Brooklyn – score
Kompozytor: Michael Brook
Rok produkcji: 2015
Wytwórnia: Lakeshore Records
Czas trwania: 38:11 min.

Ocena redakcji:

 

Dzisiaj słowo imigrant nabrało mocno negatywnego znaczenia, spowodowanego przez uciekinierów z państw arabskich, kradnących robotę Europejczykom. Ale i mieszkańcy Starego Kontynentu wędrowali kiedyś za chlebem oraz lepszym życiem. I o tych losach imigrantów pośrednio opowiada film Johna Crowleya „Brooklyn”, który tak naprawdę jest klasycznym melodramatem. Stylowym, eleganckim, z ładnymi zdjęciami oraz solidnym aktorstwem. Swoją cegiełkę do tego miłego filmu dokłada też muzyka.

 

brook-5648171-1590001702Nazwisko Michaela Brooka pewnie nie mówi zbyt wiele fanom muzyki filmowej. Nie dlatego, że nie ma on na koncie znanych tytułów (wystarczy wymienić dokumentalną „Niewygodną prawdę” czy oscarowego „Fightera”), ale dlatego, że w tych produkcjach oprawa muzyczna to była ostatnia rzecz, na jaką zwracano uwagę. Tutaj dźwięki miały zbudować romantyczną aurę, a jednocześnie przypominać o irlandzkich korzeniach granej przez Saoirse Ronan głównej bohaterki.

 

Kanadyjski maestro sięga więc po standardowe instrumentarium dla tego gatunku, z obowiązkowymi smyczkami, fortepianem, mandoliną oraz dętymi drewnianymi. Całość jest bardzo delikatna, co słychać już w temacie przewodnim („Opening Titles”), a nawet odrobinę sentymentalne momenty, opisujące tęsknotę za krajem (powolny walczyk w „Packing for the Voyage”), wydają się pasować.

 

brooklyn2-2087705-1590001702To właśnie te irlandzkie akcenty – poza często przewijającym się tematem przewodnim – są najbardziej wybijającymi się na ekranie motywami. Żwawo przygrywa mandolina („Eilis Starts Work”), smyczki wchodzą w bardziej liryczny ton (krótkie „Homesick”), pojawia się nawet dawna pieśń w języku gaelickim („Casadh An Tsugain”) śpiewana a capella. Nawet kontrabas wykonuje tutaj dobrą robotę (strasznie krótkie „Things Are Looking Up”), chociaż jest tylko tłem. A gdy trzeba publikę wzruszyć, muzyka to robi (przejmujące „Rose Dies”).

 

Niemniej jednak te nutki nie zostają w pamięci na długo, chociaż brzmią bardzo ładnie i przyjemnie dla ucha. Tego typu muzyki w kinie było już setki, co nie pomaga przetrwać partyturze Brooka. Fakt, dobrze spełnia swoje zadanie, roztaczając wokół siebie ujmującą aurę romantyzmu. Jednak poza kolorytem Zielonej Wyspy, nie ma wiele do zaoferowania. Coś takiego mogłaby napisać Rachel Portman i nie byłoby to niczym nowym. Brook z kolei próbuje przebić się do mainstreamu, tworząc dość szablonowy, ale posiadający miejscami silny ładunek emocjonalny score (acz z przepięknym finałem). Podróż do „Brooklynu” nie zaskakuje zatem. Ale jeśli ma się czas, może być naprawdę przyjemna.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski
  • 1. Opening Titles
  • 2. Packing for the Voyage
  • 3. Seasick
  • 4. Deck Discussion
  • 5. Arrivingin America
  • 6. Eilis Starts Work
  • 7. Homesick
  • 8. Letter From Home
  • 9. Bookkeeping Class
  • 10. Casadh An Tsugain (Frankie's Song) – Iarla O Lionaird
  • 11. Tony Asks Eilis Out
  • 12. Letter To Home
  • 13. Things Are Looking Up
  • 14. Rose Dies
  • 15. Mourning
  • 16. Proposal
  • 17. Getting Married
  • 18. Rose's Grave
  • 19. The Pull of Home
  • 20. Tony's Letter
  • 21. Eilis Wavers
  • 22. Confrontation
  • 23. Goodbye Eilis
  • 24. End Credits
3
Sending
Ocena czytelników:
0 (0 głosów)

1 komentarz

  1. Wojtek

    Saoirse…my love

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Asian X.T.C

Asian X.T.C

Rocznie na całym świecie powstaje mnóstwo filmów i nie mniej ścieżek dźwiękowych jest wydawanych na płytach. Zapoznawanie się z nimi wszystkimi jest z oczywistych powodów niemożliwe, dlatego nikt tak naprawdę nie wie ile arcydzieł i naprawdę świetnych ścieżek...

„Anna” i wampir

„Anna” i wampir

„Wampir z Zagłębia” – to jedna z najgłośniejszych spraw kryminalnych PRL-u lat 70. Niby schwytano sprawcę i skazano go na śmierć, ale po wielu latach pojawiły się wątpliwości, co pokazały publikowane później reportaże czy nakręcony w 2016 roku film „Jestem mordercą”....

Bullitt

Bullitt

There are bad cops and there are good cops – and then there’s Bullitt Ten tagline mówi chyba wszystko o klasyce kina policyjnego przełomu lat 60. i 70. Film Petera Yatesa opowiada o poruczniku policji z San Francisco (legendarny Steve McQueen), który ma zadanie...