Excalibur
Kompozytor: Trevor Jones
Rok produkcji: 1981
Wytwórnia: nieznana (bootleg)
Czas trwania: 65:06 min.

Ocena redakcji:

 

Rok 1969. John Boorman, dobrze zapowiadający się angielski reżyser, ma ambicję nakręcić film o tematyce legend arturiańskich. Studio United Artists proponuje mu zamiast tego ekranizację „Władcy Pierścieni”. Boorman wraz z Rospo Pallenbergiem piszą więc scenariusz (rzekomo konsultowany z samym Tolkienem) trzygodzinnego fabularnego filmu, na którego realizację, jak się okazuje… UA nie stać, a żadne inne studio nie zamierza się tego podjąć. Na filmową wizję Śródziemia (nie licząc kilku animowanych podejść) świat będzie musiał poczekać jeszcze trzy dekady. Boorman czekał tylko jakieś dziesięć lat, by móc nakręcić swój wymarzony film o królu Arturze. Wykorzystał jednak wiele pomysłów przewidzianych dla „Władcy Pierścieni”. Skromny budżet nie pozwolił mu na zatrudnienie żadnego znanego kompozytora, angaż dostał więc Trevor Jones, również zaczynający wówczas karierę.

 

jones-9838522-1590001001Tak naprawdę znaczna część muzyki wykorzystanej w filmie nie została napisana przez Jonesa. W  ważniejszych dla fabuły scenach, a zwłaszcza w sekwencjach batalistycznych, ze zrozumiałych względów wykorzystano muzykę niemieckich kompozytorów klasycznych: Richarda Wagnera i Carla Orffa. Jones napisał natomiast niespełna godzinę ilustracji. Wykorzystał przy tym niewielki skład instrumentalny, bazując głównie na elektronice. Jakie więc wynik jego pracy ma znaczenie dla filmu? Moim zdaniem ogromne.

 

Wśród kilkunastu utworów autorstwa Trevora Jonesa zwracają uwagę przede wszystkim te mocno zakorzenione w tradycji muzycznej średniowiecza. „Igrayne’s Dance”, „Camelot”, czy chyba najlepszy utwór, „A Chalenge To Honor”, bardzo przypominają dawne tańce. Również ich instrumentacja wydaje się dość wierna historycznym realiom. Oprócz tego mamy też bardziej ilustracyjne utwory. „Merlin’s Spell” i „The Lady of the Lake” zawierają magiczny temat, oparty na elektronicznym, nieco odrealnionej w brzmieniu melodii, która towarzyszy w filmie zaklęciom Merlina i tajemniczej Pani Jeziora. W dalszej części dzieła dochodzą do głosu także tematy bardziej heroiczne, w których najważniejszą rolę grają instrumenty dęte. I tak mamy fanfarowe „Knights of the Round Table”, dramatyczne „Quest for the Holy Grail” i liryczno-bohaterskie „The Land and the King”.

 

excalibur_lp-9886665-1590001636

Oryginalna muzyka z „Excalibura” kontrastuje z wykorzystanymi przez producentów i reżysera chóralno-orkiestrowymi utworami Wagnera i Orffa. Jednak właśnie ona nadaje obrazowi magii i mistycyzmu. Skromne środki paradoksalnie wpłynęły na jeden z największych atutów pracy Jonesa, mianowicie jej kameralny charakter. Również liczne nawiązania do muzyki średniowiecznej dodają całości odpowiedniego charakteru. Syntetyczne, przestarzałe już dzisiaj brzmienia z przełomu lat 70. i 80. chyba także są zaletą – od razu powodują skojarzenia ze starą, oldskulową kinematografią, a nawet kultowymi grami RPG z nieco późniejszego okresu.

 

P.S. Muzyka z „Excalibura” nie doczekała się oficjalnego wydania. Powyższa recenzja opiera się na licznych bootlegach, z których niektóre zawierają też alternatywny temat główny i muzykę pod napisy końcowe – oba napisane przez Jonesa. W ocenie pominięte zostały oczywiście utwory nieskomponowane przez niego. Niemniej jednak, współpraca z Boormanem przyniosła Jonesowi spory rozgłos i bezpośrednio zapewniła mu udział w kolejnym projekcie fantasy: „The Dark Crystal”.

Autor recenzji: Tomasz Gil
  • 1. Theme from Excalibur (Siegfried's Funeral March) – Richard Wagner
  • 2. Igrayne's Dance
  • 3. Merlin's Spell
  • 4. The Siege of Camylarde (O Fortuna) – Carl Orff
  • 5. A Dance at the Court of King Arthur
  • 6. The Lady of the Lake
  • 7. Lancelot and Guinevere (Tristan and Isolde Prelude) – Richard Wagner
  • 8. The Wedding
  • 9. Camelot
  • 10. Knights of the Round Table
  • 11. A Challenge to Honour
  • 12. Quest for the Holy Grail
  • 13. Mordred's Lair
  • 14. Percival – Richard Wagner (Parsifal Prelude)
  • 15. The Land and the King
  • 16. The Death of Arthur (Siegfried's Funeral March) – Richard Wagner
  • 17. Alternate Theme
  • 18. Alternate End Titles
4
Sending
Ocena czytelników:
4 (2 głosów)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

All Quiet On the Western Front

All Quiet On the Western Front

Na Zachodzie bez zmian   Wojna, wojna nigdy się nie zmienia... Powstało i nadal powstaje wiele filmów o wojnie lub z wojną w tle. Bardziej lub mniej z nich wynika, że wojna nigdy nie przynosi niczego dobrego. Chyba, że dla kogoś dobra jest śmierć, zniszczenie...

Book of Boba Fett, The

Book of Boba Fett, The

Księga Boby Fetta   Rozszerzania uniwersum Gwiezdnych wojen na małym ekranie ciąg dalszy. Po sukcesie „Mandalorianina” część odpowiedzialnej za niego ekipy (scenarzysta Jon Favreau oraz reżyserzy Dave Filoni i Robert Rodriguez – cała trójka jako producenci) i...

Home Before Dark: Season 1

Home Before Dark: Season 1

Powoli Apple TV+ zaczyna dorównywać innym platformom streamingowym, choć nie realizuje aż tylu tytułów co Netflix czy Prime Video. Na pewno jednym z wartych uwagi jest „Home Before Dark” – kryminalna historia dziennikarskiego śledztwa Hildy Lisko, która z rodziną...