First Daughter – complete score
Kompozytor: Michael Kamen, Blake Neely
Rok produkcji: 2004
Wytwórnia: nieznana (bootleg)
Czas trwania: 53:29 min.

Ocena redakcji:

 

„First Daughter” to przeciętna komedyjka romantyczna, traktująca o – jak sam tytuł wskazuje – najważniejszej nastolatce Ameryki i jej szkolno-miłosnych perypetiach. Średnio porywający, acz miejscami uroczy filmik wyreżyserował, co dość zaskakujące, Forest Whitaker, a do kas przyciągnąć miały takie wybory obsadowe, jak Katie Holmes i Michael Keaton (co jednak nie wypaliło). Muzyka przypadła natomiast w udziale Michaelowi Kamenowi, dla którego okazał się to być jeden z ostatnich filmów w karierze – dedykowany zresztą jego osobie, mimo iż produkcja ta trafiła do jankeskich kin na dwa miesiące przed śmiercią maestro.

 

kamen-9680368-1590000981Jednak już podczas prac nad muzyką Kamen miał trochę problemów zdrowotnych, a dodatkowo zajmował się też kilkoma innymi projektami. Stąd współkompozytorem „Córki prezydenta został Blake Neely – protegowany zarówno Hansa Zimmera, jak i samego Kamena, któremu wykonał wcześniej kilka orkiestracji. Tutaj jego zadaniem było przypuszczalnie rozpisanie i dokończenie pomysłów/tematów Kamena, z czego wywiązał się sumiennie, bowiem ani razu, w żadnym utworze muzyka nie kiksuje i nie da się wychwycić różnic w podejściu do brzmienia, jak i samej historii.

 

Ponieważ to romans z kilkoma dowcipami w tle, to i ścieżka dźwiękowa prezentuje się radośnie, jest w większości lekka i liryczna. Miewa oczywiście momenty bardziej patetyczne, odnoszącego się bezpośrednio do głowy państwa („Proud Dad”, „Air Force One”), ale są one podane w bardzo subtelny sposób – głównie za pomocą sekcji dętej i werbli w tle. Dominują rytmy przyjemne, odpowiednio nastrojowe (delikatne chóry i żeńskie wokalizy, lira, no i smyczki), które w filmie zaznaczają swą obecność w mało pamiętnym (może za wyjątkiem tematu przewodniego, jaki w pełnej krasie ukazuje się już w otwierającym „Once Upon A Time”), ale zauważalnym stylu. Trafnie dopełniają one klimatu miłosnych uniesień, a kiedy trzeba sprawdzają się też jako podkład wątków typowo zabawnych, tudzież slapstickowych (mickey-mousing w ilościach zjadliwych).

 

Muzyka instrumentalna zgrabnie uzupełnia się także z licznie wykorzystanymi w filmie piosenkami, z których kilka umiejętnie tu wpleciono (najlepiej wypada bodaj „Leaving Campus” i „Sea of Dreams” z ładnym głosem Joanny), co bez problemu przywołuje na myśl konkretne momenty ruchomego obrazu i sprawia, że niektórzy ponownie sięgną po chusteczki. Dla osób postronnych na dłuższą metę nie będzie to jednak nic specjalnego.

 

Podobnie zresztą, jak i płyta – bootleg (prawdopodobnie dvd-rip), jaki opatrzono nazwą „complete score”, z czym można by się kłócić (niby wszystkie najważniejsze tematy tu są, lecz z drugiej strony film trwa dwa razy tyle, co zaprezentowany tu materiał). Poszatkowany na 28 utworów, często bezlitośnie krótkich, o zjadliwej, ale pozostawiającej nieco do życzenia jakości dźwięku, to nie jest coś, co chce się słuchać, a tym bardziej jeszcze do tego wracać.

 

Trochę szkoda więc, że muzyki tej nadal oficjalnie nie wydano (czemu z pewnością winna porażka filmu w box office). Mimo pewnej miałkości posiada ona kilka niezaprzeczalnych walorów, klasę i urok, które aż proszą się o jakiś skromny, choćby i 30-minutowy krążek, okraszony estetyczną poligrafią i stosowną książeczką. Cóż, może kiedyś… Póki co fani tej produkcji/kompozytora muszą zadowolić się opisanym tu bootlegiem, który ma tą zaletę, iż bez problemu można go wyłowić z sieci – za darmo i bez kompleksów. Moja finalna nota to 2,5 i choć samą muzykę oceniam na trochę więcej, to nie zamierzam polecać, gdyż jest to pozycja, jaką na dobrą sprawę przyjmuje się wzruszeniem ramion.

 

P.S. TU znajduje się pełna lista wykorzystanych w filmie utworów źródłowych.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Once Upon a Time
  • 2. Normal Boring Girl
  • 3. To the Kitchen
  • 4. The Dancing
  • 5. Proud Dad
  • 6. Goodbyes
  • 7. New Room
  • 8. Missing Real Party
  • 9. 2 Hours...
  • 10. First Invitation
  • 11. In Class
  • 12. Cute Boy
  • 13. Secret Service Light
  • 14. Hiding
  • 15. Talking... Late
  • 16. Feeling Lonely
  • 17. Getting Some Hair
  • 18. 1st Kiss
  • 19. Air Force One
  • 20. The Sad Truth
  • 21. Who Am I?
  • 22. Going Too Far
  • 23. Leaving Campus (zawiera Sea of Dreams by Joanna)
  • 24. Dad is Concerned
  • 25. Second Chance
  • 26. The Dance (zawiera The Way You Look Tonight by The Inaugural Ball Choir)
  • 27. The Kiss
  • 28. Once Upon a Time (End Title) [zawiera Dance My Dreams by Tamia]
2
Sending
Ocena czytelników:
2 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...

Halston

Halston

Roy Halston – zapomniany, choć jeden z ważniejszych projektantów mody lat 70. i 80. Człowiek niemal cały czas lawirujący między sztuką a komercją, został przypomniany w 2021 roku dzięki miniserialowi Netflixa od Ryana Murphy’ego. Choć doceniono magnetyzującą rolę...