzyce także nawiązań do minimalizmu i jego repetytywności, która służy do przedstawiania ciekawych przebiegów harmonicznych. Tutaj ich nie brakuje. Jednocześnie w ten niezwykle rytmiczny i sztywny szkielet minimalizmu wkrada się sporo jazzowych ozdobników – wyprzedzający fortepian, swobodne solówki, nieszablonowa rytmika.

 

Jeśli chodzi o klimat, jaki kreuje muzyka Gaigne, to skupia się on na kilku rodzajach emocji, które zdominowały sam film. Napięcie, bunt, namiętność, nadzieja, komizm – ścieżka dźwiękowa z "GranatowegoPrawieCzarnego" nie wykracza poza ten zestaw uczuć. Wszystkie one są przedstawione w niebanalny i zwracający uwagę sposób. 

 

Niskie, drapieżne kontrabasy obrazują napięcie, gniew i bunt bohaterów filmu, których marzenia, u progu nowego życia, zostały stłamszone przez oczekiwania innych. Namiętność i inne rodzące się między głównymi postaciami obrazu uczucia, takie jak miłość, opisywane są tutaj za pomocą solowych popisów płaczliwych skrzypiec, gorącej wiolonczeli i delikatnego fortepianu czy harfy. Z kolei nadzieja i komizm przeplatają się na tej ścieżce dźwiękowej tworząc przestrzeń bardziej pozytywnych i optymistycznych brzmień. To właśnie one są najciekawszą i najbardziej niezwykłą składową tej muzyki, gdzie pojawia się najwięcej smaczków i subtelności w warstwie technicznej (np. metrum sześciomiarowe). Podczas gdy pozostałe emocje przedstawiane są w bardziej klasyczny sposób, tutaj słychać najwięcej inspiracji współczesnymi sposobami orkiestracji czy minimalizmem. 

 

"GranatowyPrawieCzarny" to pozycja dla wszystkich, którzy głodni są świeżości i artyzmu muzyki filmowej rodem z Europy. Hiszpański kompozytor imponuje tutaj nie mniej niż Javier Navarrete czy Alberto Iglesias. Jego ścieżka dźwiękowa jest pełna emocji i wyczucia, ale przede wszystkim muzycznej świeżości, która przyciąga niczym magnes. To muzyka, do której chce się uciekać od pełnych pompatycznego przepychu czy bezkształtnych dudnień Hollywood. Jest niebanalna, bezpośrednia i niebywale przyjemna.

 

Autor recenzji: Łukasz Waligórski
  • 1. AzulOscuroCasiNegro
  • 2. La Vida Con Objetivo
  • 3. Entrevistas
  • 4. Solaris
  • 5. Sin Dudar
  • 6. Contrabass
  • 7. Cárcel Con Vistas
  • 8. Memoria Sensorial
  • 9. Una Vez Más
5
Sending
Ocena czytelników:
5 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...