Hans Zimmer urodził się 12 września 1957 we Frankfurcie nad Menem. Gry na fortepianie nauczył się praktycznie sam, ponieważ podobno jego nauczyciel zrezygnował z nauczania po tygodniu prowadzenia prywatnych lekcji. Nie przeszkodziło mu to w podjęciu studiów w Londynie. Tam też poznał swoje go przyszłego współpracownika Jaya Rifkina, z którym stworzył Media Ventures Entertainment Group. Zaraz po studiach dostał pracę w wytwórni Air-Edel Studios, gdzie pisał jingle. Tam poznał Trevora Horna i Geoffa Downa, z którymi stworzył zespół The Buggles. Nagrali wspólnie wielki przebój lat 80 „Video Killed the Radio Star” oraz wydali album „The Age of Plastic”. Później występował jeszcze z grupami Krisma i Ultravox.
Spotkanie z brytyjskim kompozytorem Stanley’em Myersem („Łowca jeleni”) uzmysłowiło Zimmerowi ile możliwości daje łączenie orkiestry z keyboardem. Wraz z Meyersem napisał kilka partytur dla Jerzego Skolimowskiego (m.in.: „Fucha”) i dla Nicholasa Roega, z którym zaczął współpracę. Niedługo po tym Zimmer zilustrował słynny dramat „Rain Man”, za który otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara. Od tego momentu zaczął otrzymywać coraz więcej propozycji. Idąc na fali sukcesu Zimmer postanowił wspólnie z Jay’em Rifkinem założyć właśnie Media Ventures – pierwszą zalegalizowaną organizację zrzeszającą kompozytorów muzyki filmowej w Hollywood. Grupa ta tworzyła bardzo charakterystyczną muzykę opartą na elektronice i orkiestrze. Obecnie pośród byłych członków nadal można rozpoznać ten styl, co nie przeszkadza im dominować na rynku. Do „wychowanków” Zimmera należą chociażby Harry Gregson-Williams, Klaus Badelt, Bryan Tyler, Lisa Gerrard, Trevor Rabin, Mark Mancina czy Nick Glennie-Smith. Media Ventures formalnie rozpadło się w roku 2003 – oficjalnym powodem rozłamu było złamanie umowy przez Zimmera.
Lata 90 dla Zimmera to niemal nieustanne sukcesy. Związane było to po części z zainteresowaniem działalnością Media Ventures. Jego najważniejsze ścieżki dźwiękowe tego okresu to: „Wożąc Panią Daisy”, „Thelma i Louise”, „Ognisty Podmuch”, „Czarny deszcz”, „Dom dusz” czy „Zew Wolności” przy okazji, którego kompozytor nawiązał współpracę z Lebo M. Ważnym projektem był też film „Fools of Fortune” gdzie jak do tej pory jedyny raz Zimmer sam dyrygował orkiestrą. Przy okazji filmu „Czarny Deszcz” rozpoczęła się także długoletnia współpraca Hansa Zimmera z Ridley’em Scottem, która ukoronowana została nominacją do Oscara za muzykę do filmu „Gladiator” w 2000 roku. Nieco wcześniej, bo w roku 1994 kompozytor nawiązał współpracę z wytwórnią Disney’a, dla której napisał muzykę do „Króla Lwa”. Za tą ścieżkę dźwiękową, stworzoną wspólnie z Markiem Manciną i Lebo M. Zimmer otrzymał swojego pierwszego (i jak do tej pory jedynego) Oscara.
Obecnie Hans Zimmer jest najpopularniejszym kompozytorem filmowym w Hollywood. Otrzymuje propozycje nagrania muzyki do najważniejszych produkcji tam powstających, z czego chętnie korzysta. Dzięki temu takie filmy jak „Pearl Harbor”, „Król Artur”, „Ostatni Samuraj”, „Hannibal” czy „Batman Begins” mają jego muzykę. Prywatnie kompozytor ma żonę – Suzanne Zimmer – oraz czworo dzieci.
