Sling Blade
Kompozytor: Daniel Lanois, różni wykonawcy
Rok produkcji: 1996
Wytwórnia: Island Records
Czas trwania: 45:46 min.

Ocena redakcji:

 

W latach 90. żaden aktor nie zadebiutował na reżyserskim stołku tak, jak Billy Bob Thornton. Mało znany wówczas artysta w 1996 roku zrealizował „Blizny przeszłości”, do których napisał także scenariusz (za co dostał Oscara). Zagrał też głównego bohatera, Karla Childersa – opóźnionego w rozwoju mężczyznę, który po 25 latach wychodzi ze szpitala psychiatrycznego, gdzie był zamknięty za podwójne morderstwo. Ta trudno dostępna w Polsce produkcja jest znakomitym kinem pełnym napięcia, refleksyjnego klimatu oraz właśnie wybornego aktorstwa.

 

Trudno też nie oderwać uszu od muzyki. Do jej napisania reżyser zatrudnił Daniela Lanoisa – kanadyjskiego producenta muzycznego, współpracującego głównie z zespołem U2 (od płyty „Joshua Tree”). I od pierwszej do ostatniej minuty słychać tutaj to rockowe zacięcie kompozytora. To właśnie gitara jest decydującym instrumentem, który buduje melancholijny klimat całej ilustracji od samego początku – niejednoznacznego „Asylum”.

 

daniel-lanois-5812256-1590001739To w tym miejscu poznajemy Karla – gitara elektryczna podkreśla jego stan psychiczny: spokój, opanowanie, wyciszenie. W tle przewijają się jednak różne dźwięki, odbijające się w świadomości niczym echo. Trwa to aż sześć minut i przechodzi w bardziej folkowe „Jimmy Was”, w którym słyszymy harmonijkę ustną wspartą przez chropowatą gitarę. Równie spokojnie brzmi akustyczna „Bettina”, opisująca chrzest w rzece „Shenandoah” piękna wokaliza Emmylou Harris czy finałowa, refleksyjna piosenka „The Maker” wykonywana przez samego maestro.

 

Mrok przedstawiający przeszłość naszego bohatera pojawia się w dwóch bardziej agresywnych utworach. Tak jest w przypadku bluesowego „Blue Waltz”, gdzie wolny rytm skontrastowany został z bardziej żywiołową grą gitary elektrycznej. Drugim utworem z pazurem jest „Orange Key”, przedstawiający dramatyczny moment, w którym Karl wybiera trudną drogę. Brudne riffy są tutaj wspierane bardzo szybką grą perkusji, tworząc iście psychodeliczną aurę zagrożenia.

 

Kontrastem i niejako wsparciem są także wplecione w całość piosenki. Jest nieśmiertelny klasyk instrumentalnego rocka lat 60. w postaci grupy Booker T. & the M.G. (ale w mniej znanym utworze), idący w stronę delikatnego country głos Bambi Lee Savages, są folkowe przygrywki Tima Gibbonsa z surowym wokalem oraz mocno rockowy Local H. Jest jeszcze instrumentalne, ambitne „Phone Call” duetu Wilson-Howard, brzmiące niczym próba połączenia telefonicznego, które wielu słuchaczy może znużyć.

 

„Sling Blade” jest z jednej strony rasową, ale bardzo minimalistyczną ścieżką dźwiękową, spełniającą swoje podstawowe zadanie wręcz wzorowo. O dziwo, jako gitarowe granie, pełne klimatu i serca, dobrze sobie radzi także poza ekranowym kontekstem. Usłyszeli to krytycy, przyznając Lanoisowi nominację do Satellite Awards. A był to dopiero początek przygody tego producenta z muzyką filmową…

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Asylum
  • 2. Jimmy Was
  • 3. Bettina
  • 4. Soul Dressing – Booker T. & The MG's
  • 5. Lonely One – Tim Gibbons
  • 6. Blue Waltz
  • 7. Secret Place
  • 8. Darlin' – Bambi Lee Savage
  • 9. Shenandoah – Emmylou Harris
  • 10. Orange Kay
  • 11. Smothered In Hugs – Local H
  • 12. Phone Call – Russell Wilson & Mark Howard
  • 13. Omni
  • 14. The Maker
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...