Moonlight
Kompozytor: Nicholas Britell
Rok produkcji: 2016
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 37:52 min.

Ocena redakcji:

 

Zeszłoroczne Oscary upłynęły pod hasłem #Oscarsowhite, gdyż nie nominowano żadnego czarnoskórego twórcy, ani filmu. Wydaje się, że w tym roku akademicy próbowali się zrehabilitować za tamto przewinienie, co tłumaczy obecność w gronie nominowanych m.in. zwycięskiego „Moonlight”. Historia o dojrzewaniu Chirona rozbita jest na trzy akty i niedopowiedzeniami stara się działać na emocje. Czy udanie? Nie do końca, co można zarzucić skrótowemu scenariuszowi, który maskowany jest przez wyraziste aktorstwo i sprawną realizację.

 

Nie pozwala o sobie także zapomnieć muzyka, za którą odpowiada – uwaga, zaskoczenie! – biały kompozytor, Nicholas Britell. Maestro coraz bardziej zaczyna przebijać się do pierwszej ligi, w czym może pomóc ten film, za który już otrzymał nominację do Oscara, Złotych Globów i BAFTY. I jest to oprawa bardzo klasyczna, delikatna, stanowiąca integralną cześć filmu.

 

Szkieletem jest temat głównego bohatera zagrany w trzech wersjach. Wykorzystując fortepian i skrzypce, opisuje każdy okres z życia chłopaka, różniący się od poprzedniego imieniem, które przybiera. Najpierw jest to bardzo delikatna melodia („Little’s Theme”). Potem staje się odrobinę mroczniejsza („Chiron’s Theme”), z mocniej uderzającym fortepianem. Wreszcie z niemal szarpiącymi smyczkami na pierwszym planie („Black’s Theme”). W ten sposób muzyka podkreśla, iż jest to jedna i ta sama postać. Motyw ten pojawia się w jeszcze posępniejszej, pełnej bólu wersji, opisującej jej wycofanie się pod wpływem prześladowców („Chiron's Theme Chopped & Screwed”).

 

Poza tym tematem wyróżnia się jeszcze jedna kompozycja. Rozedrgana, nerwowa, z coraz intensywniej i gwałtowniej wchodzącym smyczkiem na pierwszym planie i sporadycznym elektronicznym tłem, wycisza się równie szybko jak zaczyna, a ilustruje przełomowe wydarzenia z życia Chirona. Nieważne czy jest to nauka pływania („The Middle of the World”), ukrywanie się w melinie („The Spot”) czy spotkanie z kumplem po latach („Who Is You?”). Melodia ta – może zbyt często występująca – pozwala wejść w psychikę bohatera oraz jego kolejne maski, skrywające wrażliwego samotnika.

 

Sam score rudego pianisty jest bardzo skromny, więc dostajemy jeszcze sporo utworów źródłowych wplecionych w wydarzenia. Jest to zarówno funkowy klasyk otwierający film („Every Nigger Is a Star”), pulsujący gangsta rap oparty na chwytliwej melodii („Cell Therapy”), bardzo romantyczny retro pop („Dear Stranger”), a nawet fragment muzyki klasycznej (legendarny Mozart). Każdy z tych utworów solidnie wybrzmiewa w konkretnych momentach.

 

„Moonlight” nie jest przełomową czy zaskakującą pracą, którą będziemy pamiętać przez najbliższe lata. Delikatny, bardzo ulotny i klasyczny w formie score może imponować konsekwentnie budowanym, intymnym klimatem, znakomicie współgrającym z ruchomym obrazem. I – tak jak w 2015 roku „Big Short” – jest kolejnym krokiem Britella do coraz ciekawszych, interesujących projektów, czego maestro życzę z całego serca. Mimo, iż jest tu wiele króciutkich utworów, muzyka potrafi trzymać za gardło, serwując kolejne emocjonalne ciosy. I za to ode mnie otrzymuje mocne 3,5 nutki. Czekam na więcej.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Every Nigger Is a Star – Boris Gardiner
  • 2. Little's Theme
  • 3. Ride Home
  • 4. Vesperae Solennes de Confessore - Laudate Dominum, K. 339 – Mozart
  • 5. The Middle of the World
  • 6. The Spot
  • 7. Interlude
  • 8. Chiron's Theme
  • 9. MetroRail Closing
  • 10. Chiron's Theme Chopped & Screwed (Knock Down Stay Down)
  • 11. You Don't Even Know
  • 12. Don't Look at Me
  • 13. Cell Therapy – Goodie Mob
  • 14. Atlanta Ain't But So Big
  • 15. Sweet Dreams
  • 16. Chef's Special
  • 17. Hello Stranger – Barbara Lewis
  • 18. Black's Theme
  • 19. Who Is You?
  • 20. End Credits Suite
  • 21. The Culmination (bonus track)
3
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

1 komentarz

  1. Marek P.

    Dla mnie mocne 4, ze względu na chwytliwy, lecz delikatny temat przewodni i znakomite The Middle of the World wykorzystane w pamiętnej scenie nauki pływania.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...