Rzucamy na nocne niebo bat-sygnał i ogłaszamy plebiscyt z nagrodami! Aby wygrać, wystarczy zagłosować na swój ulubiony temat Batmana! Maile z numerem wybranego tematu (1-6) prosimy wysyłać na adres andypoczta@o2.pl, wpisując w temacie BAT-THEME. Głosować można również za posrednictwem naszego wydarzenia na Facebooku.
Plebiscyt trwa do piątku, 3 czerwca, do godziny 23:59. Ogłoszenie wyników w niedzielę, 5 czerwca.
Do wygrania albumy "The Dark Knight" i "Batman v. Superman: Dawn of Justice" oraz kilka niespodzianek płytowych – nie tylko superbohaterskich!
Kultowa postać Mrocznego Rycerza podejmowana była przez lata przez wielu twórców filmowych, których wizje mniej lub bardziej różniły się od siebie. Zaowocowało to wieloma podejściami ilustracyjnymi u kompozytorów. Trudno zatem wskazać "najlepszy" temat. Głosujemy więc na "ulubiony". Wybraliśmy sześć naszym zdaniem najbardziej interesujących konturów melodycznych charakteryzujących Batmana:
1. Neal Hefti – "Batman – TV Series (1966-68)"
Pierwszy szeroko rozpoznawalny temat Batmana napisany do czołówki słynnego, komediowego serialu z Adamem Westem w roli głównej. W tym zestawieniu unikatowy, gdyż zbudowany na tzw. "standardowej progresji bluesowej".
2. Danny Elfman – "Batman" (1989), "Batman Returns" (1992)
Do kultowego obrazu Tima Burtona powstał prosty, ale jakże deskrypcyjnie adekwatny temat, skupiający w sobie jednocześnie mrok i heroizm. Nic dodać, nic ująć.
3. Shirley Walker – "Batman – The Animated Series" (1992-95), "Batman: Mask of the Phantasm" (1993)
Orkiestratorka i ghostwriterka Elfmana napisała dla Mrocznego Rycerza znakomity, choć powszechnie mało znany temat, który poza walorami ilustracyjnymi zwraca uwagę również zmyślną konstrukcją harmoniczną.
4. Elliot Goldenthal – "Batman Forever" (1995)
Kompozytor miał tu przed sobą niełatwe zadanie – musiał zmierzyć się z elfmanowskim tematem, który szybko stał się legendą. Zdecydowanie odniósł jednak sukces, równie sprawnie uchwytując charakter Nocnego Mściciela. Temat jest tym razem bardziej wzniosły i dostojny.
5. Hans Zimmer – "The Dark Knight Trilogy" (2005-2012)
Nolanowskie ujęcie Batmana znacznie różni się od wizji poprzedników. Hans Zimmer słusznie starał się uniknąć nawiązań do wciąż najlepiej rozpoznawalnego tematu Elfmana. I choć nie do końca mu się to udało (harmonia), to ostatecznie jest autorem unikalnej na tle pozostałych kompozycji koncepcji ilustracyjnej – bazującej głównie na motoryce i barwie.
6. Hans Zimmer/Junkie XL – "Batman v. Superman: Dawn of Justice" (2016)
Tym razem również zmieniła się obsada i reżyser, ale kompozytor pozostał (wziął sobie za to do pomocy side-kicka). Artyści – przynajmniej w zamyśle – nie odwoływali się do materiału napisanego do obrazów Nolana. Jest tu pewna nowość: podstawę deskrypcyjną Batmana stanowi prosty, agresywnie wykonywany motyw rytmiczny, na którym później opisana jest mroczna, trzynutowa melodia (tematem głównym jest więc figura rytmiczna).
0 komentarzy