Tylko Mnie Kochaj
Kompozytor: Maciej Zieliński, różni wykonawcy
Rok produkcji: 2006
Wytwórnia: EMI
Czas trwania: CD 1 – 72:10; CD 2 – 40:02 min.

Ocena redakcji:

 
Zdaje się, że rok 2006 jest jednym z najlepszych w polskiej kinematografii w ostatnich latach. Od jakiegoś czasu niemal, co tydzień w kinach pojawiają się rodzime produkcje, które poruszają coraz to nowe tematy. Bez wątpienia jednym z hitów tego roku jak na razie okazał się film Ryszarda Zatorskiego, będący kolejną adaptacją książki Katarzyny Grocholi – "Tylko mnie kochaj". To komedia romantyczna z gwiazdorską – jak na nasze warunki – obsadą, w której znaleźli się: Maciej Zakościelny, Agnieszka Grochowska, Grażyna Szapołowska oraz Jan Frycz. To, co wyróżnia ten film spośród wielu podobnych to bez wątpienia świetna realizacja. Pod względem technicznym nie można temu obrazowi zarzucić absolutnie nic. Świetna scenografia, zdjęcia, całkiem dobra gra aktorska no i oczywiście muzyka…
 
Warstwa muzyczna filmu "Tylko mnie kochaj" złożona jest zasadniczo z dwóch głównych elementów: piosenek i muzyki ilustracyjnej. W przypadku tego typu filmów obecność tych pierwszych jest już tradycją. Wszelkiego rodzaju romantyczne piosenki, szczególnie, kiedy zajmują wysokie miejsca na listach przebojów, są niezwykle przydatnymi rekwizytami w komediach romantycznych. Producenci filmowi wykorzystują tutaj ogólnie znaną prawdę, że ludziom podobają się te melodie, które już kiedyś słyszeli. Tym samym, kiedy w filmie pojawia się znana piosenka, która dodatkowo dobrze oddaje kontekst i klimat określonej sceny, to sukces jest murowany. Kolejnym atutem takich piosenek jest także możliwość późniejszego wydania ich na płycie, pod szyldem tytułu filmowego, jako soundtrack. Jest to zagranie wyłącznie marketingowe mające za zadanie, z jednej strony wypromować film, a z drugiej przynieść także jakiś zysk… I nie jest już istotne to, że podobnych składanek z radiowymi hitami jest na rynku o wiele więcej – tytuł znajomego filmu na okładce sprawi, że kupujący wybiorą właśnie ten krążek. Niestety najgorsze jest jednak to, że takie wydania noszą najczęściej nazwę soundtracku lub ścieżki dźwiękowej… tak było także w przypadku filmu "Tylko mnie kochaj".
 
W filmie, na wzór amerykańskich komedii romantycznych, znalazło się sporo piosenek – w tym tylko jedna napisana specjalnie do tego obrazu. Jest nią tytułowe "Tylko mnie kochaj" w wykonaniu zespołu Goya. Piosenka ta, moim skromnym zdaniem, jest naprawdę ładna i pasuje do filmu. Zresztą to właśnie na niej oparta była większa część kampanii reklamowej filmu, co było jak najbardziej poprawnym posunięciem. W każdym razie wytwórnia EMI korzystając z okazji, że w filmie pojawiło się tyle piosenek z pierwszych miejsc list przebojów, postanowiło wydać soundtrack właśnie z tymi piosenkami. Tym sposobem już w dniu premiery filmu, w sklepach dostępny był soundtrack, który dość szybko otrzymał status złotej płyty. To zachęciło wytwórnię do zainwestowania w dwupłytową Edycję Specjalną gdzie obok płyty z piosenkami znalazła się także płyta z muzyką ilustracyjną. I to właśnie o tym, dość ciekawym, wydaniu zamierzam napisać parę słów od siebie… Nie mam jednak zamiaru pisać nic o pierwszej z tych dwóch płyt. A to dla tego, że, jak zapewne widać, pojawiają się na niej wyłącznie piosenki. Są to z jednej strony przeboje, które gdzieś tam się przewijały w filmie, a z drugiej utwory, którymi uzupełniono krążek tak, aby miał jakiś logiczny kształt. Tym samym nazywanie zawartości tej płyty "ścieżką dźwiękową" jest dość sporym nadużyciem. Osobiście nie czuję kompetentny do oceniania krążka, który równie dobrze mógłby być wydany pod szyldem "Bravo Hits", dlatego od razu zabiorę za płytę numer dwa…
 
zielinski-8013396-1590000999Komponowaniem oryginalnej muzyki ilustracyjnej do filmu "Tylko mnie kochaj" zajął się Maciej Zieliński. To młody twórca, który zadebiutował w roku 1996 muzyką do filmu "Gry uliczne" w reżyserii Krzysztofa Krauze. Od tego czasu pisał ścieżki dźwiękowe do takich filmów jak "Nigdy w życiu" czy serialu "Kryminalni". Szerszej publiczności jego twórczość może być znana z… reklam telewizyjnych. Tak się bowiem składa, że wiele spośród najciekawszych melodii pojawiających się w spotach reklamowych jest jego autorstwa – między innymi piosenka o czerwonym kapturku śpiewana przez Zbigniewa Wodeckiego w reklamie jednej z sieci telefonii komórkowej… Dość długa współpraca tego kompozytora ze światem reklamy odbiła się na jego stylu, co jest zauważalne na ścieżce dźwiękowej z "Tylko mnie kochaj".  Otóż mamy tutaj sporo dość krótkich i dynamicznych utworów, w których pojawiają się chwytliwe melodie. Wszystko to jest zaaranżowane bardzo nowocześnie dzięki połączeniu licznych instrumentów akustycznych – także niektórych sekcji orkiestry – z dynamiczną rytmiką i delikatną elektroniką. Sprawia to, że słucha się tej muzyki z płyty naprawdę świetnie. 
 
