First Daughter – complete score
Kompozytor: Michael Kamen, Blake Neely
Rok produkcji: 2004
Wytwórnia: nieznana (bootleg)
Czas trwania: 53:29 min.

Ocena redakcji:

 

„First Daughter” to przeciętna komedyjka romantyczna, traktująca o – jak sam tytuł wskazuje – najważniejszej nastolatce Ameryki i jej szkolno-miłosnych perypetiach. Średnio porywający, acz miejscami uroczy filmik wyreżyserował, co dość zaskakujące, Forest Whitaker, a do kas przyciągnąć miały takie wybory obsadowe, jak Katie Holmes i Michael Keaton (co jednak nie wypaliło). Muzyka przypadła natomiast w udziale Michaelowi Kamenowi, dla którego okazał się to być jeden z ostatnich filmów w karierze – dedykowany zresztą jego osobie, mimo iż produkcja ta trafiła do jankeskich kin na dwa miesiące przed śmiercią maestro.

 

kamen-9680368-1590000981Jednak już podczas prac nad muzyką Kamen miał trochę problemów zdrowotnych, a dodatkowo zajmował się też kilkoma innymi projektami. Stąd współkompozytorem „Córki prezydenta został Blake Neely – protegowany zarówno Hansa Zimmera, jak i samego Kamena, któremu wykonał wcześniej kilka orkiestracji. Tutaj jego zadaniem było przypuszczalnie rozpisanie i dokończenie pomysłów/tematów Kamena, z czego wywiązał się sumiennie, bowiem ani razu, w żadnym utworze muzyka nie kiksuje i nie da się wychwycić różnic w podejściu do brzmienia, jak i samej historii.

 

Ponieważ to romans z kilkoma dowcipami w tle, to i ścieżka dźwiękowa prezentuje się radośnie, jest w większości lekka i liryczna. Miewa oczywiście momenty bardziej patetyczne, odnoszącego się bezpośrednio do głowy państwa („Proud Dad”, „Air Force One”), ale są one podane w bardzo subtelny sposób – głównie za pomocą sekcji dętej i werbli w tle. Dominują rytmy przyjemne, odpowiednio nastrojowe (delikatne chóry i żeńskie wokalizy, lira, no i smyczki), które w filmie zaznaczają swą obecność w mało pamiętnym (może za wyjątkiem tematu przewodniego, jaki w pełnej krasie ukazuje się już w otwierającym „Once Upon A Time”), ale zauważalnym stylu. Trafnie dopełniają one klimatu miłosnych uniesień, a kiedy trzeba sprawdzają się też jako podkład wątków typowo zabawnych, tudzież slapstickowych (mickey-mousing w ilościach zjadliwych).

 

Muzyka instrumentalna zgrabnie uzupełnia się także z licznie wykorzystanymi w filmie piosenkami, z których kilka umiejętnie tu wpleciono (najlepiej wypada bodaj „Leaving Campus” i „Sea of Dreams” z ładnym głosem Joanny), co bez problemu przywołuje na myśl konkretne momenty ruchomego obrazu i sprawia, że niektórzy ponownie sięgną po chusteczki. Dla osób postronnych na dłuższą metę nie będzie to jednak nic specjalnego.

 

Podobnie zresztą, jak i płyta – bootleg (prawdopodobnie dvd-rip), jaki opatrzono nazwą „complete score”, z czym można by się kłócić (niby wszystkie najważniejsze tematy tu są, lecz z drugiej strony film trwa dwa razy tyle, co zaprezentowany tu materiał). Poszatkowany na 28 utworów, często bezlitośnie krótkich, o zjadliwej, ale pozostawiającej nieco do życzenia jakości dźwięku, to nie jest coś, co chce się słuchać, a tym bardziej jeszcze do tego wracać.

 

Trochę szkoda więc, że muzyki tej nadal oficjalnie nie wydano (czemu z pewnością winna porażka filmu w box office). Mimo pewnej miałkości posiada ona kilka niezaprzeczalnych walorów, klasę i urok, które aż proszą się o jakiś skromny, choćby i 30-minutowy krążek, okraszony estetyczną poligrafią i stosowną książeczką. Cóż, może kiedyś… Póki co fani tej produkcji/kompozytora muszą zadowolić się opisanym tu bootlegiem, który ma tą zaletę, iż bez problemu można go wyłowić z sieci – za darmo i bez kompleksów. Moja finalna nota to 2,5 i choć samą muzykę oceniam na trochę więcej, to nie zamierzam polecać, gdyż jest to pozycja, jaką na dobrą sprawę przyjmuje się wzruszeniem ramion.

 

P.S. TU znajduje się pełna lista wykorzystanych w filmie utworów źródłowych.

Autor recenzji: Jacek Lubiński
  • 1. Once Upon a Time
  • 2. Normal Boring Girl
  • 3. To the Kitchen
  • 4. The Dancing
  • 5. Proud Dad
  • 6. Goodbyes
  • 7. New Room
  • 8. Missing Real Party
  • 9. 2 Hours...
  • 10. First Invitation
  • 11. In Class
  • 12. Cute Boy
  • 13. Secret Service Light
  • 14. Hiding
  • 15. Talking... Late
  • 16. Feeling Lonely
  • 17. Getting Some Hair
  • 18. 1st Kiss
  • 19. Air Force One
  • 20. The Sad Truth
  • 21. Who Am I?
  • 22. Going Too Far
  • 23. Leaving Campus (zawiera Sea of Dreams by Joanna)
  • 24. Dad is Concerned
  • 25. Second Chance
  • 26. The Dance (zawiera The Way You Look Tonight by The Inaugural Ball Choir)
  • 27. The Kiss
  • 28. Once Upon a Time (End Title) [zawiera Dance My Dreams by Tamia]
2
Sending
Ocena czytelników:
2 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...