Muzyka z kultowych animacji pierwszy raz na płytach!

Aktualności

W ramach wspólnego projektu Studia Filmów Rysunkowych i GAD Records zdigitalizowano obszerną, liczącą pół tysiąca taśm fonotekę, ratując od zniszczenia unikatowe nagrania muzyki filmowej Krzysztofa Pendereckiego, Waldemara Kazaneckiego czy Krzysztofa Komedy. Z całości wybrano materiały, które ukażą się na ośmiu płytach CD i trafią do dystrybucji cyfrowej. Wybrane tytuły pojawią się również na płytach winylowych.

25 listopada premierę miały pierwsze cztery płyty CD. „The Best Of Studio Filmów Rysunkowych” to dźwiękowa historia bielskiej wytwórni w pigułce, wypełniona po brzegi tematami z kultowych bajek, ale też mniej oczywistymi kompozycjami realizowanymi do animacji artystycznych. „Pampalini łowca zwierząt” Antoniego Mleczki to podróż w nieoczywisty świat latynoskich rytmów, zaskakujących aranżacji i uroczych piosenek wykonanych przez Andrzeja Zauchę. „Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie” łączy w muzyce Marka Wilczyńskiego stylistykę country i syntezatory (!), a całość uzupełniają piosenki Andrzeja Korzyńskiego. I wreszcie „Mini” zbiera jazzowe przygody Studia Filmów Rysunkowych – wśród nich kompozycje Krzysztofa Komedy czy członków Novi Singers.

– Studio Filmów Rysunkowych to przede wszystkim filmy – a filmy to obraz i dźwięk. W archiwum Studia zostały odnalezione oryginalne taśmy magnetyczne z zapisem unikatowych kompozycji, aranżacji i innych dźwięków do realizowanych przez lata produkcji. Znalazły się tam niepublikowane dotąd perełki takich mistrzów, jak Krzysztof Penderecki czy Krzysztof Komeda, a także wykonania niezapomnianych Novi Singers czy Andrzeja Zauchy. Przez 75 lat działalności Studia powstało w nim ponad tysiąc filmów, nad którymi pracowała czołówka polskich realizatorów i ekspertów od efektów specjalnych. Czołowymi realizatorami Studia związanymi z sferą dźwięku byli Otokar Balcy, Irena Hussar oraz montażysta Alojzy Mol – ich nazwiska widnieją w niemal każdej produkcji Studia. Dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z GAD Records udało nam się zdigitalizować i oczyścić te nagrania, a ich wybór ukaże się na srebrnych krążkach i limitowanych płytach winylowych. Całość dopełnia wspaniała oprawa graficzna okładek, nawiązująca do naszych czołowych bohaterów. Mamy nadzieję, że publikacja tych materiałów pozwoli naszym fanom na powrót do czasów dzieciństwa i zarażanie kolejnych pokoleń miłością do polskiej sztuki animacji. Jestem dumny i szczęśliwy z tego, że ta muzyka trafi ponownie do odbiorców, bowiem w tych dźwiękach zawarte są niesamowite emocje. Edycja tych płyt to modelowy przykład gdzie spotkały się trzy pozytywne energie: mecenat państwowy, doświadczenie i pasja GAD Records oraz niezwykła umiejętność Studia Filmów Rysunkowych do stałego czerpania ze swego dorobku – i wymyślania się na nowo – mówi Maciej Chmiel, dyrektor Studia Filmów Rysunkowych.

– Studio Filmów Rysunkowych to po prostu legenda. Co ważne – legenda wciąż żywa, pragnąca aktywnie działać i produkować nowe filmy. Natomiast my, jak na wytwórnię zanurzoną w przeszłości przystało, zajęliśmy się odkryciem fenomenu muzyki z kultowych dobranocek i intrygujących produkcji dla dorosłych. Muzyki, która, jak się okazało, radzi sobie bez obrazu więcej niż dobrze. Dlatego przygotowaliśmy serię aż ośmiu płyt, na których chcemy zaprezentować zarówno absolutne przeboje Studia (z „Reksiem”, „Bolkiem i Lolkiem”, „Porwaniem Baltazara Gąbki” czy „Pampalinim” na czele), ale też wiele unikatów, które mogą zaskoczyć m.in. sympatyków polskiego jazzu czy słuchaczy odkrywających początki muzyki elektronicznej w Polsce. Obszerne archiwum dźwiękowe Studia Filmów Rysunkowych to prawdziwy ocean dobrych dźwięków. Jestem niezmiernie szczęśliwy, że to właśnie nam zaproponowano tak głębokie nurkowanie – mówi Michał Wilczyński, szef GAD Records.

