Philip Glass

Kompozytorzy

Philip Glass urodził się w Baltimore, w stanie Maryland, 31 stycznia 1937 roku. Odkrył muzykę podczas słuchania płyt, które ojciec sprzedawał w swoim warsztacie, gdzie naprawiano odbiorniki radiowe. Aby znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego nagrania wielkich dzieł światowej muzyki kameralnej słabo się sprzedają, Ben Glass zabierał płyty do domu i puszczał je trójce dzieci. Philip bardzo szybko zaznajomił się z kwartetami Beethovena, sonatami Schuberta, symfoniami Szostakiewicza i innymi dziełami uważanymi za niemodne. Dopiero później Glass poznał bardziej standardowa klasykę.

W wieku sześciu lat Glass zaczął lekcje muzyki, a dwa lata później rozpoczął naukę gry na flecie. Dla piętnastolatka flet stał się jednak źródłem frustracji, że względu na ograniczony repertuar. W drugiej klasie liceum złożył podanie z prośbą o przyjęcie go na Uniwersytet Chicago i został przyjęty. Za namową rodziców przeprowadził się do Chicago gdzie na życie zarabiał jako kelner i pomocnik przy załadunku samolotów. Studiował filozofię i matematykę a wolnym czasie ćwiczył grę na fortepianie.

Mając 19 lat, Glass ukończył matematykę i filozofię na Uniwersytecie w Chicago. Zdecydował, że zostanie kompozytorem i przeprowadził się do Nowego Jorku gdzie zaczął uczęszczać do Julliard School. Porzucił już wówczas technikę dwunastotonową, którą wykorzystywał w Chicago i zaczął zbliżać się do takich amerykańskich kompozytorów jak Aaron Copeland i William Schuman. W wieku 23 lat studiował z Vincentem Persichettim, Dariusem Milhaudem i Williamem Bergsmą. Odrzucając serializm, Glass zwracał się ku kompozytorom takim jak Harry Partch, Charles Ives oraz Virgil Thomson. Przeprowadził się do Paryża i spędził tam dwa lata, intensywnie studiując pod okiem Nadii Boulanger.

W Paryżu został wynajęty przez producenta filmowego do przepisania muzyki Raviego Shankara na format zrozumiał dla muzyków zachodnich. W trakcie procesu odkrył techniki muzyki indyjskiej. Po wyprawach do Afryki Północnej, Indii i w Himalaje, powrócił do Nowego Jorku i zarzuciwszy poprzednią muzykę, wprowadził do swoich utworów techniki wschodnie. Do roku 1974 Glass skomponował wiele nowych utworów zarówno dla Mabou Mines Theater Company, której był założycielem jak i swojej własnej grupy muzyków The Philip Glass Ensemble. Kulminacją tego okresu było „Music in 12 Parts”, trzygodzinne podsumowanie dotychczasowej, nowej muzyki Glassa. W roku 1976 Glass osiągnął apogeum swojej współpracy z Robertem Willsonem, tworząc operę „Einstein On the Beach” – pięciogodzinne epickie dzieło, uważane obecnie za utwór przełomowy w historii teatru muzycznego XX wieku.

Glass współpracował z wieloma artystami przy licznych projektach, rozszerzył swój repertuar o muzykę operową, taneczną, kameralną, orkiestrową i filmową. Jego projekty nagrywane z innymi artystami to: „Songs from Liquid Days” z tekstem Davida Byrne’a, Paula Simona, Laurie Anderson i Suzanne Vega. Glass stworzy również muzykę taneczną do „In Upper Room” z choreografią Twyli Tharp oraz do „A Descent into Maelstrom”. Napisał także trylogię dla teatru muzycznego opartą na filmach Jeana Cocteau: „Orphee”, „La Belle et La Bete” i „Les Enfants Terribles”.

Muzyka filmowa autorstwa Glassa to trylogia „Koyaanisqatsi”, „Powaqqatsi” i „Naqoyqatsi” Godfrey’a Reggio, „The Thin Blue Line”, „A Brief History of Time”, „The Fog of War”, „Mishima”, „Candyman”, „Candyman 2” oraz oryginalna muzyka do ponownie wyświetlanego „Draculi” z 1930 roku. Doceniona przez krytyków muzyka filmowa to „Kundun”, za którą Glass otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Filmowych Los Angeles, jak również nominacje do Oscara i Złotego Globu za muzykę do filmu „Truman Show”, która zresztą Złoty Glob dostała w roku 1999. Muzyka do filmu „Godziny” natomiast otrzymała nagrody Golden Globe, Grammy i nominację do Oscara. Glass uhonorowany został także nagrodę Anthony’ego Asquitha za osiągnięcia z muzyce filmowej.


FILMOGRAFIA

TYTUŁ FILMU

ROK

 Notes On A Scandal

2006

 The Illusionist

 Secret Window

2004

 Taking Lives

 Undertow

 The Fog of War

2003

Naqoyqatsi

2002

 Passage

 The Baroness and the Pig

 The Hours

 Diaspora

2001

 The Man in the Bath

 Armonie dell’Estasi

2000

 Sin Ceder

1999

 The Eden Myth

 The Source

 The Truman Show

1998

 Ballad of the Skeletons

1997

 Bent

 Kundun

 Absence Stronger Than Presence

1996

 Départ Immédiat

 Joseph Conrad’s Secret Agent

 Candyman : Farewell To The Flesh

1995

 A Brief History Of Time

1992

 Candyman

Powaqqatsi

1988

 The Thin Blue Line

 Hamburger Hill

1987

 Dead End Kids

1986

 Mishima : A Life In Four Chapters

1985

Koyaanisqatsi

1983

 Mark Di Suvero, Sculptor

1977

 Dracula

1938

Autor: admin

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klaus Badelt

Klaus Badelt

Klaus Badelt stawiał pierwsze kroki w muzyce filmowej jeszcze w swoim rodzimym kraju, Niemczech. Najpierw był producentem płyt takich artystów jak Harald Juhnke, Chaka Khan, czy Jocelyn Brown, a później pisał ją do filmów (przeważnie telewizyjnych) i reklam....

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz urodził się niedaleko Frankfurtu w Niemczech w 1959 roku. W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, która zabrała mu dziesięć lat życia. W wieku trzynastu lat pisał już piosenki i muzykę a od piętnastego roku życia Burkhard komponował,...

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski urodził się 26 pażdziernika 1953 roku w Wałbrzychu. Studiował  kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Jako lider jazzowego zespołu String Connection koncertował od roku 1980 w...