OUT OF SPACE 16. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Aktualności

Muzyka z Avatara: Istoty wody, Solaris czy ponadczasowego E.T. Stevena Spielberga. Syntezatorowe brzmienia i przestrzenne eksperymenty z dźwiękiem, technologią i akustyką. Gwiazdy światowej sceny kompozytorskiej – Simon Franglen, Gary Marlowe, Nainita Desai czy Steven Price. Jubileuszowa gala zdobywcy Oscara Jana A.P. Kaczmarka, urodziny Patricka Doyle’a w NOSPR, a także spektakularne widowisko Hansa Zimmera w TAURON Arenie Kraków. Wszystko to na 16. FMF, podczas którego świętujemy dwudziestolecie RMF Classic!

– Wobec wyzwań, jakie przyniosły czasy pandemii i wojny u naszych sąsiadów, wielu z nas uciekało w filmowe fikcje, szukając scenariuszy przyszłości albo wracając do kultowych produkcji dzieciństwa. Hasło tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej – Out of Space – oznacza to wszystko, co przenosi nas w inne przestrzenie, odpowiadając na tęsknotę do odkrywania nieznanych światów. Będziemy przekraczać przewidywalne formaty, eksperymentując, poszukując i prowokując. Jedno pozostaje aktualne: FMF ma wzbudzać emocje, zadając kluczowe pytania – mówi Carolina Pietyra, dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego, organizatora FMF.

25 maja festiwal zostanie zainaugurowany wydarzeniem Kaczmarek2Cinema. To kolejna odsłona monograficznych koncertów, podczas których FMF składa hołd najwybitniejszym polskim reżyserom i kompozytorom. Do tej pory bohaterami cyklu byli Andrzej Wajda, Roman Polański, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Penderecki, Agnieszka Holland i Jerzy Skolimowski. W tym roku świętujemy siedemdziesięciolecie urodzin Jana A.P. Kaczmarka. To bez wątpienia jeden z najważniejszych polskich twórców muzyki filmowej, teatralnej i autonomicznej. Jan A.P. Kaczmarek jest zdobywcą Oscara, członkiem Amerykańskiej Akademii Filmowej, ambasadorem polskiej kultury w świecie i twórcą zaangażowanym. W dniu otwarcia FMF usłyszymy uwielbiane tematy z Marzyciela, Niewiernej, Quo vadis, Mojego przyjaciela Hachiko, Całkowitego zaćmienia, Anny Kareniny, Magnezji, ale także z form oratoryjnych i operowych kompozytora, w tym fragmenty Kantaty o szczęściu, Rapsodii Śląskiej czy Emigry – Symfonii bez końca.

– Festiwal Muzyki Filmowej ciągle się zmienia, by dostarczać nowych idei i emocji. Zawsze jednak wracamy do utworów, w których zakochaliśmy się dawno temu. Dlatego w programie nie mogło zabraknąć kompozycji Kaczmarka, wielkiego przyjaciela FMF. Jego pełną niezwykłej wrażliwości muzykę gramy w RMF Classic od samego początku, czyli już od dwudziestu lat – mówi Magdalena Wojewoda-Mleczko, dyrektorka muzyczna rozgłośni.

Tegorocznej edycji FMF towarzyszy niezwykła wystawa organizowana w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Jan A.P. Marzyciel przybliża zwiedzającym twórczość kompozytora i jego filozofię życia. Ekspozycja przy całej nowoczesności opiera swoją narrację na dokumentach, partyturach, instrumentach muzycznych, fotografiach i pamiątkach. Jan A.P. Marzyciel jest też multisensualnym doświadczeniem i okazją do kontemplacji. Kurator wystawy Rafał Syska zdobył uznanie dzięki głośnym ekspozycjom o Stanleyu Kubricku czy Andrzeju Wajdzie w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Pierwsza część wydarzenia Kaczmarek2Cinema poświęcona jest polskim kompozytorom średniego pokolenia. Zabrzmią między innymi utwory Wojtka Urbańskiego, którego muzyka do filmu Hiacynt zwyciężyła w konkursie Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku 2021, a także Arkadiusza Reikowskiego, zdobywcy nagrody Digital Dragons za kompozycje do gry The Medium. Gośćmi specjalnymi koncertu będą kompozytorzy i aktorzy, a orkiestrę Sinfonietta Cracovia i Chór Polskiego Radia poprowadzi sir Dirk Brossé, dyrektor artystyczny Brussels Philharmonic, związany między innymi z prestiżowym Film Fest Gent w Gandawie. Wśród solistów możemy się spodziewać Leszka Możdżera, współpracującego przez lata z Janem A.P. Kaczmarkiem, a także wielu gości z polskiej i zagranicznej branży filmowej.

