Joe Hisaishi

Kompozytorzy

Joe Hisaishi urodził się 6 grudnia 1950 roku w Nagano. Studiował w Kunitachi Music School. Jest jednym z najbardziej znanych kompozytorów japońskich. Począwszy od roku 1981 stworzył ponad 100 ścieżek dźwiękowych i albumów. Obecnie jest jednym ze stałych współpracowników reżysera Hayao Miyazaki’ego (jeden z najlepszych twórców Anime). Hisaishi jest także producentem, aranżerem i wykonawcą swoich kompozycji. Jako uznany pianista grywał między innymi z Filharmonią Londyńską i włoską Citta di Ferara Orchestra. W 2001 podjął się napisania scenariusza i wyreżyserowania filmu „Quartet” – nazwanego pierwszym japońskim filmem muzycznym z prawdziwego zdarzenia. Prywatnie kompozytor jest miłośnikiem fotografii, która pochłania niemal cały jego wolny czas. Jednak zarówno jak w muzyce tak i w fotografii radzi sobie świetnie, a efekty jego pracy można podziwiać między innymi na jego oficjalnej stronie internetowej.

W czasie swoich studiów na Kunitachi College of Music, Joe Hisaishi zainteresował się minimalizmem i rozpoczął swoją karierę kompozytora od tworzenia, wykonywania i produkowania muzyki współczesnej. Sporo w tym czasie także koncertował. W 1982 roku wydał swój pierwszy solowy album „Information”. Jego późniejsze solowe wydania to „Piano Stories”, „My Lost City”, „Chijo No Rakuen”, „WORKS I”, „Shoot the Violist” i jeszcze wiele innych określających jest niezwykły styl, wolny od jakichkolwiek ograniczeń gatunkowych.

Po tym jak wydał płytę ze swoją muzyką z filmu „Nausicaa of the Valley of the Wind” skomponował jeszcze ponad 40 innych ścieżek dźwiękowych. Do jego najsłynniejszych dzieł należą partytury do filmów „Księżniczka Mononoke”, „My Neighbor Totoro” w reżyserii Hayao Miyazakui czy „Hana-bi”, „Kikujiro” i wielu innych obrazów Takeshiego Kitano. Hisaishi zdobył wiele nagród w tym pięciokrotnie nagrodę Japońskiej Akademii Filmowej za najlepszą muzykę a także kilka Saturnów i L.A. Film Critics Association za najlepszą ścieżkę dźwiękową do obrazu „Howl’s Moving Castle”. Obecnie jest postrzegany za najbardziej wpływowego kompozytora w japońskim przemyśle filmowym.

Do ostatnich osiągnięć tego kompozytora należy między innymi wydanie ścieżek dźwiękowych z takich filmów jak „Brother”, „Spirited Away”, „Yamato” czy „Howl’s Moving Castle”. Dzięki tym dziełom Hisaishi zdobył międzynarodową sławę, która umożliwiła mu zrealizowanie kilku projektów poza granicami kraju. W 2001 roku został zatrudniony do napisania muzyki do francuskiego filmu „Tomcio Paluch”, a w roku 2005 skomponował muzykę do obrazu „Chinese Tall Story” wyprodukowanego w Hong Kongu. Na tym jednak nie skończyły się jego projekty zagraniczne. W roku 2005 został reżyserem muzycznym koreańskiej superprodukcji „Welcome to Dongmakgol”, która stała się kasowym przebojem w tym kraju. Dzięki swojej ścieżce dźwiękowej do tego obrazu Joe Hisaishi stał się pierwszym obcokrajowcem, który otrzymał koreańską nagrodę filmową MBC. W roku 2006 kompozytor otrzymał także zlecenie skomponowania muzyki do chińskiego obrazu „The Post-Modern Life of my Aunt”.

W ostatnich latach Joe Hisaishi wiele koncertował odwiedzając japońskie miasta i prezentując swój niezwykły repertuar zarówno w solowych recitalach fortepianowych, kameralnych zespołach, ale też z wielkimi orkiestrami. W roku 2002 został wydany jego solowy album pod tytułem „Encore”, który zawierał oryginalne kompozycje zaaranżowane na fortepian. Liczne występy sprawiły, że stał się jedną z najsławniejszych postaci w Japonii. W roku 2003 w końcu wydał długo oczekiwany album „Etude-a Wish to the Moon”. Następnie zorganizował serię unikalnych koncertów w japońskich miastach, podczas których grał na fortepianie w towarzystwie dziewięciu wiolonczelistów. W tym samym czasie dawał także liczne koncerty w Południowej Korei i Tajwanie.

Jako świetny dyrygent Joe Hisaishi przyjął propozycję posady głównego dyrektora New Japan Philharmonic World Dream Orchestra. W roku 2004 zorganizował pierwszą trasę koncertową tejże orkiestry, którą późnej jeszcze raz powtórzył. Rezultatem tego było nagranie dwóch koncertowych płyt – ostatnia z nich nosiła tytuł „American in Paris” (wydana w listopadzie 2005) i potwierdziła fascynację Hisaishiego muzyką amerykańską z twórczością George’a Gershwina na czele.

Joe Hisaishi jest nie tylko kompozytorem, dyrygentem, aranżerem i producentem, ale także reżyserem. W roku 2001 zadebiutował w tej roli kręcąc film „Quartet”, do którego scenariusz także sam napisał. Obraz ten został uznany za pierwszy japoński musical z prawdziwego zdarzenia a doceniono go także na Festiwalu Filmowym w Montrealu gdzie został wybrany najlepszym filmem zagranicznym.

