28 Days Later
Kompozytor: John Murphy
Rok produkcji: 2002 / 2003
Wytwórnia: XL Recordings / Beggars Banquet
Czas trwania: 44:57 min.

Ocena redakcji:

 

Słuchając tej ścieżki wciąż ulegam jej fascynacji. Wydaje się bowiem ona idealną ścieżką dźwiękową, choć zrobioną prostymi metodami. Dwie piosenki, dwie pieśni (a nawet trzy, do czego zresztą dojdziemy) oraz spory kawałek partytury filmowej autorstwa Johna Murphy'ego, który może nie jest żadnym początkującym kompozytorem, ale z pewnością jest mało znany (muzyka m.in. do "Snatch" czy "Lock, Stock And Two Smoking Barrels"). Zaryzykuję więc stwierdzenie, że jest to jego najlepsze dokonanie, które w dodatku udowadnia, że jest to człowiek niezwykle utalentowany w tej dziedzinie. Zajmijmy się jednak najpierw piosenkami…

Jako pierwsza pojawia się "AM180" w wykonaniu Grandaddy. Bardzo specyficzny utwór śpiewany, z dużą dawką elektroniki. W filmie słyszalny podczas zakupów dokonywanych przez bohaterów w opuszczonym supermarkecie (gdzie dodatkowo pozwalają sobie na odrobinę szaleństwa 🙂 Jest to skoczna i dość wesoła melodia, mimo, iż można w niej wyczuć pewną czarę goryczy. Zupełnie inna jest druga piosenka ("Season Song" zespołu Blue States), już absolutnie wesoła – słychać ją podczas napisów końcowych, więc nie ma się czemu dziwić 🙂 Obie łatwo wpadają w ucho, a samej płycie nadają niewątpliwie klimatu i pewnego zróżnicowania. Zupełnie inne są wspomniane pieśni. Pierwsze dwie, które wykonuje Alleyne Perri, to pieśni smutne i przejmujące. A mowa tu o "Jim's Parrents (Abide With Me)" i "Taxi (Ave Marie)" – może i niosą ze sobą pewną nadzieję (szczególnie ta druga), to jednak towarzyszą w filmie wydarzeniom smutnym i niepewnym (odpowiednio: śmierć rodziców Jima i ryzykowna wyprawa taksówką). Ich zamieszczenie na płycie było oczywiście świetnym rozwiązaniem, odskocznią od reszty. No i są to naprawdę piękne utwory…

Podobnie zresztą jak pieśń trzecia, wykonywana przez Choir Of Trinity College Cambridge. "In Paradisum" ma jednak bardziej duchowe znaczenie niż dwie poprzednie, a w filmie słyszymy ją w momencie, gdy Jim i reszta bohaterów dostają się pod opiekę wojska. "In Paradisum" w całą płytę został wkomponowany idealnie, trudno byłoby go nie umieścić, skoro stanowi niejako całość z kapitalnym "Frank's Death – Soldiers (Requiem In D Minor)", który może i pieśnią nie jest, ale na pewno stanowi bardzo poetycki kawałek. Na w ogóle osobną wzmiankę zasługuje kompozycja Briana Eno – "An Ending (Ascent)". Nie do końca jest to zwykła melodia – raczej głosy, które się w niej pojawiają, skłaniając się całościowo trochę ku pieśni. Jest to zresztą utwór chyba najbardziej kojarzony z filmem, gdyż słyszalny był już w trailerze (tak na marginesie – ten utwór pojawił się również w filmach "Traffic" i "Clean" oraz na płycie "Apollo: Atmosphere & Soundtracks"). Moim skromnym zdaniem najlepszy z całej ścieżki dźwiękowej do "28 Dni Później", porażający, nieco ascetyczny i transowy – prawdziwa perełka. 

