Twin Peaks
Kompozytor: Angelo Badalamenti
Rok produkcji: 1990
Wytwórnia: Warner Bros. / Reprise Records
Czas trwania: 49:47 min.

Ocena redakcji:

Miasteczko Twin Peaks

 

Jak grom z jasnego nieba zaskoczyła ostatnio wszystkich wiadomość, że powstanie trzecia seria kultowego serialu Davida Lyncha i Marka Frosta. Wszystko zaczęło się w 1990 roku, gdzie po raz pierwszy pokazano wyłowione z jeziora zwłoki młodej licealistki. Na imię miała Laura Palmer, a lokalna policja pod wodzą szeryfa Harry’ego Trumana zaczęła prowadzić dochodzenie. Kiedy na granicy stanu znalezione zostają zwłoki dziewczyny imieniem Ronette Pulaski, sprawę przejmuje FBI, a dokładniej agent Dale Cooper. Dalej wydarzenia toczą się błyskawicznie, ukazując inne oblicze tytułowego miasteczka…

Kwestią czasu wydaje się ponowne zatrudnienie na stanowisko kompozytora Angelo Badalamanetiego, jednak zamiast dywagacji skupmy się na jego dokonaniach. Tutaj postawił na bardzo mały zespół, co tworzy bardzo tajemniczą oraz klimatyczną muzykę, ocierającą się głównie o jazz. Sam początek to nieśmiertelny temat przewodni, którego nie idzie pomylić z niczym innym. Specyficzna gra gitary, delikatne uderzenia perkusji i lekkie klawisze, które potrafią oczarować. Z czasem klawisze stają się mroczniejsze, a gitara bardziej żywa, by potem wszystko wypłynęło na podniosłym brzmieniu syntezatora.

Drugim najbardziej rozpoznawalnym utworem jest temat Laury, w którym – na zasadzie sinusoidy – liryczny i delikatny fortepian przebija się przez zimny i pełen niepokoju syntezator. Ta zagrywka ma symbolizować dwie twarze Laury – tą znaną wszystkim oraz tą skrytą, prawdziwą.

Kolejne ważniejsze melodie związane są zarówno ze śledztwem, jak i osobami w nie zamieszanymi. Konstrukcja jest podobna, a jej charakterystycznymi elementami są: jazzowa perkusja, pstrykanie palcami oraz różne hipnotyzujące dźwięki – saksofon i trąbki plus dęte drewniane w „Audrey’s Dance”; cymbałki w „Freshly Squeezed”; rytmiczny bas w dynamicznym „Bookhouse Boys”… To wszystko buduje (L)aurę powoli odkrywanej tajemnicy, z którą trzeba obchodzić się jak z jajkiem, czasami skręcając w stronę dziwaczności („Dance of the Dream Man”).

Kluczowe są też dwa utwory, które spinają całość. „Night Life In Twin Peaks” pokazuje mroczne oblicze miejsca akcji, potęgowane przez enigmatyczną elektronikę, dźwięk przypominający skowyt oraz improwizację saksofonu z fletem. Drugi to temat miłosny, bazujący na motywie Laury, lecz osadzony na subtelnym basie, saksofonie i flecie – jeden z najpiękniejszych tematów miłosnych w historii.

I w końcu rzecz wcale nie mniej istotna od całości – trzy piosenki w wyk. Julee Cruise. Serial uczynił ją rozpoznawalną, choć wielkiej kariery nie zrobiła. Wszystkie jej utwory są wielce nastrojowe, romantyczne i trochę niedzisiejsze, pachnące nieco latami 60. „Nightingale” na delikatną gitarę elektryczną i saksofonem, nominowane do Emmy „Into the Night” z ponurą elektroniką i gwałtownym finałem czy bazujące na temacie z czołówki, piękne „Falling”.

„Twin Peaks” jest bez wątpienia najpopularniejszą pracą Badalamentiego. Mimo ponad dwudziestu lat na karku, to również jedna z najbardziej ikonicznych ilustracji w historii telewizji. Mam tylko nadzieję, że kompozytor wkrótce powróci do miasteczka, w którym dają cholernie dobra kawę.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Twin Peaks Theme
  • 2. Laura Palmer’s Theme
  • 3. Audrey’s Dance
  • 4. The Nightingale – Julee Cruise
  • 5. Freshly Squeezed
  • 6. Bookhouse Boys
  • 7. Into the Night – Julee Cruise
  • 8. Night Life in Twin Peaks
  • 9. Dance of the Dream Man
  • 10. Love Theme from Twin Peaks
  • 11. Falling – Julee Cruise
5
Sending
Ocena czytelników:
5 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...