26 maja FMF przenosi się do wielkiego laboratorium eksperymentów dźwiękowych i wizualnych w Teatrze Łaźnia Nowa, zlokalizowanym w dawnych warsztatach szkolnych kombinatu hutniczego w Nowej Hucie. W ramach wydarzenia FMF Echoes of Space powstanie tam immersyjna przestrzeń, najeżona specjalistyczną aparaturą. Partnerstwo z najważniejszymi firmami nagłośnieniowymi w Europie pozwala osiągnąć perfekcyjne parametry dźwięku i możliwości jego percepcji niedostępne w warunkach studyjnych. Słuchacze przeniosą się w przyszłość koncertowych brzmień.

W programie koncertu znajdzie się premierowa prezentacja muzyki do Everything Will Change z pulsującą elektroniczną muzyką Gary’ego Marlowe’a. Film, łącząc fikcję i dokument, pokazuje dystopijny świat przyszłości, pełen odniesień do postapokaliptycznych obrazów. W drugiej części wieczoru usłyszymy między innymi muzykę Simona Franglena, nominowanego do Złotego Globu za pracę nad filmem Avatar. Jako producent ma na koncie ponad czterysta albumów. Współpracował między innymi z Whitney Houston i Céline Dion oraz grupą Pink Floyd. Nad reżyserią dźwiękową koncertu FMF Echoes of Space czuwał będzie Hans-Martin Buff, producent muzyczny Petera Gabriela, Prince’a i zespołu No Doubt.

W festiwalową sobotę, 27 maja, zapraszamy na FMF Space Gala w Centrum Kongresowym ICE Kraków. To jednocześnie gala na dwudziestolecie RMF Classic, podczas której usłyszymy premierowo muzykę z najnowszej produkcji Avatar: Istota wody Simona Franglena. Doświadczymy też utworów Benjamina Wallfischa, nominowanego do Złotego Globu, nagrody BAFTA, a także dwukrotnie do Grammy oraz Emmy. Jego mentorami byli Dario Marianelli i Hans Zimmer, z którym współpracował przy produkcji Blade Runner 2049. W programie gali mamy też premierowe wykonanie suity do Solaris autorstwa Cliffa Martineza, w aranżach orkiestrowych Stefana Behrischa. Koncert poprowadzi kompozytor, dyrygent i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Filmowej na Teneryfie Fimucité – Diego Navarro. Publiczność FMF zawsze wita go z entuzjazmem.

– Martinez – legendarny perkusista Red Hot Chili Peppers – nie pisze tradycyjnych ścieżek filmowych. Jego muzyka jest bardziej minimalistyczna, bo określenie kameralna również do niej nie przystaje. Na pozór to czysta elektronika, ale w aranżacji kompozytor wykorzystuje wiele instrumentów perkusyjnych, które przesądzają o wyjątkowości brzmieniowej (tabla, idiofony, cristal baschet). W efekcie kompozycje do Solaris, Drive czy Tylko Bóg wybacza są hipnotyczne i transowe, zbliżone do estetyki ambientu. W filmach Stevena Soderbergha czy Windinga Refna dominują takie emocje, jak niepokój czy lęk, które muzyka Martineza niezwykle skutecznie potęguje. Przy tym nienachalne melodie i wciągające rytmy zmieniają te ścieżki w kultowe i rozchwytywane – mówi Robert Piaskowski.

Wśród gości gali pojawi się także jedna z najciekawszych kompozytorek brytyjskich – Nainita Desai – znana m.in. z filmu 14 szczytów: Nie ma rzeczy niemożliwych. Ten wyjątkowy dokument rozgrywa się nie w przestrzeni pozaziemskiej, ale w Himalajach i Karakorum. Zapierające dech zdjęcia uświadamiają, że nieznane światy i wielkie wyzwania nie zawsze są oddalone o lata świetlne od nas. W programie koncertu z gwiazdami muzyki filmowej znajdzie się również wykonanie monumentalnej, eksplodującej energią muzyki Patricka Doyle’a do Thora – superprodukcji Marvela.

Festiwal słynie z prezentowania głośnych tytułów z muzyką na żywo. Na 28 maja, również w nowoczesnej przestrzeni ICE Kraków, zaplanowano projekcję kultowego dzieła Stevena Spielberga E.T. z oscarową muzyką Johna Williamsa. – Opowieść o sympatycznym kosmicie i jego ziemskim przyjacielu Elliocie wzrusza kolejne pokolenia widzów i pozostaje tym dziełem kinematografii familijnej, które wpłynęło istotnie na branżę filmową. Bez E.T. trudno sobie wyobrazić na przykład popularne Stranger Things. Film wyróżnia się doskonałym scenariuszem, grą aktorską i wreszcie nieśmiertelną muzyką Johna Williamsa z potęgą sekcji dętych i zapadającymi w ucho tematami. Dla mnie E.T. to film dzieciństwa – pamiętam, jak ogromne wrażenie zrobiła muzyka i prosta, poruszająca historia. Chcielibyśmy przypomnieć te wzruszenia ludziom w średnim wieku i podzielić się nimi z dziećmi i młodzieżą. Wierzymy, że ten obraz nie jest zamkniętym rozdziałem w historii kina i nadal tworzy międzypokoleniowe więzi – przekonuje Piaskowski. Tego dnia muzykami Filharmonii im. Karola Szymanowskiego będzie kierował uwielbiany przez publiczność dyrygent produkcji symultanicznych, Ludwig Wicki. Jego obecność w Krakowie zawsze jest ważnym dla melomanów wydarzeniem.

