Torn Curtain – rejected score
Kompozytor: Bernard Herrmann
Rok produkcji: 1977 / 1978 / 2006
Wytwórnia: Elmer Bernstein Filmmusic Collection / Warner Bros. / Film Score Monthly
Czas trwania: 42:30 min.

Ocena redakcji:

 

„Rozdarta kurtyna” to typowy hitchcockowski thriller z wątkiem szpiegowskim, doborową obsadą (Paul Newman, Julie Andrews) oraz skomplikowaną intrygą. Jest to też film, który zakończył wieloletnią współpracę reżysera z Bernardem Herrmannem, gdyż muzyka maestro została uznana za zbyt mroczną (zastąpił go John Addison, którego ilustracja… nie pasowała do wydarzeń). I wydawałoby się, że dzieło Herrmanna pozostanie zapomniane…

 

herrmann-6831152-1590001539Jednak w blisko dekadę od premiery score wydał w nakładzie limitowanym Elmer Bernstein, jako część ‘swojej’ kolekcji muzycznej, w której dyrygował nagraniami prac ówczesnych tuz gatunku. W rok później ten sam materiał wypuścił Warner, a następnie Varese Sarabande uraczyła melomanów swoją aranżacją rozszerzonego nagrania ścieżki (31 utworów), która ujrzała światło dzienne w latach 90., oczywiście pod batutą Joela McNeely. W nowym milenium do tematu powróciło Film Score Monthy, wydając re-recording serii partytur nagranych przez Bernsteina z lepszym dźwiękiem (12 płyt w limitowanej edycji 2000 egzemplarzy).

 

I jest to w dużej mierze dramatyczne dzieło, które zaczyna mocne uderzenie w postaci „Prelude”, gdzie kotły przerywane są szybką grą fletów i skrzypiec, a następnie do akcji wkraczają poważne dźwięki dęciaków. Muzyka przede wszystkim buduje napięcie i to w dwójnasób – bardzo powolną grą smyczków (ze szczególnym uwzględnieniem wiolonczeli), wspieranych przez różnego rodzaju flety, która towarzyszy nam niemal cały czas i najmocniej da się odczuć właśnie na samym początku albumu.

 

Drugim sposobem jest wykorzystanie trąbek, jako instrumentów wiodących („The Farmhouse” zaczynające się niczym nuta z polowania, czy nerwowe „The Killing” ilustrujące morderstwo, gdzie dęciaki gwałtownie wybuchają i powoli narastają). Przez dłuższy czas dominuje jednak dość spokojna ilustracja tła – taki snujący się underscore.

 

Pewnym rozluźnieniem od reszty ilustracji jest eleganckie „Valse Lente”, czyli – jak nazwa wskazuje – swoisty walczyk. To tym samym to wyjątek w mrocznym świecie Herrmanna, choć ten bywa na szczęście czasem ubarwiany (‘katarynkowe’ organy w „The Formula / The Corridor”).

 

 

 

O dziwo, ta muzyka prezentuje się ciekawie poza ekranem, choć wymaga od słuchacza odrobiny cierpliwości. Troszkę szkoda, że nie została ona wykorzystana przez Hitchcocka, gdyż, jak zwykle, sprawdziła by się w jego filmie bezbłędnie. I tylko za to ocena jest podwyższona.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Prelude
  • 2. The Radiogram / The Hotel
  • 3. The Phone / The Bookstore
  • 4. Valse Lente
  • 5. The Travel Desk / Gromek
  • 6. The Farmhouse
  • 7. The Body
  • 8. The Killing
  • 9. The Toast / The Photos
  • 10. The Cab Driver / The Hill
  • 11. Discovery / The Blackboard
  • 12. The Formula / The Corridor
  • 13. The Bicycles / The Bus
  • 14. Prelude (reprise)
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...