Negotiator, The
Kompozytor: Graeme Revell
Rok produkcji: 1998
Wytwórnia: Restless Records
Czas trwania: 41:23 min.

Ocena redakcji:

 

Po nakręceniu prześmiewczego „Friday” oraz kilku teledysków, F. Gary Gray szybko przeszedł do kina akcji, w którym dobrze czuje się do dziś. W latach 90. nakręcił tym samym dwa tytuły, jakie, niezależnie od siebie, stały się swoistymi klasykami gatunku. Zwłaszcza ten drugi dobrze przyjął się u publiczności, po latach na stałe wchodząc do telewizyjnej ramówki również w Polsce. Mowa właśnie o „Negocjatorze” z elektryzującym duetem Jackson/Spacey w rolach głównych.

 

revell-7697350-1590001123Cichym bohaterem tej produkcji stała się także muzyka Graeme Revella. Dla Nowozelandczyka była to niezwykle płodna i ciekawa dekada – z założenia drugoligowy kompozytor (w dodatku spoza śmietanki Hollywood) regularnie otrzymywał bowiem angaże do pierwszoligowych tytułów, w tym wielu blockbusterów. „The Negotiator” nie jest zatem najgłośniejszą produkcją w tej stawce, lecz z pewnością jedną z jego najbardziej charakterystycznych, a przy tym – obok „Świętego” – najlepiej wyeksponowanych ilustracji danego okresu.

 

Nie dziwi to, gdy posłucha się tematu przewodniego – energiczna, pulsująca i chwytliwa nuta jest zarazem heroiczna, co stosownie dramatyczna. Mocno zapada w pamięć i równie udanie niesie na swoich barkach film, w którego scenach pojawia się odpowiednio często. Na płycie słychać ją już w otwierającym materiał „Hostage Crisis”, po którym powraca kilkukrotnie we fragmentach akcji (m.in. „The Stakeout”, „The Final Breach”), by następnie z podwójnym przytupem zwieńczyć całą pracę. „End Game” i „End Titles” to bezbłędny finał oraz zdecydowanie jedne z najbardziej lotnych i ciekawszych utworów nie tylko na tym krążku, ale i w całej twórczości maestro.

 

Nic zatem dziwnego, że w starciu z nimi reszta ścieżki wypada dość blado, niekiedy będąc wręcz anonimową tapetą. Z jednej strony Revellowi udaje się całkiem sprawnie uniknąć coraz pewniej dochodzącego do głosu stylu z kuźni Hansa Zimmera (choć czuć niekiedy ducha Marka Manciny), ale z drugiej jego nuty i tak zdążyły się opatrzyć po tych wszystkich latach od premiery. Czasem brzmią więc topornie i drażnią, innym razem w ogóle można przejść obok nich niezauważalnie. W filmie ten underscore się sprawdza – zwłaszcza, gdy przykryje go warstwa efektów dźwiękowych. Lecz na tak krótkim, zaledwie 40-minutowym albumie staje się niedopuszczalnym grzechem, którego nijak nie zbawią okazjonalne rzewne chóry i wokalizy.

 

negotiator2-4229403-1590001644

Trochę szkoda, że nie zdecydowano się tu na większą chaotyczność ułożonej chronologicznie tracklisty. Przykładowe „Elegy”, czyli jeden z nielicznych przykładów lirycznej ekspresji – jako żywo przywołujące na myśl, zwłaszcza wtedy, „Titanica” – z pewnością lepiej sprawdziłoby się gdzieś w środku wydawnictwa, różnicując nieco klimat i odrobinę poprawiając słuchalność. A tak niemal cały środek „Negocjatora” to zwykły pokład nudy.

 

Mimo to jest to pozycja, do której zdarza mi się regularnie powracać – chociażby fragmentarycznie. Daleko jej do klasyki, zdecydowanie bliżej sprawnego rzemiosła, acz napisanego z werwą i przebłyskami pasji. Muzyka, której słucha się całkiem przyjemnie i, co ważniejsze, soundtrack zachęcający do sięgnięcia po film… ponownego. Polecam głównie fanom.

 

P.S. W filmie wykorzystano również cztery utwory źródłowe: „Rise” Craiga Armstronga (z płyty „The Space Between Us”), „Cotton-Eye Joe” formacji Rednex, „Doin' What I Did” Dwighta Yoakama oraz „Flyin' High (In the Friendly Sky)” Marvina Gaye.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Hostage Crisis
  • 2. Elegy
  • 3. The Troops Arrive
  • 4. F.U. Danny Roman
  • 5. The Stakeout
  • 6. Take the Shot
  • 7. No Turning Back
  • 8. Bluff & Double Bluff
  • 9. The Second Breach
  • 10. Chris Sabian Replaced
  • 11. Blow-Up
  • 12. The Final Breach
  • 13. Escape
  • 14. End Game
  • 15. End Titles
3
Sending
Ocena czytelników:
3 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...