Tarzan
Kompozytor: Phil Collins, Mark Mancina
Rok produkcji: 1999
Wytwórnia: Walt Disney Records
Czas trwania: 40:55 min.

Ocena redakcji:

 

Phil Collins pierwszy raz został nominowany do Oscara w 1985 roku, za piosenkę „Against All Odds” do filmu pod tym samym tytułem. Przegrał jednak z innym legendarnym artystą – Stevie Wonderem i jego wielkim przebojem „I Just Called to Say I Love You”. Nie powiodło mu się również cztery lata później, gdy walczył o nagrodę hitem „Two Hearts”. Dopiero rok 2000 przyniósł mu zwycięstwo, dzięki piosence może mniej znanej niż poprzednie, ale równie udanej.

 

oscar1-8927346-1590000938Chodzi o „You’ll Be in My Heart” – optymistyczną, romantyczną balladę, która uświetniła „Tarzana”, epigońską animację, tkwiącą jeszcze w świecie sprzed „Toy Story”. Collins został zaproszony do napisania wszystkich piosenek dla filmu, z czego wywiązał się znakomicie, opracowując szereg godnych zapamiętania przebojów.

 

„You’ll Be in My Heart”, z wpadającym w ucho refrenem i przyjemną, popową dynamiką, cieszy się dziś może największą popularnością, lecz palma pierwszeństwa przypadła tej piosence chyba trochę przypadkowo. Temat główny stanowi nieustępujące jej pod żadnym względem „Two Worlds”. Na płycie ze ścieżką dźwiękową pojawia się kilka razy wzmocnione szykownym brzmieniem orkiestry i etniczną perkusją. Ma może mniej przejrzystą strukturę, z kilkoma zaskakującymi zmianami tempa i nie tak wyrazisty refren, lecz, może właśnie dlatego, mocno zapada w pamięć.

 

Prawdziwych perełek należy jednak szukać gdzie indziej. Trudno nie dać się ponieść emocjom „Strangers Like Me” – w tej piosence chyba najlepiej słychać wokalną charyzmę Collinsa. Trudno przy tym nie odnieść wrażenia, iż wszystkie przeboje zostały skomponowane trochę na jedno popowo-rock’n’rollowe kopyto, właściwie w oderwaniu od inspiracji, jakie mógł przynieść film, czy to w sferze melodii, czy aranżacji. Dlatego tak wspaniałą odmianę stanowi jazzowe „Trashin’ the Camp”, w którym artysta śpiewa scatem. Na płycie znajdują się dwie wersje tego utworu – wykorzystana w filmie, którą wraz z Collinsem wykonuje Rosie O’Donnell oraz nagrana z zespołem ‘N Sync. Znacząco lepiej wypada pierwsza z nich, ze względu na ciekawsze współbrzmienie głosów i barwniejszy akompaniament. W tej interpretacji więcej jest też po prostu radosnego luzu, a przynajmniej brzmi on autentyczniej.

 

mancina_mark-2482981-1590001312

Każda piosenka, której wykorzystanie w filmie nie jest pełne lub zbyt silnie wchodzi ona w warstwę czysto ilustracyjną, zostaje zaprezentowana jeszcze raz jako samodzielny singiel. Można to uznać za rodzaj zapychacza czasu, ale na szczęście są one na tyle udane i przyjemne, iż po przesłuchaniu krążka trudno odczuwać przesyt. Poza tym paręnaście ostatnich minut zajmuje już czysta ścieżka dźwiękowa Marka Manciny, która wprowadza lekką zmianę nastroju. Jest to praca elegancka, fachowo, chociaż bez specjalnej iskry zrobiona. Rozpisana na klasyczną orkiestrę, ma głębokie, tradycyjne brzmienie. Zbyt mocno jednak związana jest z obrazem, składa się z udanych drobinek, przebłysków emocji, w które trudno wejść, ostatecznie więc uciekają z pamięci.

 

„Tarzan” jest w dużej mierze sukcesem samego Phila Collinsa, Mancina wypełnił swoje zadanie rzetelnie, lecz pozostał w cieniu legendarnego wokalisty. Co prawda trudno nazwać obecne na płycie piosenki szczególnie pomysłowymi, gdyż bazują na dawno wypracowanych rozwiązaniach, a muzyczne nawiązania do miejsca akcji są obecne jedynie symbolicznie w warstwie perkusyjnej. Słuchanie ich potrafi jednak sprawić masę przyjemności – mają w sobie humor, pogodę i optymizm. W sam raz na wakacje.

Autor recenzji: Jan Bliźniak
  • 1. Two Worlds – Phil Collins
  • 2. You’ll Be in My Heart – Glenn Close, Phil Collins
  • 3. Son of Man – Phil Collins
  • 4. Trashin’ the Camp – Rosie O’Donnell, Phil Collins
  • 5. Strangers Like Me – Phil Collins
  • 6. Two Worlds Reprise – Phil Collins
  • 7. Trashin’ the Camp - (Phil Collins and ‘N Sync Version) – Phil Collins, ‘N Sync
  • 8. You’ll Be in My Heart (Phil Collins Version) – Phil Collins
  • 9. Two Worlds (Phil Collins Version) – Phil Collins
  • 10. A Wondrous Place (Score)
  • 11. Moves Like an Ape, Looks Like a Man (Score)
  • 12. The Gorillas (Score)
  • 13. One Family (Score)
  • 14. Two Worlds Finale – Phil Collins
4
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

2 komentarze

  1. Krystian

    Czy będzie więcej recenzji disneyowskich ścieżek?

    Odpowiedz
  2. Mefisto

    W przyszłości na pewno, ale nic nie chcemy obiecywać.
    A co do ścieżki – piosenki Collinsa są fajne, ale trochę na jedno kopyto. Moim zdaniem pozycja raczej dla fanów filmu – solidne 3 z małym plusikiem może.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...