Klaus Badelt

Kompozytorzy

Klaus Badelt stawiał pierwsze kroki w muzyce filmowej jeszcze w swoim rodzimym kraju, Niemczech. Najpierw był producentem płyt takich artystów jak Harald Juhnke, Chaka Khan, czy Jocelyn Brown, a później pisał ją do filmów (przeważnie telewizyjnych) i reklam. Kompozytor nadal bardzo chętnie współpracuje z niemieckimi stacjami telewizyjnymi, RTL i ZDF.

W 1998 otrzymał ogromną szansę, jaką była propozycja współpracy, którą zaoferował mu sam Hans Zimmer. Twórca oscarowego score’u do „Króla Lwa” sprowadził go do swojej grupy Media Ventures mieszczącej się w Santa Monica, zrzeszającej takie osobistości branży jak John Powell, Harry Gregson-Williams, czy Mark Mancina. Wraz z przeprowadzką do Los Angeles, Badelta czekała szkoła, która odcisnęła swoje piętno na jego twórczości na wiele lat. Z początku, aż do roku 2002, jego praca ograniczała się do „additional music”, co można rozumieć jako zwykłe wyręczanie głównego kompozytora. Zajmował się aranżacjami, samplowaniem i pisaniem tematów pobocznych. Poza tym, że przez te lata przejął pewne elementy stylu charakterystyczne dla tej grupy, zdobył także cenne doświadczenie i możliwość pochwalenia się niemałym wkładem w takie ścieżki dźwiękowe jak „Gladiator”, „Pearl Harbor”, czy „Cienka czerwona linia”.

2002 rok przyniósł kolejny przełom w karierze Klausa. Po latach pracy w cieniu i dwóch filmach, gdzie dostał swoje miejsce w „music by” obok Zimmera („Obietnica” i „Niezwyciężony”), przyszedł czas na pracę całkowicie samodzielną. Dzięki „Wehikułowi czasu”, ten młody kompozytor zyskał status jednego z najlepiej obiecujących się twórców muzyki filmowej. Obok Johna Powella miał być najzdolniejszym dzieckiem MV. Pomimo zarzutów o brak oryginalności, krytyka była przekonana, że jest to jedna z najlepszych prac roku, a to był dopiero początek. Kolejne miesiące tegoż roku przyniosły partyturę do „Equilibrium”, która niestety nie została oficjalnie wydana, oraz „K-19” – wspaniały pokaz możliwości Badelta, który tym filmem udowodnił, że dramatyczny score nie stanowi dla niego problemu.

Kolejny rok był nie mniej udany. Twórca skomponował muzykę do komercyjnego sukcesu, jakim okazała się produkcja najbardziej dochodowego człowieka Hollywood – Jerry’ego Bruckheimera, „Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły”. Soundtrack zawiódł fanów emocjonującego Badelta, ale rozkochał w sobie miłośników muzyki filmowej, i co ciekawe, osoby które tym gatunkiem się nigdy nie interesowały. Zaowocowało to niezwykłą sławą, dzięki której Badelt jest teraz jednym z najbardziej rozchwytywanych nazwisk branży, oraz niespodziewanym sukcesem kasowym płyty na całym świecie. Niestety, w cieniu „Piratów…” pozostała inna praca tego roku, „Ned Kelly”, uważana przez wielu za najdojrzalsze dokonanie w twórczości Niemca.

Niestety, 2004 rok, nie był już tak łaskawy. Napisał muzykę do katastrofalnie beznadziejnego filmu „Kobieta-Kot”, która notabene także zebrała krytyczne opinie. W ten sposób, Badelt dołączył do grupy kompozytorów, którzy równie często, co komplementy, zbierają baty. Jego muzyka charakteryzuje się przede wszystkim brakiem własnego języka, którego najwyraźniej jeszcze poszukuje. Co jest zauważalne także w filmie z początku 2005 roku, kiedy do kin trafił „Constantine” z raczej przeciętną ścieżką napisaną z Brianem Tylerem. Jego koniec zdaje się jednak odmienił słabą, półtoraroczną passę. Wydana została partytura do filmu, „Przysięga”, która została bardzo pozytywnie przyjęta.

W ostatnim czasie, Klaus Badelt napisał i nagrał muzykę do filmów „Ultraviolet” i „16 Blocks”, jednak żadna z wytwórni nie kwapi się aby je wydać. Taki los najpewniej nie spotka kolejnej jego ścieżki dźwiękowej jaką będzie „Miami Vice” Michaela Manna.

Autor biografii: Jakub Kośla


FILMOGRAFIA

TYTUŁ FILMU

ROK

L’Immortel

2010

The Extra Man

Le petit Nicolas

2009

Solomon Kane

Pour Elle

2008

The Scorpion King 2

 TMNT

2007

 Premonition

 16 Blocks

2006

Ultraviolet

 Poseidon

 Ultraviolet

 Constantine

2005

 The Promise

 Catwoman

2004

 Basic

2003

 Beat the Drum

 Manfast

 Ned Kelly

 Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl

 The In-Laws

 The Recruit

 Equilibrium

2002

 Invincible

 K-19: The Widowmaker

 Teknolust

 The Time Machine

 Extreme Days

2001

 Hannibal (additional cues)

 King of the Jungle (additional cues)

 Pearl Harbor (additional cues)

 Pledge, The

 Gladiator (additional cues)

2000

 Mission: Impossible 2 (additional cues)

 The Others [TV Series]

 The Road to El Dorado (additional cues)

 The Tigger Movie (additional cues)

 Chill Factor (additional cues)

1999

 Der Eisbär

1998

 Tatort: Der zweite Mann

 The Hunger [TV Series]

1997

 Peter Strohm: Unter Brüdern

1995

Autor: admin

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz

Burkhard Dallwitz urodził się niedaleko Frankfurtu w Niemczech w 1959 roku. W wieku ośmiu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, która zabrała mu dziesięć lat życia. W wieku trzynastu lat pisał już piosenki i muzykę a od piętnastego roku życia Burkhard komponował,...

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski

Krzesimir Dębski urodził się 26 pażdziernika 1953 roku w Wałbrzychu. Studiował  kompozycję w Poznańskiej Akademii Muzycznej u Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę u Witolda Krzemieńskiego. Jako lider jazzowego zespołu String Connection koncertował od roku 1980 w...

Danny Elfman

Danny Elfman

Danny Elfman urodził się 29 maja 1953 Amarillo w Teksas w USA. Jego matką była autorka książek dla dzieci Blossom Elfman natomiast ojcem Milton Elfman, który był nauczycielem. Daniel Robert Elfman, bo tak brzmi jego pełne nazwisko, kiedy miał 18 lat wyprowadził się...