Miłośnicy muzyki symfonicznej wybiorą się 29 maja do Katowic do Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, w której świętować będziemy siedemdziesiąte urodziny Patricka Doyle’a. Nominowany do Oscara kompozytor odwiedzi FMF już po raz trzeci. – To jeden z najbardziej płodnych i wszechstronnych twórców muzyki filmowej. Doskonale operuje melodyką, z unikalną orkiestracją. Artysta w równie doskonałym stylu ilustruje intymne światy arcydzieł szekspirowskich, jak i hollywoodzkie superprodukcje – podkreśla Piaskowski. Dla festiwalowej publiczności zabrzmi muzyka do tak głośnych tytułów, jak Harry Potter i Czara Ognia, ale też wirtuozerska Fantazja, napisana przez kompozytora na fortepian i orkiestrę. Osobista obecność Doyle’a w połączeniu z pełnym rozmachu wykonaniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod dyrekcją sir Dirka Brosségo zapewni niezapomniane wrażenia.

Ostatni akord święta muzyki filmowej wybrzmi we wtorek 30 maja, podczas wydarzenia partnerskiego FMF. Wówczas TAURON Arena Kraków gościć będzie samego Hansa Zimmera. Zdobywca dwóch Oscarów, trzech Złotych Globów i czterech nagród Grammy przyjedzie do Polski z dziewiętnastoosobowym zespołem i potężnym instrumentarium. To część światowej trasy z monumentalnym widowiskiem, z udziałem artystów współpracujących na stałe z kompozytorem, m.in. zaprzyjaźnioną z FMF Tiną Guo. W programie znajdzie się aż dwanaście suit z utworami między innymi z Gladiatora, Piratów z Karaibów, Batmana, Interstellar i Diuny. Program powstaje we współpracy z organizatorem trasy Good Taste, który zapowiada szereg niespodzianek specjalnie planowanych dla festiwalowej publiczności.

– FMF to nie tylko koncerty, ale też spotkania branżowe, działania edukacyjne, Miasteczko Festiwalowe przy Galerii Kazimierz i wiele więcej. Istotną częścią programu jest Forum Audiowizualne FMF, obejmujące dyskusje skierowane zarówno do profesjonalistów, jak i do szerszego grona melomanów. Finaliści naszego konkursu dla młodych talentów uczestniczą w warsztatach i sesjach nagraniowych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Atmosferę dodatkowo podgrzeją przyznawane w trakcie festiwalu nagrody: Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku, FMF Young Talent Award i Nagroda Kilara. I to jeszcze nie wszystko! – zapowiada Michael Łyczek, dyrektor do spraw Programowych KBF.

Więcej informacji na stronie FMF i w RMF Classic.

Organizatorami Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie są: Miasto Kraków, KBF, RMF Classic.
Współorganizatorzy FMF: Kraków5020 i ICE Kraków.
Współorganizatorem koncertu The Music of Patrick Doyle są Katowice – Miasto Muzyki UNESCO.
Partner strategiczny FMF: Galeria Kazimierz.
Partnerzy FMF: Wodociągi Miasta Krakowa S.A., Good Taste Production – organizator koncertu Hans Zimmer Live.
Stowarzyszenie Autorów ZAiKS jest partnerem koncertu Kaczmarek2Cinema i nagrody Polska Ścieżka Dźwiękowa Roku.
Partnerzy Forum Audiowizualnego FMF: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Digital Dragons, European Music Exporters Exchange Forum, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Everdome Metaverse, IMMSANE, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Yamaha Nexo.

Autor: Jacek Lubiński

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zmarł Jan A.P. Kaczmarek

Zmarł Jan A.P. Kaczmarek

W wieku 71 lat zmarł Jan A.P. Kaczmarek, jeden z najważniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej. Od kilku lat chorował na MSA, czyli zanik wieloukładowy. To nieuleczalna choroba neurologiczna, której objawy przypominają chorobę Parkinsona.

Muzyka z filmu „Chłopi” zawalczy o Oscara

Muzyka z filmu „Chłopi” zawalczy o Oscara

Ścieżka dźwiękowa polskiego kandydata do Oscara – filmu „Chłopi” – powalczy o nominację do tej nagrody w kategorii „Best Original Score”. Poinformował o tym na Facebooku jej autor, czyli Łukasz L.U.C. Rostkowski.