Jednym z atutów tej muzyki jest także jej przejrzystość i prostota. Całości słucha się jednym tchem głównie dlatego, że nie ma tutaj zbędnych i bezkształtnych form, które tak często wypełniają hollywoodzkie ścieżki dźwiękowe. Wszystkie kompozycje mają tutaj wyraźną rytmikę, melodię i kształt. Niektórym może się to nie spodobać, ponieważ cała płyta staje się przez to bardzo wyrównana i w rezultacie trudno określić, które z utworów są tak naprawdę tutaj najlepsze. W związku z tym po wielokrotnym przesłuchaniu można odnieść wrażenie, że sama muzyka do nikąd tak naprawdę nie zmierza. Stanowi ona tylko zbiór zgrabnych i niezwykle melodycznych kompozycji… osobiście nie mam nic przeciwko temu. W końcu "Tylko mnie kochaj" nie jest jakimś wielkim, epickim dziełem, w którym muzyka stanowi głównego narratora. To lekka i przyjemna w odbiorze komedia romantyczna z niezwykle trafną muzyką, która kreuje odpowiedni klimat: raz komiczny i innym razem romantyczny.
 
Jednym ze smaczków tej ścieżki dźwiękowej jest także dość częste wykorzystywanie rytmiki samby. Można bowiem znaleźć tutaj takie kompozycje jak "Samba Butelkowa", "Samba Liryczna", "Samba w windzie", "Samba jogging" czy "Samba smutna". Ta niezwykle żywiołowa i dynamiczna rytmika samby jest tutaj swego rodzaju tematem przewodnim, który jednocześnie nadaje całej kompozycji pewnej lekkości i komediowego charakteru. Oprócz tego znajdziemy tutaj także kilka spokojniejszych i bardziej romantycznych kawałków jak "Invitation to a Kiss", "Pierwszy pocałunek" czy "Drugi pocałunek". W tych kompozycjach pojawia się jeden, wspólny temat, który jest takim kontrapunktem do dynamicznej i przesyconej zróżnicowanym instrumentarium samby. Miejscami można usłyszeć tutaj także trzeci, też bardzo ciekawy temat, który towarzyszy "Michalinie".
 
Ostatecznie polecam te, dość niezwykłe na polskim rynku, wydanie muzyki do filmu "Tylko mnie kochaj". Jednak nie z powodu niezwykle popularnych piosenek czy bardzo ładnego wykonania całego wydania, ale najzwyczajniej w świecie, z powodu muzyki Macieja Zielińskiego. Ten młody kompozytor stworzył tutaj naprawdę ciekawą muzykę, która nie traci swojego uroku po oderwaniu od obrazu. Do tego dochodzą świetne partie solowe na gitarze w wykonaniu Marka Napiórkowskiego i na fortepianie, który obsługuje Krzysztof Herdzin – znany między innymi z kilku ścieżek dźwiękowych Jana A.P. Kaczmarka. Szkoda tylko jednego. A mianowicie, że po raz kolejny piosenki i muzykę ilustracyjną postawiono na równi i nazwano to wszystko ścieżką dźwiękową. Mam wrażenie, że żadnemu kompozytorowi takie porównanie nie przypadłoby do gustu… Jednak z drugiej strony wypada się tylko cieszyć z tego, że mamy takich twórców jak Maciej Zieliński, Grzegorz Daroń czy Adrian Konarski, którzy powoli przebijają się przez tę skorupę polskiego materializmu i komercji. Być może to właśnie dzięki nim, polska muzyka filmowa będzie kiedyś traktowana tak jak na to zasługuje… 
Autor recenzji: Łukasz Waligórski
  • 1. Tylko Mnie Kochaj – Goya
  • 2. You`re Beautiful – James Blunt
  • 3. Policeman – Jamal
  • 4. Dziewczyna Mojego Chłopaka – Monika Brodka
  • 5. Prócz Ciebie Nic – Krzysztof Kiljański & Kayah
  • 6. Too Lost In You – Sugababes
  • 7. Oh Pretty Woman – Roy Orbison
  • 8. Prowadź Mnie – Kasia Kowalska
  • 9. Bo To Co Dla Mnie – Pin
  • 10. Nine Million Bicycles – Katie Melua
  • 11. It`s Been Done – Angela McCluskey
  • 12. Freelove – Depeche Mode
  • 13. No Difference – Everything But The Girl
  • 14. Niespodzianka – Goya
  • 15. Otwieram Wino – Sidney Polak & Pezet
  • 16. Kto Pokocha? – Reni Jusis
  • 17. Rewolucje – Jamal
  • 18. Jak Człowiek Uparty – Ewa Bem
  • 19. What A Wonderful World – Louis Armstrong
4
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

1 komentarz

  1. Photopolis

    Świetny artykuł. Jestem zachwycony, że wyszukałem ten artykuł. Wielu autorom wydaje się, że posiadają rzetelną wiedzę na ten temat, ale zazwyczaj tak nie jest. Stąd też moje pozytywne zaskoczenie. Muszę podziękować za Twoją pracę. Będę rekomendował to miejsce i często tu zaglądał, aby poczytać nowe rzeczy.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...