Podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki TRANSATLANTYK w dniach od 6 do 12 sierpnia, zapraszamy na darmowe Master Classes, w formie wykładów i seminariów. Spotkania będą miały miejsce w Poznaniu (Multikino, Aula Artis, Pawilon Nowa Gazownia) i w Instytucie Rozbitek pod Poznaniem.
Założeniem Transatlantyk Master Classes jest przede wszystkim przekazanie młodym ludziom wiedzy o metodach i organizacji pracy w międzynarodowym, w szczególności amerykańskim przemyśle filmowym, z perspektyw różnych zawodów. Nasi znakomici wykładowcy będą się dzielić swoją wiedzą, ale i wieloletnim doświadczeniem zdobytym w branży filmowej, zarówno w warunkach niezależnej produkcji, jak i w dużych strukturach produkcyjnych.
Wraz z festiwalem Transatlantyk rozpoczyna swą regularną działalność Instytut Rozbitek (www.rozbitek.org), który jest ośrodkiem edukacyjnym i centrum wymiany doświadczeń pomiędzy twórcami filmów, sztuk performatywnych i kompozytorami z całego świata. Instytut ma być też przestrzenią kreacji, produkcji artystycznej, miejscem prezentacji filmów, spektakli i produkcji multimedialnych.
W Transatlantyk Master Classes wezmą udział znany aktorzy, kompozytorzy i producenci filmowi. Będzie można posłuchać wykładów między innymi Christophera Younga, George'a S. Clintona, Stanisława Syrewicza czy Petera Goluba. Prawdziwą gratką będzie także spotkanie z Jamesem Cromwellem – amerykańskim aktorem filmowym, teatralnym i telewizyjnym, nominowanym do Oskara jako najlepszy aktor roli drugoplanowej (w 1995 r. za rolę w "Babe świnka z klasą"). Inną głośną rolą było odtworzenie dyrektora Hala Mooresa w "Zielonej mili" (1999).
Poniżej nasze propozycje seminariów dla wszystkich entuzjastów muzyki filmowej:
Christopher Young:
1.Melodia w ścieżkach dźwiękowych do filmów – seminarium
8 sierpnia, godz 13:00 – 14:30, Pawilon Nowa Gazownia
Christopher Young będzie dzielił się swoim doświadczeniem w pisaniu melodii do ścieżek dźwiękowych. Sądzi, że bez tej umiejętności nie osiągnąłby swojego sukcesu. Zaprezentuje kilka klasycznych tematów filmowych i fragmentów własnych kompozycji aby wyjaśnić co sprawia, że temat muzyczny natychmiast zapada w pamięci. Podczas dyskusji z uczestnikami warsztatów będziemy się zastanawiać jaki jest cel używania melodii, dlaczego trzeba wprawiać się w tym rzemiośle. Będzie mowa o wytycznych, które określają jakość melodii, istotności komponowania w formie piosenek także ćwiczeniach które rozwijają tę umiejętność.
2.Muzyczna interpretacja gatunków filmowych – seminarium
9 sierpnia, godz 15:00 – 16:30, Pawilon Nowa Gazownia
Z doświadczenia Christophera Young’a w pracy przy filmach należących do różnych gatunków (horror, science fiction, fantasy) wynika, że istnieje tam 10 rodzajów scen, które wymagają odmiennego muzycznego podejścia. Sam nigdy nie stosował żadnego systemu do komponowania, zauważył jednak pewne chwyty, które są rzeczywiście efektywne w tych 10 typach scen. Christopher Young przedstawi owe 10 kategorii i opowie o swoich technikach demonstrując fragmenty własnych prac kompozytorskich. Przykłady będą pochodziły z filmów Spidrman 3, Huragan, Wysłannik Piekieł 2.
George S. Clinton
1. Seminarium kompozytorskie w Instytucie Rozbitek – szczegóły wkrótce
2.Sztuka “spottingu” z Georgem S.Clintonem – seminarium kompozytorskie
6 sierpnia, godz 15:00-16:30, Multikino 52
Gdzie w scenie filmowej powinna pojawiać się muzyka, gdzie powinna się zakończyć? Co powinna akcentować? Poprzez dyskusję z uczestnikami i przykłady z własnej twórczości George S.Clinton będzie omawiał technikę spottingu, czyli wybierania miejsc (od ang. the spots, stąd „spotting”) w filmie, w których powinna być użyta muzyka i opowie o funkcji jaką ma tam pełnić.
3.George S. Clinton, Prezentacja i sesja pytań od publiczności
8 sierpnia, 15:00-16:30, Pawilon Nowa Gazownia
George S.Clinton omówi sztukę komponowania muzyki do filmów i opowie o swojej karierze i pracy, po czym będzie odpowiadał na pytania publiczności.
Stanisław Syrewicz
1. Praca kompozytora nad filmem w kontekście relacji z reżyserem i producentem –semiarium.
11 sierpień, godz. 17:00-18:30, Pawilon Nowa Gazownia
Stanisław Syrewicz będzie porównywał swoje doświadczenia w pracy w Polsce i krajach anglosaskich. Będzie mówił o pozycji kompozytora w produkcji filmu w konkurencji z sound design, library music and licensed songs. Zastanowimy się także czy "Temp music" jest błogosławieństwem, czy przekleństwem kompozytorów?
Zgłoszenia na warsztaty należy wysyłać pod adres workshops@transatlantyk.org
0 komentarzy