All Quiet On the Western Front
Kompozytor: Volker Bertelmann
Rok produkcji: 2022
Wytwórnia: Netflix Music
Czas trwania: 53:06 min.

Ocena redakcji:

Na Zachodzie bez zmian

 

Wojna, wojna nigdy się nie zmienia…

oscar2-5280399-1590001201

zdobywca Oscara za najlepszą muzykę 2022 r.

Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie oraz destrukcja. Fizyczna i psychiczna. O tym bardzo brutalnie przypomina niemiecka adaptacja powieści „Na Zachodzie bez zmian”. Osadzona pod koniec I wojny światowej historia młodych chłopców, którzy z pobudek patriotycznych zaciągają się do armii, by walczyć za kraj, Boga i Cesarza. Front bardzo brutalnie te idee zweryfikuje w najbardziej bezwzględny sposób. Film robi piorunujące wrażenie w każdym aspekcie: od warstwy wizualnej przez ciężki klimat po świetne aktorstwo.

hauschka-1590001794Uszy także są dopieszczane zarówno świszczącymi kulami ze wszystkich stron, jak też dość niepokojącej muzyce. Ta ostatnia powstała z ręki Volkera Bertelmanna aka Hauschki. Niemiec ostatnio coraz bardziej przebija się w branży, tworząc muzykę samodzielnie albo z Dustinem O’Halloranem. Zawsze eksperymentując i idąc pod prąd oczekiwaniom. Jeśli ktoś spodziewa się militarystyczno-epickiego brzmienia na dużą orkiestrę, to nie jest właściwy adres. „Na Zachodzie bez zmian” jest mroczne, przerażające oraz przygnębiające.

Bardzo oszczędne i zbudowane głównie na jednym temacie, niejako prezentującym „machinę wojenną”. Mocne, agresywne wejście trójnutowca granego na syntezatorze, wspieranego przez niepokojące smyczki w tle oraz coraz mocniejszego odgłosu naciąganej struny. Bardzo mechanicznej, nerwowej, tworzącej atmosferę fatalizmu i beznadziei. Pojawia się często m.in. w „Remains” lub fragmentach „Uniforms”, „Search Party” czy „Tanks”. Niczym mantra lub zapowiedź złego losu, decydującego w zasadzie za naszych bohaterów.

Cała reszta zalana jest ambientem i elektroniką. Czasem odezwą się organy („Ludwig”, „All Quiet On the Western Front”), częściej smyczki w bardziej elegijnym tonie („Comrades”) albo jako „kliknięcia” (druga połowa „Search Party”, „Tanks”) lub serwujące mroczne tony („Rain & Night”, „Flares”. Nie można zapomnieć o werblach („Uniforms”) oraz coraz bardziej obecnych dronach („Tanks”, „Bomb Crater”). Problem jest jeden, ale bardzo konkretny – monotonia. Niemal w całości skupiona tylko na jednym temacie oprawa ginie na ekranie zagłuszana przez dźwięki walki (wybuchy, strzały).

Na albumie jest trochę lepiej, z naciskiem na trochę. Dlaczego „trochę”? Ponad 50 minut muzyki z dwuipółgodzinnego filmu to niewiele. Czuć atmosferę bardziej przypominają horror niż film wojenny (o co zapewne chodziło), jednak poza tematem brakuje czegoś wyrazistego. Niemiec próbuje jeszcze dodać kilka efektów dźwiękowych, ale nawet to nie angażuje za bardzo. To jest przykład muzyki poprawnie działającej na ekranie, lecz poza nim nie ma zbyt wielkiej racji bytu. Posłuchać można, lecz czy aby trzeba? Ode mnie zaledwie dwie i pół nutki.

 

 

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • Remains
  • Uniform
  • Rain & Night
  • Flares
  • Buried & Found
  • Dog Tags
  • Ludwig
  • Comrades
  • Search Party
  • 72 Hours
  • Tanks
  • War Machines
  • Retreat
  • Bomb Crater
  • Night Fires
  • Scarf
  • Tjaden
  • Fear of What is Coming
  • Kat
  • No End
  • Last Combat
  • Making Sense of War
  • All Quiet on the Western Front
  • Paul
2
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...