Wielki BAT-KONKURS!

Aktualności

Rzucamy na nocne niebo bat-sygnał i ogłaszamy plebiscyt z nagrodami! Aby wygrać, wystarczy zagłosować na swój ulubiony temat Batmana! Maile z numerem wybranego tematu (1-6)  prosimy wysyłać na adres andypoczta@o2.pl, wpisując w temacie BAT-THEME. Głosować można również za posrednictwem naszego wydarzenia na Facebooku.

 

Plebiscyt trwa do piątku, 3 czerwca, do godziny 23:59. Ogłoszenie wyników w niedzielę, 5 czerwca.

 

Do wygrania albumy "The Dark Knight" i "Batman v. Superman: Dawn of Justice" oraz kilka niespodzianek płytowych – nie tylko superbohaterskich!

 

Kultowa postać Mrocznego Rycerza podejmowana była przez lata przez wielu twórców filmowych, których wizje mniej lub bardziej różniły się od siebie. Zaowocowało to wieloma podejściami ilustracyjnymi u kompozytorów. Trudno zatem wskazać "najlepszy" temat. Głosujemy więc na "ulubiony". Wybraliśmy sześć naszym zdaniem najbardziej interesujących konturów melodycznych charakteryzujących Batmana:

 

1. Neal Hefti – "Batman – TV Series (1966-68)"

 

Pierwszy szeroko rozpoznawalny temat Batmana napisany do czołówki słynnego, komediowego serialu z Adamem Westem w roli głównej. W tym zestawieniu unikatowy, gdyż zbudowany na tzw. "standardowej progresji bluesowej".

 

 

2. Danny Elfman – "Batman" (1989), "Batman Returns" (1992)

 

Do kultowego obrazu Tima Burtona powstał prosty, ale jakże deskrypcyjnie adekwatny temat, skupiający w sobie jednocześnie mrok i heroizm. Nic dodać, nic ująć.

 

 

3. Shirley Walker – "Batman – The Animated Series" (1992-95), "Batman: Mask of the Phantasm" (1993)

 

Orkiestratorka i  ghostwriterka Elfmana napisała dla Mrocznego Rycerza znakomity, choć powszechnie mało znany temat, który poza walorami ilustracyjnymi zwraca uwagę również zmyślną konstrukcją harmoniczną.

 

 

4. Elliot Goldenthal – "Batman Forever" (1995)

 

Kompozytor  miał tu przed sobą niełatwe zadanie – musiał zmierzyć się z elfmanowskim tematem, który szybko stał się legendą. Zdecydowanie odniósł jednak sukces, równie sprawnie uchwytując charakter Nocnego Mściciela. Temat jest tym razem bardziej wzniosły i dostojny.

 

 

5. Hans Zimmer – "The Dark Knight Trilogy" (2005-2012)

 

Nolanowskie ujęcie Batmana znacznie różni się od wizji poprzedników. Hans Zimmer słusznie starał się uniknąć nawiązań do wciąż najlepiej rozpoznawalnego tematu Elfmana. I choć nie do końca mu się to udało (harmonia), to ostatecznie jest autorem unikalnej na tle pozostałych kompozycji koncepcji ilustracyjnej – bazującej głównie na motoryce i barwie.  

 

 

6. Hans Zimmer/Junkie XL – "Batman v. Superman: Dawn of Justice" (2016)

 

Tym razem również zmieniła się obsada i reżyser, ale kompozytor pozostał (wziął sobie za to do pomocy side-kicka). Artyści – przynajmniej w zamyśle – nie odwoływali się do materiału napisanego do obrazów Nolana.  Jest tu pewna nowość: podstawę deskrypcyjną Batmana stanowi prosty, agresywnie wykonywany motyw rytmiczny, na którym później opisana jest mroczna, trzynutowa melodia (tematem głównym jest więc figura rytmiczna).

 

Autor: admin

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pomoc dla Jana A.P. Kaczmarka. Jego stan zdrowia jest poważny…

Pomoc dla Jana A.P. Kaczmarka. Jego stan zdrowia jest poważny…

Stan zdrowia kompozytora muzyki filmowej i zdobywcy Oskara – Jana AP Kaczmarka – jest poważny. Zanik wieloukładowy (ang. multiple system atrophy, MSA) to choroba, która utrudnia mu normalne funkcjonowanie i pracę. Córka kompozytora zorganizowała zbiórkę pieniędzy, które potrzebne są by zapewnić Panu Janowi profesjonalną opiekę:

Justin Hurwitz ze Złotym Globem za muzykę do filmu „Babilon”

Justin Hurwitz ze Złotym Globem za muzykę do filmu „Babilon”

Kompozytor Justin Hurwitz kontynuuje doskonałą passę jeśli chodzi o Złote Globy, zdobywając po raz kolejny nagrodę za najlepszą muzykę do filmu „Babilon”. To już czwarta statuetka tego kompozytora, który był do nagrody nominowanych do tej pory czterokrotnie.