Ennio Morricone

Kompozytorzy

Ennio Morricone to bezsprzecznie jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Swoimi ścieżkami dźwiękowymi obdarował blisko 400 filmów, z których pięć przyniosło mu nominacje do Oscara – „Bugsy”, „Nietykalni”, „Niebiańskie dni” „Misja” i „Malena”. Morricone urodził się 10 grudnia 1928 roju w Rzymie. W wieku 9 lat (choć niektóre źródła podają wiek 12 lub 14 lat) rozpoczął edukację w konserwatorium Santa Cecilia, gdzie nauczył się doskonale grać na trąbce. Był to okres II Wojny Światowej kiedy to Rzym był wielokrotnie bombardowany. Kompozytor wspomina, że z tego okresu swojego życia najbardziej pamięta głód. Lata spędzone w konserwatorium Ennio bardzo skwapliwie wykorzystał, osiągając niezwykle wysoki poziom wszystkich swoich muzycznych zdolności. W roku 1952 zdobył dyplom z orkiestracji, a w 1954 z kompozycji (z oceną 9,5/10) tym samym skończywszy swoją edukację. Podjął wtedy pracę trębacza jazzowego grając w nocnych klubach i niejako idąc tym sposobem w ślady swojego ojca – Mario – który był jazzmanem.

Początkowo Ennio chciał komponować „współczesną muzykę klasyczną” jednak życie nieco skorygowało jego plany. W połowie lat 50’ zaczął współpracę z telewizją RAI oraz wytwórnią muzyczną RCA. Zajął się aranżowaniem piosenek dla takich gwiazd muzyki włoskiej jak Mario Lanza, Renato Rascel czy Rita Pavone. Dzięki swojej wiedzy muzycznej i umiejętności gry na trąbce został także muzykiem sesyjnym. W tym okresie swojego życia występował pod kilkoma różnymi pseudonimami jak chociażby Leo Nichols czy Dan Savio. Pod tym ostatnim zresztą skomponował później jedną ze swoich najsłynniejszych ścieżek dźwiękowych – „A Fistful Of Dollars” – z czym związana jest też pewna historia. Otóż włoscy producenci filmu, aby był on bardziej atrakcyjny dla europejskiej widowni, postanowili reklamować go jako amerykański western. W tym celu użyto angielsko-brzmiących nazwisk, stąd Sergio Leone został przechrzczony na Boba Robertsona, a Ennio Morricone figuruje jako Dan Savio.

Wielki rozgłos przyniosła Morricone współpraca właśnie z włoskim reżyserem Sergio Leone. Ten duet porównywany często jest to innych, słynnych tego typu współpracy, jak Eisenstein i Prokofiev, Hitchcock i Herrmann czy Fellini i Rota. Obaj panowie chodzili do tej samej klasy, co zresztą przesądziło o zatrudnieniu Morricone przy ich pierwszym wspólnym filmie „A Fistful Of Dollars”. Początkowo Sergio Leone brał pod uwagę zupełnie innych kompozytorów, ostatecznie wybór padł na, Ennio co zaowocowało wieloletnią współpracą. Współpracą, która okazała się także rewolucją w muzyce filmowej, bowiem Włoch już w „A Fistful Of Dollars” skomponował ścieżkę dźwiękową będącą kompletnym zwrotem w dotychczasowych trendach. Zamiast ogromnej orkiestry zaangażował dźwięki łamanych patyków i tykającego zegara a miejsce romantycznego i pompatycznego tematu zajęła zawadiacka gwizdana melodia. Podobne eksperymenty, którymi Morricone wprowadził muzykę filmową na nowe tory, pojawiły się w kolejnych filmach Sergio Leone. W „Za kilka dolarów więcej” główny temat powierzył gitarze elektrycznej żeby w „Dobrym, Złym i Brzydkim” zrobić to samo z okaryną i wyciem kojota. Z kolei w „Pewnego razu na Dzikim Zachodzie” pojawiła się fałszująca harmonijka, agresywne gitary a nawet pisk hamującego pociągu i skrzypnięcia naderwanego szyldu. Morricone często partie solowe powierzał też dość nieznanym instrumentom jak to miało miejsce w przypadku drumli w „Za kilka dolarów więcej” czy fletni Pana i „Dawno temu w Ameryce”. Słynna jest też historia nagrania muzyki do filmu „Navajo Joe” kiedy to kazał chórowi wyć i wrzeszczeć zamiast śpiewać. Sam kompozytor opowiadał później: „Pod koniec płakali – tak bardzo nie podobało im się to, co nagraliśmy”.

