Knick, The – season 2
Kompozytor: Cliff Martinez
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Milan
Czas trwania: 44:38 min.

Ocena redakcji:

 

Druga seria medycznego „The Knick” Stevena Soderbergha tym razem skupia się na wątku związanym z uzależnieniami. Dr Thackery (wybitny Clive Oven) zaczyna prowadzić badania w tym kierunku, ale każdy z bohaterów ma swoje problemy: eugenika, walka z rasizmem, ślepota, niewierność. Jak zawsze dzieje się wiele, zgrabnie poprowadzone intrygi zazębiają się w dramatycznym finale, czyli operacji jaką Thack przeprowadza na sobie – i to bez znieczulenia. Twórcy od początku planowali serial tylko na dwie serie, więc raczej ciągu dalszego nie będzie.

 

Za oprawę muzyczną ponownie odpowiada Cliff Martinez, i – tak jak zawsze – korzysta z elektronicznego podkładu. Jednak poza powtórzeniem kompozycji z poprzedniej serii, dodaje wiele nowego, pozwala sobie na większe eksperymenty. Co prawda ilustracja ogranicza się głównie do roli tła dla wydarzeń ekranowych, ale nie oznacza to, że jest ona nudna czy nieciekawa.

 

martinez-7962705-1590001004Słychać to już w skocznym (jak na tego typu produkcję), plastycznym „Dearest John”, gdzie tekstury nakładają się na siebie, wprowadzając zamęt. A główna, niemal basowa melodia miesza się z zapętlonymi smyczkami (wariacja tematu Thacka) i dźwiękami syreny, tylko pozornie wprowadzając w stan ukojenia. Takie "alarmowe" wstawki uzupełniają jeszcze złowrogo brzmiące flety („It’s My Eye”) lub nieprzyjemny pomruk gitarowy i theremin („If Anyman Thirst”). Czasami atmosferę łagodzą cymbałki („It’s My Eye”), kiedy indziej rytm wpada w niemal senny stan („Sonia”).

 

Nie zabrakło także bardziej dynamicznych fragmentów. Takie jest oparte na perkusyjno-klawiszowym duecie „I Hear a Crackle” oraz trafnie podnoszące tempo „Get Well Or Jump Off”, gdzie pojawia się dziwnie agresywny ambient z szybkimi uderzeniami perkusji, ilustrującymi z jednej strony odwyk na morzu, a z drugiej toczące się po ciemku walki zapaśnicze. Nie można zapomnieć również o specyficznie pulsujących melodiach, które budują nastrój tajemnicy („Speight Lived Here” i cały wątek prywatnego śledztwa pani z dobrego domu) i związane są z realizacją nieoczywistych badań („Pig Thermometer”).

 

Maestro nie zrezygnował rzecz jasna z charakterystycznych plam dźwiękowych („We’re Invisible” czy oparte na gitarze „Humilianting Savage”). Na szczęście nie ma ich na tyle dużo, by mogły zepsuć przyjemność z odsłuchu. Urozmaicają go zresztą drobne etniczne wstawki („Nicaragua 1894”) czy niespokojne klawisze („Our Usual Deal”, agresywne „Do You Smell That”). Wszystko to, tak jak w przypadku poprzedniej odsłony, tworzy niemal oniryczny klimat.

 

Martinez wykonał swoją robotę dokładnie w takim stylu, do jakiego nas przyzwyczaił. Jego muzyka wydaje się przy tym znacznie spójniejsza, mroczniejsza i bardziej różnorodna od tej z pierwszej serii. Do tego przystępny czas trwania oraz montaż sprawiają, że nie ma miejsca na nudę. I jestem w stanie dać pełną czwórkę, zapewniając, że te nietypowe dźwięki sprawdzą się także poza serialowym szpitalem. Jest na sali jakiś lekarz, który mógłby to potwierdzić?

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Dearest John
  • 2. It’s My Eye
  • 3. If Anyman Thirst
  • 4. Sonia
  • 5. Speight Lived Here
  • 6. Pig Thermometer
  • 7. We’re Invisible
  • 8. I Hear a Crackle
  • 9. Get Well or Jump Off
  • 10. Humilianting Sewage
  • 11. So You Want To Cook Me
  • 12. Sonial XXL
  • 13. Our Usual Deal
  • 14. Nicaragua 1894
  • 15. Most Contagious Thing On Earth
  • 16. Your One Woman Crusade Is Over
  • 17. I Set Her Up (Fat-Free Remix)
  • 18. Do You Smell That
  • 19. Necrotic Bowel Resection (Extended Remix)
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...