Terminal, The
Kompozytor: John Williams
Rok produkcji: 2004
Wytwórnia: Decca / Universal
Czas trwania: 57:58 min.

Ocena redakcji:

 

Komedia i Steven Spielberg to połączenie dość rzadkie, które brzmi bardziej kosmicznie, niż niejeden jego film s-f. Jednak „Sugarland Express”, „1941” oraz „Złap mnie, jeśli potrafisz” pokazują, że specjalista od wysokobudżetowych produkcji z kosmitami w rolach głównych potrafi też rozbawić. „Terminal” nie należy przy tym do udanych filmów mistrza. Historia emigranta z Krakozji (uroczy Tom Hanks), który zostaje uwięziony na lotnisku z powodu zamachu stanu w swoim państwie miała ogromny potencjał, a okazała się mocno przesłodzoną bajką.

 

williams-7947117-1590000941John Williams w takiej atmosferze chyba nie zawsze się odnajdywał, tworząc lekkie partytury z elementami jazzu (wspomniane „Catch Me If You Can”). Choć „Terminal” też jest lekki i sympatyczny, to nie wywołuje znużenia, ani całkowitej irytacji. Jego siłą nośną jest temat głównego bohatera, który przewija się dość często (najlepiej wypada w „The Tale of Victor Navorski”) – to przybierająca na sile melodia, okraszona popisami klarnetu, podkreślającymi wschodnie korzenie głównego bohatera. Klarnet wspiera jeszcze akordeon. Można zarzucić meastro, że motyw ten słychać nazbyt często, ale brzmi on po prostu rewelacyjnie.

 

Drugim wyrazistym tematem jest ten związany ze stewardessą Amelią, z którą Viktor zaczyna się przyjaźnić. Delikatna melodia rozpisana na kontrabas, fortepian oraz gitarę najcudowniej wybrzmiewa w „The Fountain Scene” oraz „Jazz Autographs”. Trzeci temat to cudowne tango z pięknym akordeonem, jakie niebezpiecznie skręca jednak w stronę plagiatu (smyczki w tle łudząco przypominają motyw przewodni z „As Good As It Gets” Hansa Zimmera), co może wywoływać poczucie delikatnego rozczarowania u słuchacza.

 

terminal2-4212455-1590001520Nie brak tu iście czarujących momentów („Marsz weselny” Ryszarda Wagnera wpleciony w „The Wedding of Officer Torres”), odrobiny patosu (podniosły hymn Krakozji podczas telewizyjnych wiadomości) i pamiętnych melodii. Williams, mimo sięgania po sprawdzone patenty, czaruje, uwodzi i wzrusza odbiorcę bez problemu. „Terminal” jest zdecydowanie jedną z przyjemniejszych, lżejszych prac w dorobku Big Johna, potwierdzająca tylko jego talent. Być może nie od razu zachwyci, ale z każdym odsłuchem muzyka ta zyskuje.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. The Tale of Victor Navorski
  • 2. Dinner with Amelia
  • 3. A Legend is Born
  • 4. Viktor and His Friends
  • 5. The Fountain Scene
  • 6. The Wedding of Officer Torres
  • 7. Jazz Autographs
  • 8. Refusing to Escape
  • 9. Krakozhia National Anthem and Homesickness
  • 10. Looking for Work
  • 11. Gupta’s Deliverance
  • 12. Finding Coins and Learning to Read
  • 13. “Destiny”… “Canneloni” … and the Tale of Viktor Navorski (Reprise)
  • 14. A Happy Navorski Ending
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...