Jego rewolucyjne podejście do muzyki filmowej przyniosło mu sławę i ogromne zainteresowanie filmowców. Propozycje współpracy zaczęły pojawiać się z najróżniejszych zakątków świata a kompozytor chętnie z nich korzystał, wybierając jednak głównie ambitne projekty. Jednym z nich była realizacja w roku 1975 sześciogodzinnego przedsięwzięcia w amerykańskiej telewizji, jakim był program „Moses – The Lawgiver”. Później jeszcze wielokrotnie pracował przy projektach telewizyjnych jednak to filmy kinowe okazały się kamieniami milowymi w jego karierze. W roku 1978 zdobył swoją pierwszą nominację do Oscara za film „Niebiańskie dni”. „Misja”, „Ofiary wojny”, „Na linii ognia”, „Lolita”, „Bugsy”, „Wolf”, „Sahara”, „Malena” czy „Frantic” to tylko niektóre filmy z jego muzyką, w których odegrała ona kluczową rolę. Piękne tematy, które oprawiał w niestandardowe i często rewolucyjne aranżacje otworzyły mu drogę do panteonu kompozytorów muzyki filmowej. Mimo że w swoim dorobku ma on wiele dzieł koncertowych a nawet kilka oper to właśnie prace filmowe zaliczane są do jego najwybitniejszych.

Ennio Morricone jest kompozytorem starej daty. Mimo postępu techniki nadal do komponowania używa wyłącznie ołówka i papieru nutowego. Nie korzysta z fortepianu ani pomocy profesjonalnych orkiestratorów samodzielnie tworząc muzykę od początku do końca. Swoją pracownię nazywa laboratorium, do którego wstęp ma jedynie on i jego pokojówka. Kompozytor do tej pory nie nauczył się także języka angielskiego. Nawet po kilkudziesięciu latach pracy przy amerykańskich produkcjach ciągle niepochlebnie wypowiada się o Hollywood i tamtejszym systemie pracy. Mimo że kiedyś uchodził za wielkiego awangardzistę i rewolucjonistę muzyki filmowej jego ostatnie ścieżki dźwiękowe straciły już ten błysk geniuszu. Takie partytury jak „Misja na Marsa” pokazują, że w wielkiego wizjonera Morricone stał się raczej konserwatystą szukającym swojej drugiej młodości. Nie umniejsza to jednak w żaden sposób jego zasług dla muzyki filmowej. Zasług, które ostatnio zostały docenione na oczach całego świata, gdy to Ennio Morricone w roku 2007 z rąk Clinta Eastwooda odebrał swojego pierwszego Oscara – nagrodę honorową za całokształt twórczości.

Autor biografii: Łukasz Waligórski

Linki

http://www.enniomorricone.com/
http://www.enniomorricone.it/

http://www.morricone.de/


FILMOGRAFIA

TYTUŁ FILMU

ROK

 Fateless

2005

 Leningrad

 Sportman van de Euw

 72 Metres

2004

 E ridendo l’uccise

 Libertas

 Al Cuore Si Comanda

2003

 Charlie Chaplin: The Forgotten Years

 The Good Pope: Pope John XXIII

 La Luz Prodigiosa

 Maria Goretti

 Musashi

 The Wages of Sin

 Guardiani delle Nuvole

2002

 Il Diario di Matilde Manzoni

 L’Ultimo Pistolero

 Perlasca, un Eroe Italiano

 Ripley’s Game

 Senso ’45

 Threnody

 Un Difetto de Famiglia

 Aida of the Trees

2001

 Another World Is Possible

 The Sleeping Wife

 Canone Inverso: Making Love

2000

 Malena

 Mission to Mars

 Padre Pio: Tra Cielo e Terra

 Vatel

 Esther

1999

 La Piovra 10

 Lucignolo

 Ultimo 2: La Sfida

 Bulworth

1998

 La Casa Bruciata

 The Legend of 1900

 The Phantom of the Opera

 Piovra 9

 The Sands of Time

 Th Fourth King

 Ultimo

 Cartoni Animati

1997

 Con Rabbia e con Amore

 David

 La Piovra 8

 Lolita

 Marianna Ucrìa

 Naissance des Stéréoscopages

 Solomon

 U Turn

 According to Pereira

1996

 Il Barone

 Joseph Conrad’s Nostromo

 La Lupa

 North Star

 The Nymph

 Samson and Delilah

 The Stendhal Syndrome

 Strangled Lives

 We Free Kings

 Joseph

1995

 La Notte E Il Momento

 Pasolini, un Delitto Italiano

 The Star Maker

 Abraham

1994

 Disclosure

 Genesi: La Creazione e il Diluvio

 Jacob

 Jonah Who Lived in the Whale

 La Piovra 7 [TV Series]

 Love Affair

 A Pure Formality (Una Pura Formalita)

 Wolf

 Gringo (Duello Nel Texas / Gunfight At Red Sands)

1993

 The Hours Of Love (Le Ore Dell’Amore)

 Il Lingo Silenzio (The Long Silence)

 In the Line of Fire

 La Cuccagna (A Girl And A Million)

 La Scorta (The Bodyguards)

 Le Monaschine (The Little Nuns)

 Missus

 Roma Imago Urbis

 Sergio Leone’s Colt

 Beyond Justice

1992

 City Of Joy

 La Piovra 6 [TV Series]

 La Villa del Venerdi

 Rapture of Deceit

 Una Storia Italiana

 The Bachelor

1991

 Bugsy

 Ilona und Kurti

 La Domenica Specialmente Especially On Sunday)

 Money

 Piazza Di Spagna

 The Achille Lauro Affair

1990

 The Big Man

 Endless Game

 Everybody’s Fine

 Hamlet

 La Piovra 5

 Only One Survived

 State Of Grace

 Tie Me Up! Tie Me Down!