murphy-4831199-1590000978 W tym miejscu wracamy do partytury Johna Murphy'ego. Kompozytor ten wykonał kawał dobrej roboty, a na płycie jego dokonania możemy usłyszeć aż 15 razy. Zaczyna się dokładnie tak, jak w filmie (nawiasem mówiąc utwory na płycie ułożone są w kolejności pojawiania się w obrazie, w którym zresztą zagościły wszystkie tutaj obecne – nie ma więc ani braków, ani nadwyżek). W "The Beginning" słyszymy więc najpierw dzikie odgłosy, doniesienia z telewizora/radia, zakłócenia, a już po chwili cały ten zgiełk przechodzi w rytmiczne bicie serca okraszone dość niepokojącą muzyką (sytuacja podobna do zastosowanej przez Ennio Morricone w filmie "Mission To Mars"). Poszczególnie utwory są zmontowane dość płynnie, wiec niepostrzeżenie przechodzimy do mocnego "Rage", które zaczyna się wolno i niepokojąco – taka jest zresztą cała muzyka Murphy'ego, czyli niepokojąca, ostra, ponura czy przygnębiająca.

 

Właściwie tylko wspomniane przeze mnie wcześniej "Frank's Death – Soldiers (Requiem In D Minor)", "Then There Were 2", "No More Films" (praktycznie ta sama melodia) i choćby "Red Dresses" czy oczywiście "The End", to kompozycje znacznie radośniejsze, spokojne. Trudno odnieść się jednak do "End Credits", które także jest już bardzo radosne i przy tym nieco rockowe, ale – podobnie jak oficjalne zakończenie filmu – jakoś tu nie pasuje. Trudno więc porównać to do wersji reżyserskiej, gdzie znacznie bardziej dramatyczny finał okraszony jest zupełnie inną muzyką (niestety nie miałem jeszcze okazji obejrzeć tego zakończenia…). Z tych ostrzejszych fragmentów warto wspomnieć o "In The House – In a Heartbeat" ze świetną gitarą w tle czy "Jim's Dream" (nieco transowy, podobnie jak "An Ending (Ascent)"). Pełny interesujących rozwiązań jest "The Search For Jim" (sprawdza się to zarówno w filmie, jak i na soundtracku).

Cała partytura trzyma klimat i poziom od pierwszej do ostatniej minuty – mimo, iż składa się w dużej mierze z krótkich, góra dwuminutowych fragmentów (ten zabieg spełnia swoją rolę bardzo dobrze). Muzyka Murphy'ego idealnie komponuje się z piosenkami i całą resztą kompozycji, a sama w sobie warta jest na oko 4 nutki. Jednakże cała płyta jest rewelacyjna, miejscami genialna wręcz. To nie żadna pusta składanka, lecz pełne, spójne i porządne wydanie. Do zakupu ścieżki dźwiękowej z pewnością nie trzeba zachęcać tych, którym podobał się film. Natomiast reszta powinna przesłuchać przed zakupem aby ewentualnie się nie "sparzyć". Mnie osobiście płyta podoba się tak bardzo, że skłonny jestem dać 5 nutek.

 

P.S. Istnieje jeszcze inne wydanie (amerykańskie) z dwoma utworami więcej – są to remixy piosenek nr 7 i 20 (okładka bez zmian).

 

ban2-9086813-1590000979

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. The Beginning
  • 2. Rage
  • 3. The Church
  • 4. Jim's Parents (Abide With Me) – Alleyne Perri
  • 5. Then There Were 2
  • 6. Tower Block
  • 7. Taxi (Ave Maria) – Alleyne Perri
  • 8. The Tunnel
  • 9. AM 180 – Grandaddy
  • 10. An Ending (Acent) – Brian Eno
  • 11. No More Films
  • 12. Jim's Dream
  • 13. In Paradisum – Choir of Trinity College Cambridge
  • 14. Frank's Death-Soldiers (Requiem In D Minor)
  • 15. 'I Promised Them Women'
  • 16. The Search For Jim
  • 17. Red Dresses
  • 18. In The House-In A Heartbeat
  • 19. The End
  • 20. Season Song – Blue States
  • 21. End Credits
5
Sending
Ocena czytelników:
5 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...