Znamy zwycięzców FMF YTA i Polskiej Ścieżki Dzwiękowej

Aktualności

Znamy laureata FMF Young Talet Award 2022 – Ignacy Wojciechowski

Dziesiątą edycję międzynarodowego konkursu dla młodych twórców muzyki filmowej FMF YTA wygrał Ignacy Wojciechowski. Laureat jest studentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Komponuje muzykę do filmów krótkometrażowych, sztuk teatralnych oraz koncertów muzyki współczesnej. Jego utwory rozbrzmiewały m.in. w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu czy w sali koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach.

Decyzją jury drugie miejsce zajął Wojciech Kostrzewa, natomiast trzecie – mieszkający w Niemczech Bartosz Bludau. Zadaniem konkursowym w tej edycji było stworzenie autorskiej muzyki do wskazanego fragmentu polskiej produkcji Netflixa – mrocznego thrillera Hiacynt w reżyserii Piotra Domalewskiego. Wśród startujących w konkursie znaleźli się przedstawiciele z Wielkiej Brytanii, Polski, Danii, Włoch, Niemiec, Grecji, USA, Szwajcarii, Serbii, Chin, Francji oraz Cypru.

Tegorocznemu jury przewodniczył Richard Bellis – kompozytor, edukator, laureat nagrody Emmy, członek zarządu Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP). W składzie oceniającym prace konkursowe znaleźli się również: John Powell (kompozytor, dyrygent, pianista i producent muzyczny), Miriam Cutler (kompozytorka, współzałożycielka Alliance for Women Film Composers), Maggie Rodford (kompozytorka, dyrektorka zarządzająca Air-Edel Associates), Yati Durant (kompozytor, wykładowca, trębacz i dyrygent), Simon Greenaway (pianista, producent muzyczny, wiceprzewodniczący ASCAP w Wielkiej Brytanii), Marco Patrignani (producent muzyczny), Wojciech Urbański (kompozytor i producent muzyczny, autor oryginalnej ścieżki dźwiękowej do filmu Hiacynt), Robert Piaskowski (dyrektor artystyczny FMF), Magdalena Doksa-Tverberg (dyrektorka KBF), Magdalena Wojewoda-Mleczko (dyrekto. muzyczna RMF Classic) oraz Mateusz Bień (kompozytor, inżynier dźwięku, autor oprogramowania, pracownik Akademii Muzycznej w Krakowie).

Głównym celem konkursu FMF Young Talent Award jest wyłonienie uzdolnionych kompozytorów młodego pokolenia i zaprezentowanie ich dokonań szerokiej publiczności, a także przedstawicielom światowej branży filmowej. Wśród dotychczasowych laureatów znaleźli się: Matthijs Kieboom (2013), Jan Sanejko (2014), Antonio Di Iorio (2015), Joep Sporck (2016), Paweł Górniak (2017), Marco Valerio Antonini (2018), Hubert Walkowski (2019), Henrik Lindström (2020) i Yeakun Yoo (2021).

Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2021 dla Wojtka Urbańskiego

W czwartej edycji konkursu na Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku 2021 organizowanego w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie jurorzy za najlepszą wśród nominowanych uznali muzykę do filmu Hiacynt skomponowaną przez Wojtka Urbańskiego.

Wojtek Urbański jest kompozytorem, producentem muzycznym, współzałożycielem wytwórni Dyspensa Records i zespołu Rysy. Na swoim koncie ma współpracę z takimi artystami, jak Kwiat Jabłoni, Sorry Boys, Anita Lipnicka czy PRO8L3M. Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk. Do tej pory stworzył ścieżki dźwiękowe m.in. do polskich seriali Ultraviolet czy Układ oraz filmów Pustostan i zwycięskiego Hiacynta. W tym roku zarówno jurorzy oraz publiczność byli zgodni i zdecydowaną ilością głosów w internetowym plebiscycie również wygrał Wojtek Urbański.

Akcja polskiej produkcji Netflixa w reżyserii Piotra Domalewskiego rozgrywa się na tle wydarzeń historycznych lat 80. ubiegłego wieku. Młody milicjant Robert wpada na trop mordercy gejów i niezadowolony z wyników śledztwa postanawia odkryć prawdę. Podczas jednej z obław w ramach akcji „Hiacynt” poznaje Arka, studenta powiązanego ze społecznością homoseksualistów. Czyni go swoim informatorem, nieświadomy tego, jak ta relacja wpłynie na jego życie osobiste. Muzyka stworzona przez Urbańskiego wzbudza niepokój, buduje napięcie i idealnie współgra z ciężką atmosferą thrillera.

