Ale Filmy! – Złota Kolekcja
Premiera 05.11.2013
2-płytowa kolekcja najpiękniejszych tematów muzyki filmowej wybranych przez Magdalenę Miśkę-Jackowską (RMF Classic)! Album zabiera nas w podróż po muzyce filmowej, zarówno tej, która nabrała już historycznego znaczenia, jak i najnowszej, tworzonej przez najmłodsze pokolenia znakomitych kompozytorów. W tym różnorodnym i pełnym niuansów świecie zbudowanym z uczuć i brzmienia, mamy wspaniałego przewodnika. Kompilację przygotowała bowiem Magdalena Miśka-Jackowska, którą miłośnicy muzyki filmowej znają doskonale z anteny radia RMF Classic. Ale Filmy! to dobrana z wyczuciem i smakiem kolekcja arcydzieł muzyki filmowej, w której możemy zatopić się na ponad dwie godziny i zapomnieć o otaczającym nas świecie.
„Dobieranie dźwięku to magia” – mówił Jerzy Kawalerowicz. Magia, której bez wyjątku ulega każdy widz. Przecież nikt z nas nie chodzi do kina tylko po to, aby oglądać. Filmów też się słucha. Od zawsze. Jakie są sekrety tej magii? Na pewno melodia i rytm. Z całą pewnością także barwa instrumentu czy ludzkiego głosu. Ale najważniejszym sekretem wybitnych reżyserów i nie mniej zdolnych kompozytorów pozostaje moment, w którym ów dźwięk, czyli muzyka, zostaje użyty. Bo tu można się strasznie pomylić… albo dać widzowi taką chwilę, którą zapamięta na długo, jeśli nie na całe życie. Właśnie dlatego dobieranie muzyki do filmu jest tak szalenie trudne, ale również dlatego jest tak bardzo ważne. Długo zastanawiałam się, jak opisać ten album, prezentujący kompozycje, które tak pięknie brzmiały w ostatnich latach w polskim kinie i nie tylko, i które wyszły spod ręki polskich twórców. Ktoś podpowiedział mi, że przecież wystarczy tę muzykę włączyć, aby obrazy pojawiły się same, a zaraz za nimi tytuły, nazwiska i w końcu emocje.
To dlatego zaczynamy ostatnim polskim Oscarem za muzykę, czyli tematem z „Marzyciela” Jana A. P. Kaczmarka. Rozpoznawalny od pierwszych nut fortepianowy utwór przypomina nie tylko sam film, ale podkreśla też wysoką od lat pozycję polskich twórców na świecie. Podobnie zresztą jak słynny fragment ścieżki dźwiękowej do „Draculi” Francisa Forda Coppoli autorstwa Wojciecha Kilara czy tematy z filmów Romana Polańskiego „Nóż w wodzie” i „Dziecko Rosemary”, skomponowane przez Krzysztofa Komedę, a zaprezentowane tutaj nie tylko w klasycznych aranżacjach. Obok nich najważniejsi rodzimi kompozytorzy muzyki filmowej – Zygmunt Konieczny, Krzesimir Dębski, Michał Lorenc. Od wielu lat ci artyści wpływają na nastroje Polaków w kinie i poza nim, bo ich kompozycji słucha się także podczas coraz częściej organizowanych w kraju koncertów i festiwali, poświęconych muzyce wielkiego ekranu. Mistrzów dogania młode pokolenie twórców – Leszek Możdżer, Antoni Komasa-Łazarkiewicz, Tomasz Gąssowski, Jan Duszyński, Łukasz Targosz, Bartek Gliniak, Daniel Bloom. To świadomi roli muzyki filmowej kompozytorzy, otwarci na nowe rozwiązania, jakie proponuje kino, ale obdarzeni cennym talentem do pisania melodii.
A to przecież właśnie melodia sprawia, że ten sam sfilmowany obraz wyda się nam – widzom bardziej „dur” lub „moll” i spowoduje uśmiech albo łzę. Każdy ma w kinie swoją prywatną listę przebojów. Polska muzyka filmowa to całe morze tytułów, a także kilkadziesiąt ważnych dla kinematografii nazwisk i wiele duetów reżysersko-kompozytorskich, które opanowały do perfekcji trudną sztukę wyboru, kiedy powinna na ekranie zagrać muzyka, a kiedy zagrać ma tylko cisza. Do historii przeszły sceny, zbudowane na muzycznych filarach. i całkiem sporo legendarnych już dziś piosenek. Druga płyta zawiera te najsłynniejsze, jak napisane przez Henryka Warsa „Miłość Ci wszystko wybaczy” i „Już nie zapomnisz mnie” oraz młodsze, ale równie popularne tematy z jednej z nielicznych polskich komedii muzycznych „Hallo Szpicbródka”. Brzmią na nowo, we współczesnych, czasem zaskakujących wersjach.