Studio Filmów Rysunkowych powstało w 1947 roku. Przez dziesiątki lat współtworzyli je m.in. Lechosław Marszałek, Władysław Nehrebecki, Leszek Lorek, Alfred Ledwig czy Bronisław Zeman, realizując zarówno niezwykle popularne serie filmów dla dzieci, jak i autorskie, artystyczne projekty, także kierowane do dorosłego widza. Formalna odwaga i niezwykła wręcz pomysłowość przełożyły się także na muzykę komponowaną do poszczególnych produkcji.

„The Best Of Studio Filmów Rysunkowych” to 41 utworów, stanowiących zaledwie drobny wycinek bogatej historii dźwiękowej Studia – od najstarszego zachowanego tematu Tadeusza Kańskiego z 1957 roku („O ptaszku, który nie chciał śpiewać”) po muzykę pisaną przez kompozytorów zaproszonych z zewnątrz (m.in. Krzysztof Komeda, Waldemar Parzyński, Andrzej Korzyński czy Jan Kanty Pawluśkiewicz). Nie zabrakło oczywiście twórców współpracujących stale ze studiem: Waldemara Kazaneckiego („Bolek i Lolek na wakacjach”, „Przygody Błękitnego Rycerzyka”), Tadeusz Kocyby („Porwanie Baltazara Gąbki”, „Bolek i Lolek wyruszają w świat”), Zenona Kowalowskiego („Reksio”, „Marceli Szpak dziwi się światu”), Bogumiła Pasternaka („Kangurek Hip-Hop”), Marka Wilczyńskiego („Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie”) oraz Antoniego Mleczki („Pampalini łowca zwierząt”).

„Pampalini łowca zwierząt” był bohaterem trzynastu filmów animowanych, które do dzisiaj bawią kolejne pokolenia. Przygotowana do serialu muzyka Antoniego Mleczki do dziś zaskakuje – potrafi być niezwykle zabawowa, swobodna i pełna radosnych tematów, przypominająca dokonania Herba Alperta i Tijuana Brass, czy Sergio Mendesa, a jednocześnie intryguje aranżacjami. Zachowane nagrania z oryginalnego serialu uzupełniają piosenki zaśpiewane mistrzowsko (podobno za pierwszym podejściem) przez Andrzeja Zauchę.

„Bolek i Lolek na Dzikim Zachodzie” jako pełnometrażowy film pojawił się w kinach w 1986 roku. Bazował na zrealizowanym 14 lat wcześniej serialu telewizyjnym, ale mocno różnił się od pierwowzoru – choćby za sprawą zupełnie nowej muzyki Marka Wilczyńskiego, będącej zaskakującym mariażem różnorodnych wpływów. Z jednej strony stylistyka country jest tu obecna niemal cały czas, z drugiej – co chwilę pojawiają się syntezatory. A całość uzupełnia kilka przebojowych piosenek Andrzeja Korzyńskiego.

„Mini. Polish Animated Shorts 1966-69” zbiera jazzowe przygody w świecie animacji realizowanych w bielskim Studiu. To zwiewne wokalizy, szalone wyścigi trąbek i saksofonów oraz hipnotyczne rytmy. W programie płyty znalazła się kultowa muzyka Krzysztofa Komedy do „Ronda” Mirosława Kijowicza (pierwszy raz w pełnej wersji, jako sama muzyka, bez efektów dźwiękowych) oraz niepublikowane wcześniej ścieżki dźwiękowe autorstwa Adama Sławińskiego, Tadeusza Kocyby oraz członków Novi Singers – Bernarda Kawki i Waldemara Parzyńskiego (nagrane z udziałem ich macierzystego zespołu). To niezwykle kolorowa podróż w świat synkopowanych rytmów.

Digitalizację zbiorów dźwiękowych Studia Filmów Rysunkowych oraz wydanie płyt zrealizowano w ramach obchodów 75-lecia SFR współfinansowych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło: GAD Records

Autor: Łukasz Waligórski

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pomoc dla Jana A.P. Kaczmarka. Jego stan zdrowia jest poważny…

Pomoc dla Jana A.P. Kaczmarka. Jego stan zdrowia jest poważny…

Stan zdrowia kompozytora muzyki filmowej i zdobywcy Oskara – Jana AP Kaczmarka – jest poważny. Zanik wieloukładowy (ang. multiple system atrophy, MSA) to choroba, która utrudnia mu normalne funkcjonowanie i pracę. Córka kompozytora zorganizowała zbiórkę pieniędzy, które potrzebne są by zapewnić Panu Janowi profesjonalną opiekę: