Another Year / Happy-Go-Lucky
Kompozytor: Gary Yershon
Rok produkcji: 2011
Wytwórnia: Varèse Sarabande
Czas trwania: 56:11 min.

Ocena redakcji:

 

Filmy Mike'a Leigh niemal zawsze chwalone są za grę aktorów, często za scenariusz, ale bardzo rzadko za muzykę. Rzeczywiście, ten wspaniały reżyser zwykł traktować kwestię ścieżki dźwiękowej po macoszemu. Przez wiele lat współpracował z Andrew Dicksonem, jeden z wyjątków czyniąc dla Rachel Portman, ale właściwie dopiero przy „Vera Drake” pozwolił muzyce silniej zaznaczyć się w filmie. Prawdziwy przełom przyniosło jednak „Happy-Go-Lucky”.

 

Wtedy to Dicksona zastąpił niemal o dekadę młodszy Gary Yershon. Do tej pory zilustrował on już trzy filmy reżysera („Mr. Turner” czeka na polska premierę), udowadniając, że w filmach Leigh istnieje zupełnie niezła przestrzeń dla muzyki. Trzeba tylko trochę wyczucia i odwagi, by ją wypełnić.

 

Leigh zasadniczo nie buduje dynamiki dłuższych scen i sekwencji za pomocą muzyki. Kompozytor otrzymuje zatem zwykle kilkunastosekundowe przerwy, które nie tyle posuwają akcję, co budują atmosferę. Yershon, doświadczony w pisaniu muzyki dla przedstawień teatralnych potrafi obejść te ograniczenia. Opiera swoje kompozycje na wyrazistych motywach, które potrafią natychmiastowo wbić się w narrację i pozostać w pamięci słuchacza.

 

Dla „Happy-Go-Lucky” takim tematem jest urokliwy walczyk, którego można posłuchać w pełnej, rozbudowanej wersji dzięki tradycyjnym, długim napisom początkowym. Jego pogodny, swobodny charakter podkreśla pełen humoru, ciepły charakter obrazu. Yershon trochę na klasyczną modłę kontrapunktuje poszczególne sekcje orkiestry, unikając charakterystycznego dla współczesnej muzyki filmowej gładkiego, trochę pozbawionego koloru szwu.

 

Walczyk powraca jeszcze wielokrotnie, mocno zaznaczając swoją obecność, ale Yershon chętnie tworzy też na potrzeby niektórych scen wdzięczne miniatury. W „To the Physio” proponuje dowcipny, skradający się marsz, a „Lamenco Class” ubarwia rytmicznym pizzicato. Jak jednak niewiele ma przestrzeni dowodzi fakt, iż bardzo rzadko poszczególne utwory trwają dłużej niż minutę.

 

O ile przy słuchaniu „Happy-Go-Lucky” da się na to przymknąć oko, jest to spory problem przy słuchaniu ścieżki dźwiękowej do „Kolejnego roku”. Producenci umieścili obydwie ścieżki dźwiękowe na krążku w kolejności odwrotnej do chronologicznej, sporo ryzykując. Wielu słuchaczy może bowiem po przeszło 23 minutach „Kolejnego roku” do drugiej pracy już nie dotrwać.

 

Nie jest to przy tym zła kompozycja. Podobnie jak „Happy-Go-Lucky” mocno zaznacza się w filmie, ale ma zupełnie inny charakter. To praca znacznie bardziej refleksyjna, meandryczna, pozbawiona przyjaznej przebojowości. Tutaj też na pierwszy plan wybija się temat główny. Rozpisany na mniejszy zespół, trochę rozwlekły i kapryśny umiarkowanie sprawdza się poza obrazem. Yershon wyraźnie stawia na mocne brzmienie pojedynczych instrumentów – oboju, harfy, wiolonczeli, dzięki czemu może w mig dodać obrazowi szczypty emocji. Ścieżka dźwiękowa, chociaż utrzymana w jednolitej konwencji, jest przez to rwana i w rezultacie przy samodzielnym odsłuchu trochę irytująca.

 

Łatwo zrozumieć decyzję producentów, by te dwie prace umieścić na jednej płycie. „Kolejny rok” nie miałby szans na samodzielne wydanie. „Happy-Go-Lucky” może i by sobie poradziło, ale poza ogólnym, miłym klimatem przyciąga dwoma, może trzema utworami. Razem, mimo sporych różnic w atmosferze i stylu, stanowią już kuszącą propozycję, przeznaczoną jednak wyłącznie dla miłośników któregokolwiek z tych dwóch filmów. Przypadkowi słuchacze natomiast będą zgrzytać zębami na poszatkowany materiał i wątpię, by mieli cierpliwość do przesłuchania całości. Na szczęście w obrazie obydwie kompozycje radzą sobie świetnie i w tej formie zdecydowanie warto się z nimi zapoznać.

Autor recenzji: Jan Bliźniak
  • 1. Opening Credits (Another Year)
  • 2. Bar to Garden (Another Year)
  • 3. Mary Goes to Dinner (Another Year)
  • 4. 1st Bedtime (Another Year)
  • 5. From Mary to the Allotment (Another Year)
  • 6. Spring into Summer (Another Year)
  • 7. 2nd Bedtime (Another Year)
  • 8. Allotment to Golf (Another Year)
  • 9. Golf to Barbecue (Another Year)
  • 10. On the Swing (Another Year)
  • 11. In the Fridge (Another Year)
  • 12. To the Station (Another Year)
  • 13. At the Station (Another Year)
  • 14. Summer into Autumn (Another Year)
  • 15. Into Winter (Another Year)
  • 16. To the Funeral (Another Year)
  • 17. Packing (Another Year)
  • 18. Round the Dinner Table (Another Year)
  • 19. End Credits (Another Year)
  • 20. Opening Credits (Happy-Go-Lucky)
  • 21. Back From the Club (Happy-Go-Lucky)
  • 22. Gathering Stuff (Happy-Go-Lucky)
  • 23. To School (Happy-Go-Lucky)
  • 24. Trampoline 1 (Happy-Go-Lucky)
  • 25. 1st Lesson (Happy-Go-Lucky)
  • 26. Trampoline 2 (Happy-Go-Lucky)
  • 27. To the Physio (Happy-Go-Lucky)
  • 28. Better Back (Happy-Go-Lucky)
  • 29. 2nd Lesson (Happy-Go-Lucky)
  • 30. Ballistic (Happy-Go-Lucky)
  • 31. Flamenco Class (Happy-Go-Lucky)
  • 32. Bullying (Happy-Go-Lucky)
  • 33. Into the Dark (Happy-Go-Lucky)
  • 34. In the Dark (Happy-Go-Lucky)
  • 35. Walking Home (Happy-Go-Lucky)
  • 36. 4th Lesson (Happy-Go-Lucky)
  • 37. Watch Your Speed (Happy-Go-Lucky)
  • 38. Journey to Southend (Happy-Go-Lucky)
  • 39. On the Front (Happy-Go-Lucky)
  • 40. Driving Home (Happy-Go-Lucky)
  • 41. Beautiful Sky (Happy-Go-Lucky)
  • 42. Nice (Happy-Go-Lucky)
  • 43. To the Car (Happy-Go-Lucky)
  • 44. 5th Lesson (Happy-Go-Lucky)
  • 45. After The Storm (Happy-Go-Lucky)
  • 46. End and Credits (Happy-Go-Lucky)
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...