 To Forget Palermo

 Traces of an Amorous Life

 Tre Colonne in Cronaca

 12 Registi per 12 Città

1989

 Casualties Of War

 Fat Man And Little Boy

 Il Principe del Deserto

 La Piovra 4 [TV Series]

 Tempo Di Uccidere (The Short Cut)

 C.A.T. Squad: Python Wolf

1988

 Cinema Paradiso

 Frantic

 Gli Angeli del Potere

 Gli Indifferenti

 I Promessi Sposi

 Mamba

 Mother’s Heart

 A Time Of Destiny

 Il Giorno Prima

1987

 La Piovra 3 [TV Series]

 Mosca Addio

 Quartiere

 Rampage

 Secret Of The Sahara

 The Untouchables

 C.A.T. Squad

1986

 La Venexiana

 The Mission

 Commando Leopard

1985

 Il Pentito

 La Cage Aux Folles III

 La Gabbia

 La Piovra 2 [TV Series]

 Red Sonja

 Via Mala

 Code Name: Wild Geese

1984

 The Forester’s Sons

 La Piovra [TV Series]

 Les Voleurs de la Nuit

 Once Upon a Time in America

 Pelota

 Wer War Edgar Allan?

 Hundra

1983

 La Chiave (The Key)

 Le Marginal (The Outsider)

 Le Ruffian

 Order Of Death

 Sahara

 The Scarlet And The Black

 A Time To Die (Seven Graves For Rogan)

 Treasure Of The Four Crowns

 The Link

1982

 Marco Polo

 Nana

 The Thing

 White Dog

 Butterfly

1981

 La Cage Aux Folles II

 Lovers And Liars

 Occhio Alla Penna

 So Fine

 Il Banaito Dagli Occhi Azzurri

1980

 The Island

 La Banquiere

 La Dame Aux Camelias

 Milano Odia: La Polizia Non Puo’ Sparare

 Professione Figlio

 Stark System

 Todo Modo

 Window

 Il Prato

1979

 La Mani Sporche

 Luna

 Sidney Sheldon’s Bloodline

 Travels With Anita

 Corleone

1978

 Days Of Heaven

 The Humanoid

 L’Immoralista

 La Cage Aux Folles

 1900 (Novecento)

1977

 The Desert Of The Tartars (Il Desierto Dei Tartari)

 Exorcist II: The Heretic

 Holocaust 2000

 Il Gatto

 Il Mostro

 Il Prefetto Di Ferro

 Orca

 Pedro Peramo

 Rene La Canne (Rene The Cane)

 Blood In The Streets

1976

 Eredita Ferramonti

 L’Agnese Va A Morire

 L’Eredita Ferramonti

 L’Uomo E La Magia

 San Babila Ore 20: Un Delitto Inutile

 Sunday Woman

 The Thruster

 Un Genio, Due Compari, Un Polo

 Una Vita Venduta

 Allonsanfan

1975

 Attenti Al Buffone

 The Devil Is A Woman (Il Sorriso Del Grande Tentatore)

 Divina Creatura

 Down The Ancient Stairs (Per Le Antiche Scale)

 Drama Of The Rich (Fatti Di Gente Perbene)

 End Of The Game (Der Richter Und Sein Henker)

 Gente Di Rispetto

 The Human Factor

 La Donna Della Domenica

 Labra Di Lurido Blu

 Leonor

 Libera, Amore Mio (Libera, My Love)

 Moses

 The Night Caller (Peur Su La Ville)

 Salo Or The 120 Days Of Sodom

 Storie Di Vita E Malavita

Autor: Łukasz Waligórski

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klaus Badelt

Klaus Badelt

Klaus Badelt stawiał pierwsze kroki w muzyce filmowej jeszcze w swoim rodzimym kraju, Niemczech. Najpierw był producentem płyt takich artystów jak Harald Juhnke, Chaka Khan, czy Jocelyn Brown, a później pisał ją do filmów (przeważnie telewizyjnych) i reklam....

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz urodził się niedaleko Frankfurtu w Niemczech w 1959 roku. W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, która zabrała mu dziesięć lat życia. W wieku trzynastu lat pisał już piosenki i muzykę a od piętnastego roku życia Burkhard komponował,...

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski urodził się 26 pażdziernika 1953 roku w Wałbrzychu. Studiował  kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Jako lider jazzowego zespołu String Connection koncertował od roku 1980 w...