FILMOGRAFIA |
|
TYTUŁ FILMU |
ROK |
Rango |
2011 |
Megamind | |
Inception |
2010 |
Pacific | |
Angels & Demons |
2009 |
Sherlock Holmes | |
It’s Complicated | |
The Dark Knight |
2008 |
Kung Fu Panda | |
Piraci z Karaibów – na krańcu świata |
2007 |
Holiday | |
The Simpsons Movie | |
Piraci z Karaibów – Skrzynia Umarlaka |
2006 |
Da Vinci Code |
|
Batman Begins |
2005 |
Madagaskar |
|
King Arthur |
2004 |
King Arthur – expanded score |
|
Lauras Stern [Animated] |
|
Shark Tale |
|
Spanglish |
|
Thunderbirds |
|
Matchstick Men |
2003 |
Something’s Gotta Give |
|
Tears of the Sun |
|
The Last Samurai |
|
Invincible |
2002 |
Spirit: Stallion of the Cimarron |
|
The Ring |
|
What About Joan |
2001 |
Black Hawk Down |
|
Hannibal |
|
Pearl Harbor |
|
Pledge, The |
|
Riding in Cars with Boys |
|
An Everlasting Piece |
2000 |
Gladiator |
|
Mission: Impossible 2 |
|
Road to El Dorado |
|
Chill Factor |
1999 |
Taste of Sunshine, The |
|
Das Dritte Reich – in Farbe |
1998 |
The Last Days |
|
The Prince of Egypt |
|
The Thin Red Line |
|
As Good As It Gets |
1997 |
The Peacemaker |
|
„High Incident” |
1996 |
Broken Arrow |
|
Muppet Treasure Island |
|
Smilla’s Sense Of Snow |
|
The Fan |
|
The Preacher’s Wife |
|
The Rock |
|
The Whole Wide World |
|
Beyond Rangoon |
1995 |
Crimson Tide |
|
Nine Months |
|
Something To Talk About |
|
Two Deaths |
|
„The Critic” |
1994 |
Africa: The Serengeti |
|
Drop Zone |
|
I’ll Do Anything |
|
Monkey Trouble |
|
Renaissance Man |
|
Lion King |
|
„Space Rangers” |
1993 |
Calendar Girl |
|
Cool Runnings |
|
Lifepod |
|
Point Of No Return |
|
Sniper |
|
The House Of The Spirits |
|
True Romance |
|
Younger & Younger |
|
„Millenium: Tribal Wisdom and the Modern World” |
1992 |
A League Of Their Own |
|
K2 |
|
Millenium |
|
Radio Flyer |
|
The Power Of One |
|
Toys |
|
Where Sleeping Dogs Lie |
|
Backdraft |
1991 |
Regarding Henry |
|
Thelma And Louise |
|
White Fang |
|
Bird On A Wire |
1990 |
Chicago Joe And The Showgirl |
|
Days Of Thunder |
|
Fools Of Fortune |
|
Green Card |
|
Pacific Heights |
|
To the Moon, Alice |
|
Black Rain |
1989 |
Dark Obsession |
|
Driving Miss Daisy |
|
S.P.O.O.K.S. |
|
Twister |
|
A World Apart |
1988 |
Burning Secret |
|
Elphida |
|
First Born |
|
Nightmare at Noon |
|
Paperhouse |
|
Rain Man |
|
Taffin |
|
The Nature Of The Beast |
|
The Prisoner Of Rio |
|
Vardo |
|
Wonderland (The Fruit Machine) |
|
World Apart, A |
|
Comebac |
1987 |
Double Exposure |
|
The Wind |
|
Castaway |
1986 |
Separate Vacations |
|
The Zero Boys |
|
Dreamchild |
1985 |
Insignifigance |
|
My Beautiful Laundrette |
|
The Lightship |
|
Wild Horses |
|
Blind Date |
1984 |
Eureka |
|
Success Is The Best Revenge |
|
Historie D’O No. 2 |
1983 |
Moonlighting |
0 komentarzy