To taki pomost między klasyką polskiej piosenki filmowej, a jej współczesną, bardzo różnorodną formą, doprawioną rockiem, poezją, etno. Zmieniającą się tak, jak zmieniają się filmy. Duża w tym zasługa lubianych głosów m.in. Anny Serafińskiej, Roberta Gawlińskiego, Edyty Górniak, Kayah, Justyny Steczkowskiej, Grzegorza Turnaua, Stanisława Sojki. Anna Maria Jopek wykorzystuje w piosenkach najpiękniejsze tematy filmowe Wojciecha Kilara, zatrzymując je na dłużej. Popularność muzyki kina stale rośnie. I prawdziwie magiczna staje się chwila, kiedy potrafi ona znakomicie funkcjonować bez obrazu na ekranie. Oddajemy w Państwa ręce ponad dwie godziny doskonałej polskiej muzyki filmowej. Z nadzieją, że – jak mówi Quentin Tarantino – podniosą sceny o kilka pięter. Nie tylko w kinie!” – Magdalena Miśka-Jackowska (RMF Classic)
Tracklista:
CD1
1. Jan A.P. Kaczmarek, Marzyciel reż. Marc Forster, The Park On Piano
2. Michał Lorenc, 300 mil do nieba reż. Maciej Dejczer, Ucieczka
3. Tomasz Gąssowski, Zmruż oczy reż. Andrzej Jakimowski, Tango
4. Jan Duszyński, Pokłosie reż. Władysław Pasikowski, Powrót do domu
5. Krzesimir Dębski, W pustyni i w puszczy reż. Gavin Hood, Elżbieta Jeżewska, Gdzie jest nasz dom, Stasiu?
6. Krzysztof Komeda, Nóż w wodzie reż. Roman Polański, Ballad For Bernt
7. Bartek Gliniak, Joanna reż. Feliks Falk, Finał
8. Daniel Bloom, Tulipany reż. Jacek Borcuch, Tulipany
9. Wojciech Kilar, Dracula reż. Francis Ford Coppola, Vampire Hunters
10. Krzysztof Komeda, Rosemary’s Baby reż. Roman Polański, Sleep Safe and Warm
11. Bartek Gliniak, Mój Nikifor reż. Krzysztof Krauze, Temat Nikifora
12. Michał Lorenc, Bandyta reż. Maciej Dejczer, Taniec Eleny
13. Łukasz Targosz, Listy do M. reż. Mitja Okorn, Listy do M.
14. Krzesimir Dębski, Stara baśń reż. Jerzy Hoffman, Temat miłosny
15. Wojciech Kilar, Pan Tadeusz reż. Andrzej Wajda, Polonez
16. Antonii Komasa-Łazarkiewicz, W ciemności reż. Agnieszka Holland, W ciemności
17. Zygmunt Konieczny, Jasminum reż. Jan Jakub Kolski, Temat
18. Michał Lorenc, Prowokator reż. Krzysztof Lang, Ave Maria
19. Tomasz Gąssowski, Sztuczki reż. Andrzej Jakimowski, Motor i dziewczyny
20. Wojciech Kilar, Śmierć i dziewczyna reż. Roman Polański, Paulina's Theme
21. Leszek Możdżer, Wszystkie Kobiety Mateusza reż. Artur Więcek „Baron”, Sny Kobiet
CD 2
1. Czesław Mozil, sł. Krzysztof Kamil Baczyński, Baczyński reż. Kordian Piwowarski, Pieśń o miłości
2. Artur Rojek, sł. Artur Rojek, Młode Wilki reż. Jarosław Żamojda, To Nie Byl Film
3. Wojciech Kilar, sł. Marcin Kydryński, Smuga cienia reż. Andrzej Wajda, W smudze cienia
4. Krzesimir Dębski, sł. Jacek Cygan, Ogniem i mieczem reż. Jerzy Hoffman, Dumka na dwa serca
5. Robert Janson, sł. Anita Lipnicka, Młode Wilki reż. Jarosław Żamojda, Wolne ptaki
6. Jerzy Matuszkiewicz, sł. Agnieszka Osiecka, Małżeństwo z rozsądku reż. Stanisław Bareja, Miłość złe humory ma
7. Wojciech Pilichowski, Jarosław Chilkiewicz, sł. Kasia Kowalska, Nocne graffiti reż. Maciej Dutkiewicz, Straciłam swój rozsądek
8. Grzegorz Ciechowski, sł. Grzegorz Ciechowski, Wiedźmin reż. Marek Brodzki, Nie pokonasz miłości
9. Henryk Wars, sł. Julian Tuwim (Oldlen), Szpieg w masce reż. Mieczysław Krawicz, Miłość ci wszystko wybaczy
10. Wojciech Kilar, sł. Marcin Kydryński, Portret damy reż. Jane Campion, Szepty i łzy
11. Justyna Steczkowska, sł. Edyta Bartosiewicz, Na koniec świata reż. Magdalena Łazarkiewicz, Na koniec świata
12. Kayah, sł. Kayah, Przedwiośnie reż., Wiosna przyjdzie i tak
13. Zygmunt Wiehler, sł. Jerzy Jurandot, Ada to nie wypada reż. Konrad Tom, Nie kochać w taką noc to grzech
14. Seweryn Krajewski, Adam Skorupka, sł. Agnieszka Osiecka, Halo Szpicbródka reż. Mieczysław Jahoda, Janusz Rzeszewski, Kto tak ładnie kradnie
15. Krzesimir Dębski, sł. Andrzej Mogielnicki, W pustyni i w puszczy reż. Gavin Hood, Elżbieta Jeżewska, Mama Afryka
16. Przemysław Gintrowski, sł. Justyna Holm, Tato reż. Maciej Ślesicki, Kołysanka
17. Krzesimir Dębski, sł. Beata Kozidrak, Stara Baśń reż. Jerzy Hoffman, Stara Baśń
18. Henryk Wars, sł. Ludwik Starski, Skarb reż. Leonard Buczkowski, Już nie zapomnisz mnie
19. Grzegorz Turnau, sł. Leszek Aleksander Moczulski, Pan Tadeusz reż. Andrzej Wajda, Soplicowo
0 komentarzy