Po tym jak Joe Hisaishi pracował jako dyrektor muzyczny przy ostatnim filmie Hayao Miyazaki – „Ruchomy zamek Hauru”, który osiągnął światowy sukces, zdołał nagrać jeszcze kilka albumów solowych. Ostatnim z nich jest „Asian X.T.C” wydany w październiku 2006 roku. Po jego ukazaniu się na rynku Joe Hisaishi ruszył w kolejną trasę koncertową po największych azjatyckich miastach, podczas której prezentował materiał właśnie z tego krążka.

Z twórczością tego kompozytora po raz pierwszy spotkałem się przy okazji filmu „Tomcio Paluch”. Płytę udało mi się kupić na jakiejś wyprzedaży i początkowo nie miałem zbyt wielkich oczekiwań co do niej. Jednak kiedy przesłuchałem kilka pierwszych kompozycji już wiedziałem, że Hisaishi będzie jednym z moich ulubionych kompozytorów. Jego muzyka posiada niesamowitą magię, która potrafi zauroczyć. Mimo iż można wyczuć tutaj wpływy kultury japońskiej, która przedziera się do niemal wszystkich kompozycji w postaci skali pentatonicznej, to tak naprawdę dzieła Hisaishi’ego bliższe są twórcom europejskim. Niezwykłe jest także wykorzystanie przez tego kompozytora sekcji smyczkowych, które charakteryzują się szczególną harmonią i rozmysłem. Hisaishi unika stosowania różnych ozdobników i wywijasów muzycznych charakterystycznych dla hollywoodzkich kompozytorów. Jego muzyka jest nadzwyczaj prosta i klarowna. Cała jej siła opiera się na pięknych motywach i świetnych aranżacjach.

Bardzo ciekawy jest także stosunek kompozytora do fortepianu. Instrument ten pojawia się niemal na wszystkich jego ścieżkach dźwiękowych. Sam kompozytor jest wytrawnym pianistą, który miał okazję koncertować w najznamienitszych salach koncertowych świata. Zawsze wykonuje partie fortepianowe na swoich soundtrackach osobiście. Jedyną wadą kompozytora jest trudność w pisaniu „złej” muzyki. Takiej która obrazuje w filmie sceny walki bądź bardziej dynamicznej akcji. Często stara się wtedy nadrabiać to zmianą formy muzycznej na czasami dość eksperymentalną. Generalnie jednak również w tych nowych formach kompozytor radzi sobie bardzo dobrze. Dowodem na to jest częste i bardzo pomysłowe używanie dźwięków generowanych elektronicznie, które stały się nieodzowne we współczesnej muzyce filmowej. Hisaishi’emu nie obce są także wszelkie rodzaje chórów i chórków, które także pojawiają się w najważniejszych momentach ścieżek dźwiękowych.

Autor: Łukasz Waligórski


FILMOGRAFIA

TYTUŁ FILMU

ROK

Akunin

2010

Saka no ue no kumo

2009

A Tale Of Ululu’s Wonderful Forest

Ponyo On The Cliff – Image Album

2008

Sunny et l’elephant
Okuribito
I Want To Be A Shellfish

A Tale Of Mari and Three Puppies

The Story Of The Great King And The Four Gods

2007

The Sun Also Rises

The Postmodern Life Of My Aunt

2006

A Chinese Tall Story

Yamato

2005

Welcome to Dongmakgol

Howl’s Moving Castle

2004

 When the Last Sword is Drawn

2003

 Dolls

2002

 Spirited Away

 Quartet

2001

Little Tom Thumb

 Brother

2000

 First Love

 Kawa No Nagare No You Ni

 Kikujiro

1999

Castle In The Sky (wersja amerykańska)

 Diary of Early Winter Shower

1998

 Fireworks

1997

 Parasite Eve

 Princess Mononoke

 Kids Return

1995

 A Mature Woman

1994

 Misuno Tabibito

1993

 Sonatine

 Crimson Pig

1992

 Haruka Nosutaruji

 The Rocking Horsemen

 A Scene at the Sea

1991

 Chizuko’s Younger Sister

 Kojika Monogatari

 The Passage to Japan

 Kanbakku

1990

 Peesuke: Gatapishi Monogatari

 Tasmania Story

 Free and Easy II

1989

 Kiki’s Delivery Service

 Venus Wars

 Vinus Senki

 Don Matsugoro Bouken

1988

 Don Matsugoro’s Big Adventure

 Guriin Rekuiemu

 My Neighbor Totoro

 Koibitotachino Jikoku

1987

 Robot Carnival

 The Drifting Classroom

 This Story of Love

 „Ozu no Mahotsukai”

1986

 Arion

 Atami Satsujin Jiken

Laputa – Castle In the Sky

 Curtain Call

 Maison Ikkoku

 „Hono No Alpen Rose”

1985

 Haro no Kane

 Soushun Monogatari

 „Genesis Climber Mospeada”

1984

 W’s Tragedy

 Nausicaa of the Valley of Wind

 Nausicaa of the Valley of Wind (Image Album)

 „Ai Shite Night”

1983

 Techopolice

1982

 The Wizard of Oz

Autor: admin

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klaus Badelt

Klaus Badelt

Klaus Badelt stawiał pierwsze kroki w muzyce filmowej jeszcze w swoim rodzimym kraju, Niemczech. Najpierw był producentem płyt takich artystów jak Harald Juhnke, Chaka Khan, czy Jocelyn Brown, a później pisał ją do filmów (przeważnie telewizyjnych) i reklam....

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz urodził się niedaleko Frankfurtu w Niemczech w 1959 roku. W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, która zabrała mu dziesięć lat życia. W wieku trzynastu lat pisał już piosenki i muzykę a od piętnastego roku życia Burkhard komponował,...

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski urodził się 26 pażdziernika 1953 roku w Wałbrzychu. Studiował  kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Jako lider jazzowego zespołu String Connection koncertował od roku 1980 w...