Wiemy już jaki koncert zobaczymy w finale przyszłorocznego FMF – Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. – Odpowiadając na ogromne zainteresowanie, listy i prośby fanów, z dumą ogłaszamy symultaniczne wykonanie koncertowe superprodukcji amerykańsko-australijskiej: Matrix. Gościem honorowym wydarzenia i równocześnie dyrygentem będzie sam Don Davis – autor muzyki do tej kultowej trylogii – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
To nie jedyna ważna informacja dla fanów festiwalu. W przyszłym roku, zamiast jak dotychczas w maju, zapraszamy na FMF w ostatni weekend września. Zaczynamy warsztatami filmowymi 26 września, a przez trzy kolejne dni będziemy spotykać się w hali ocynowni ArcelorMittal na tradycyjnych spotkaniach z najbardziej spektakularnymi tytułami i twórcami muzyki filmowej. Na koncert finałowy zapraszamy 29 września o godz. 20.00. – Fani festiwalu wielokrotnie prosili nas o zmianę terminu: maj to czas matur i przygotowań do sesji. Stąd pomysł, aby przenieść festiwal na jesień, na ostatni weekend września – mówi Izabela Helbin.
Matrix, to z pewnością tytuł, który przeszedł do historii kinematografii, wprowadził ją w nowy wymiar jako klasyk gatunku science fiction. Prace nad przygotowaniem wersji symultanicznej tej produkcji trwały kilka lat, a projekt Matrix Symultanicznie będzie amerykańsko-niemiecko-polską koproducją realizowaną we współpracy z kompozytorem Donem Davisem, European Filmphilharmonic Institute i studio Warner Bros.
Dzieło zostanie też zaprezentowane w niezwykłym wnętrzu hali ocynowni Arcellor Mittal Poland w Krakowie. – To będzie rozrywka przyszłości na najwyższym poziomie. Wizjonerskie obrazy science fiction połączymy z brzmieniem dużej orkiestry symfonicznej i chóru – zapowiada Izabela Helbin. – Film zostanie zaprezentowany na wielkim ekranie w jakości HD, a nowe technologie wykorzystywane w produkcji widowiska zapewnią niezapomniane wrażenia. Matrix w wersji symultanicznej to wyjątkowe doświadczenie muzyczne i wizualne, a także spore wyzwanie pod względem realizacji technicznej i muzycznej. W przeciwieństwie do zwykłego seansu kinowego czy koncertu mamy do czynienia z dziełem totalnym, wciskającym publiczność w fotele od pierwszej do ostatniej sekundy.
Nakręcony w 1999 r. Matrix to jedna z najważniejszych pozycji w światowej kinematografii ostatnich lat. Za produkcję i reżyserię odpowiada rodzeństwo Lana i Andy Wachowscy, którym mistrzowsko udało się połączyć wątki odnoszące się do filozofii, religii, a w szczególności do informatyki i cybernetyki. Film odegrał też bardzo ważną rolę w kulturze cyberpunkowej: ugruntował styl i ubiór cyberpunka złożony z długich płaszczy, wysokich butów i przeciwsłonecznych okularów.
Budżet filmu wynosił 63 mln dolarów i przyniósł ponad 171 milionów dolarów zysku w samych tylko Stanach Zjednoczonych oraz 456 milionów na całym świecie. Entuzjastyczny odbiór filmu zarówno przez widzów jak i krytykę, zaowocował kolejnymi dwiema częściami (Matrix: Reaktywacja, Matrix: Rewolucje), a także filmem dokumentalnym Matrix Revisited, grami komputerowymi (Enter the Matrix, The Matrix Online i The Matrix: Path of Neo), oraz krótkimi animowanymi filmami Animatrix, które skupiły się na pobocznych wątkach filmowego świata. Na temat samego filmu, jego produkcji czy filozofii w nim zawartej powstało też kilkadziesiąt książek dystrybuowanych na całym świecie. Film stał się filozofią i zyskał grono wyznawców we wszystkich zakątkach świata. Matrix otrzymał kilkadziesiąt prestiżowych nagród, w tym m.in. 4 Oskary za najlepsze efekty specjalne, dźwięk, montaż oraz montaż dźwięku, 2 nagrody BAFTA, czy 3 nagrody MTV Movie Awards. Ścieżka dźwiękowa, której autorem jest jeden z bardziej interesujących kompozytorów Hollywood i dwukrotny zdobywca nagrody Emmy – Don Davis, była nominowana do nagrody Grammy.
Don Davis (ur. w 1957 r. w Aneheim w Kalifornii) dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii Matrix. Studiował na University of California (UCLA) na kierunku teorii muzyki i kompozycji. Już po ukończeniu 20. roku życia trafił do branży filmowej. Na początku zajmował się orkiestracją i dyrygenturą muzyki filmowej, po czym na początku lat 80. rozpoczął karierę kompozytora. Skomponował muzykę do licznych amerykańskich seriali telewizyjnych, gier video, a także do filmów kinowych, takich jak Kiedy mężczyzna kocha kobietę, Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu czy Park Jurajski III, oraz do jednego z pierwszych filmów braci Wachowskich Brudne pieniądze z 1996 roku. Poza muzyką filmową Davis skomponował około 30 utworów muzyki kameralnej i utworów orkiestrowych, wielokrotnie był gościem Festiwalu Nowej Muzyki w Donaueschingen, a w październiku 2010 odbyła się premiera jego opery – Rio de Sangre w Milwaukee/Wisconsin.
0 komentarzy