Age of Adaline, The – score
Kompozytor: Rob Simonsen
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 58:19 min.

Ocena redakcji:

Wiek Adaline

 

Who wants to live forever? – już 30 lat temu to pytanie zadawał Freddie Mercury z zespołem Queen. A dla filmowców nieśmiertelność czy możliwość zatrzymania procesu starzenia jest wdzięcznym tematem. Do tego nurtu wpisuje się „Wiek Adaline” – klasyczny do bólu melodramat, w którym jedynie pomysł, by główna bohaterka była nieśmiertelna (zjawiskowa Blake Lively), wyróżnia go od tysiąca innych. Czy muzyka też jest jedną z wielu?

 

robsimonsenl-8673869-1590001543Nazwisko kompozytora – Roba Simonsena – może niespecjalnie się kojarzyć, choć nie jest to twórca anonimowy. Podopieczny Mychaela Danny, z którym pracował przy wielu filmach jako asystent i współkompozytor jest spora („500 dni miłości”, „Hotelowa miłość”, serial „Dollhouse”). Od trzech lat Rob próbuje działać samodzielnie, głównie przy filmach niezależnych („Cudowne tu i teraz”, „Najlepsze najgorsze wakacje”, „Foxcatcher”). „Wiek Adaline” to pierwsza tak duża produkcja w dorobku Amerykanina.

 

Po raz pierwszy Simonsen mógł zatrudnić pełną orkiestrę, z której najbardziej wybijają się smyczki, podkreślające romantyczny charakter filmu. Wspiera je odrobina elektroniki oraz fortepian, na którym oparto temat przewodni. Kompozytor opisał go, jako coś melancholijnego i ładnego, jednak niezbyt smutnego. Opis ten idealnie słychać po raz pierwszy w „At Home”, ale także w iskrzących się„January 1st, 1908” i „Hospital Confessons” oraz finałowym „To a Future With an End”. Motyw ten podkreśla niewinność Adaline i jej pragnienie bycia kochaną, co stoi w opozycji do kompletnej rezygnacji z uczuć.

 

Drugi motyw, opisujący związki Adaline z mężczyznami oraz nagłe wycofywanie się z nich, przewija się przez cały album, jednak nigdy nie wybrzmiewa w całości. Sam kompozytor mówi o nim tak: Napisałem go poza ekranem i nie było wystarczająco długiej sceny, by go zmieścić. Jakkolwiek, powtarzające się, początkowe nuty tematu miłosnego, zmieniły się w stan utknięcia w trybie ‘wyruszania’, jaki pasuje do Adaline, która utknęła w czasie, ciągle powtarzając rzeczy ze swojego życia i kobiety stawiającej opór jakiemukolwiek uczuciu.

 

Poza tymi dwoma motywami, przez większość czasu słyszymy głównie lekkie, eleganckie dźwięki, żyjące nieco własnym życiem, ale nie do końca zgrywające się z resztą. Kompozycje te są ładne, z ciekawymi aranżacjami na smyczki, fortepian, harfę, flet i perkusję, do których dołącza też chór. Dzięki temu takie utwory, jak otwierający całość „Adaline Bowman”, „The Scar” czy „Going Back to Life” z fikuśną wiolonczelą, są bardzo przyjemne w odsłuchu. Problem polega na tym, ze szybko wylatują z ucha i nie zapadają w pamięć na długo.

 

Lecz zdarzają się wyrazistsze fragmenty – nasilające się dźwięki smyczków („Twisted Around the Truth”, „First Resurrection”) są niezwykłe, podkreślają możliwość interwencji sił nadprzyrodzonych w życiu Adaline. Podobnie jest z „Never Speak a Word of Her Fate”, gdzie wpleciono wolne, ale intensywne wejścia skrzypiec, uderzeń perkusji oraz chóru, przypominającego troszkę styl Danny’ego Elfmana. A na sam koniec dostajemy piękną piosenkę „Start Again” autorstwa Simonsena, Nathana Johnsona oraz Katie Chastain, w wykonaniu Faux Fix wspieranych przez brytyjską wokalistkę, Elenę Tonrę.

 

„Wiek Adaline” pozwala zobaczyć w Simonsenie kogoś więcej, niż tylko kompozytora tworzącego dźwięki w stylu indie rockowych/popowych zespołów. Czy pozwoli to Amerykaninowi rozwinąć skrzydła oraz warsztat? Wierzę, ze tak. Największą wadą „Wieku Adaline” jest ulotność całej ścieżki oraz brak oryginalności, przez co nie zostaje z odbiorcą na dłużej. Ma ona jednak swój urok, który może się spodobać. Dlatego moja ocena to całe 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Adaline Bowman
  • 2. At Home
  • 3. January 1st, 1908
  • 4. First Resurrection
  • 5. No Scientific Explanation
  • 6. Never Speak a Word of Her Fate
  • 7. Ellis Brings Flowers
  • 8. Sunken Ship
  • 9. Another Death in the Life
  • 10. Tired of Running
  • 11. Adaline Apologizes
  • 12. Constellations
  • 13. William Recognizes Adaline
  • 14. He Named the Comet Della
  • 15. A Near Miss
  • 16. The Scar
  • 17. Twisted Around the Truth
  • 18. No More Running
  • 19. Second Resurrection
  • 20. Coming Back to Life
  • 21. Hospital Confessions
  • 22. To a Future With an End
  • 23. Start Again – Faux Fix feat. Elena Tonra
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...