Spośród soundtracków powstałych w 2021 roku wyselekcjonowaliśmy sześć tytułów, z których grono dziennikarzy, krytyków i komentatorów z branż filmowej i muzycznej wyłoniło najlepszą propozycję. Nominacje otrzymali: Mikołaj Trzaska za muzykę do serialu Klangor, Teoniki Rożynek za kompozycje do filmu Prime Time, Radzimir Dębski za ścieżkę dźwiękową do serialu Sexify, Jan A.P. Kaczmarek za muzykę do filmu Śmierć Zygielbojma oraz Marcin Lenarczyk, Bartłomiej Łupiński i Igor Kłaczyński za muzykę do filmu Wszystkie nasze strachy.

Celem, który przyświeca pomysłodawcom wyróżnienia za najlepszą ścieżkę dźwiękową stworzoną do polskiego filmu lub serialu, jest wspieranie rodzimego rynku fonograficznego. Nagroda ma również uhonorować twórców, których kompozycje wyróżniają się na tle pozostałych stworzonych w danym roku, umocnić ich pozycję w polskiej branży filmowej i muzycznej, a także wypromować laureatów na arenie międzynarodowej.

Nagroda Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku została wręczona 25 maja w trakcie koncertu Scoring4Polish Directors: Jerzy Skolimowski, będącego częścią 15. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. 

Jury:

  • Jerzy Armata („Gazeta Wyborcza”)
  • Piotr Czerkawski („Kino”, „Film”, Filmweb)
  • Tomasz Goska (FilmMusic.pl)
  • Magda Miśka-Jackowska (podcast Score and the City)
  • Adam Krysiński (MuzykaFilmowa.pl)
  • Arkadiusz Kryska (Streaming Soundtracks)
  • Łukasz Maciejewski 
  • Paweł Pawlik (RMF Classic)
  • Paweł Piotrowicz (Wirtualna Polska)
  • Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”, „Kino”, „Ekrany”)
  • Dagmara Romanowska (Onet Film, „Kino”)
  • Damian Słowioczek (MuzykaFilmowa.pl)
  • Maria Wilczek-Krupa („Dziennik Polski”, „Kino”, RMF Classic)
  • Maja Baczyńska (Presto Filmowe)
  • Magdalena Wojewoda-Mleczko (RMF Classic)
  • Anna Malarowska (konsultant muzyczny)
  • Małgorzata Przedpełska-Bieniek (Studio Sonoria)
  • Patrycja Bukowska (konsultant muzyczny)
  • Anna Serdiukowa (Festiwal Młodzi i Film)
  • Roman Gutek (dyrektor MFF Nowe Horyzonty)
  • Paweł Strojek (dyrektor Festiwalu Młodzi i Film)
  • Marcin Pieńkowski (dyrektor artystyczny MFF Nowe Horyzonty)
  • Irena Strzałkowska (ekspertka RFF)
  • Krzysztof Spór (Spór w kinie)
  • Marzena Cieślik (Kreatywna Europa)
  • Robert Sowa (Centrum Animacji)
  • Marek Hojda (Music Export Poland)
  • Anna Józefiak (Klub Filmowy)
  • Kamil Wróblewski
  • Jakub Knera (Nowe idzie do morza)
  • Piotr Kowalczyk (Dwutygodnik)
  • Katarzyna Czajka-Kominiarczuk (Zwierz popkulturalny)

Partnerem tegorocznej edycji konkursu jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, KBF oraz RMF Classic. Partnerem strategicznym FMF jest Kraków Airport, a mecenasem FMF – firma Suempol.

Autor: admin

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pomoc dla Jana A.P. Kaczmarka. Jego stan zdrowia jest poważny…

Pomoc dla Jana A.P. Kaczmarka. Jego stan zdrowia jest poważny…

Stan zdrowia kompozytora muzyki filmowej i zdobywcy Oskara – Jana AP Kaczmarka – jest poważny. Zanik wieloukładowy (ang. multiple system atrophy, MSA) to choroba, która utrudnia mu normalne funkcjonowanie i pracę. Córka kompozytora zorganizowała zbiórkę pieniędzy, które potrzebne są by zapewnić Panu Janowi profesjonalną opiekę:

Justin Hurwitz ze Złotym Globem za muzykę do filmu „Babilon”

Justin Hurwitz ze Złotym Globem za muzykę do filmu „Babilon”

Kompozytor Justin Hurwitz kontynuuje doskonałą passę jeśli chodzi o Złote Globy, zdobywając po raz kolejny nagrodę za najlepszą muzykę do filmu „Babilon”. To już czwarta statuetka tego kompozytora, który był do nagrody nominowanych do tej pory czterokrotnie.