Festiwal Transatlantyk na dwa tygodnie przed swoją inauguracją odkrywa kolejnych gości specjalnych. Powoli ujawniany jest również program całego Festiwalu, jego atrakcje i najważniejsze wydarzenia…
Od dziś wiadomo, że w skład jury oceniającego efekt seminariów Transatlantyk Master Classes oprócz Petera Goluba i Paula Brouceka, wejdzie Christopher Young i George S. Clinton. Ci dwaj utytułowani kompozytorzy już od 5 sierpnia pojawią się w Poznaniu. Z tego co udałonam się dowiedzieć w przygotowaniu jest także koncert symfoniczny muzyki filmowej… ale o tym więcej już wkrótce. Tymczasem zapraszamy wszystkich do Poznania na pierwszy Transatlantyk – Międzynarodowy Festiwal Filmu i Muzyki.
Christopher Young to, obok Danny’ego Elfmana, bodaj najoryginalniejszy i najbardziej osobliwy twórca muzyki filmowej. Jego styl to przede wszystkim oryginalne zastosowanie tradycyjnej orkiestry w połączeniu z elektroniką lub innymi, mniej konserwatywnymi rodzajami muzyki, z pośród których najbardziej wybija się jazz. W swoim dorobku ma tak znane tytuły jak "Creation", "Spiderman", "Ghost Rider" czy "Kroniki portowe".
Z kolei George S. Clinton to amerykański kompozytor słynący ze swoich ścieżek dźwiękowych do komedii, takich jak "Dorwać Smarta" czy "Austin Powers". Zasłynął również stworzeniem muzyki do filmu "Mortal Kombat". Clinton przez długi czas był muzykiem sesyjnym komponując także piosenki i współpracując z takimi sławami jak Joe Cocker czy Michael Jackson.
Wśród gości Festiwalu znajdzie się również Stanisław Syrewicz. Kompozytor, zdobywca prestiżowej A.C.E Award w Stanach Zjednoczonych za muzykę do filmu "Stalin". Skomponował muzykę do ponad stu filmów współpracując m.in. z Johnem Frankenheimerem, Kenem Russelem, Ferdinandem Fairfaxem, Jerzym Skolimowskim. Pracuje często w USA, mieszka w Londynie i Paryżu. Członek EFA (Europejskiej Akademii Filmowej) i BAFTA (Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizji).
Wszyscy kompozytorzy wezmą udział cyklu spotkań Transatlantyk Master Classes.
Christopher Young:
1.Melodia w ścieżkach dźwiękowych do filmów – seminarium
8 sierpnia, godz 13:00 – 14:30, Pawilon Nowa Gazownia
Christopher Young będzie dzielił się swoim doświadczeniem w pisaniu melodii do ścieżek dźwiękowych. Sądzi, że bez tej umiejętności nie osiągnąłby swojego sukcesu. Zaprezentuje kilka klasycznych tematów filmowych i fragmentów własnych kompozycji aby wyjaśnić co sprawia, że temat muzyczny natychmiast zapada w pamięci. Podczas dyskusji z uczestnikami warsztatów będziemy się zastanawiać jaki jest cel używania melodii, dlaczego trzeba wprawiać się w tym rzemiośle. Będzie mowa o wytycznych, które określają jakość melodii, istotności komponowania w formie piosenek także ćwiczeniach które rozwijają tę umiejętność.
2.Muzyczna interpretacja gatunków filmowych – seminarium
9 sierpnia, godz 15:00 – 16:30, Pawilon Nowa Gazownia
Z doświadczenia Christophera Young’a w pracy przy filmach należących do różnych gatunków (horror, science fiction, fantasy) wynika, że istnieje tam 10 rodzajów scen, które wymagają odmiennego muzycznego podejścia. Sam nigdy nie stosował żadnego systemu do komponowania, zauważył jednak pewne chwyty, które są rzeczywiście efektywne w tych 10 typach scen. Christopher Young przedstawi owe 10 kategorii i opowie o swoich technikach demonstrując fragmenty własnych prac kompozytorskich. Przykłady będą pochodziły z filmów Spidrman 3, Huragan, Wysłannik Piekieł 2.
George S. Clinton
1. Seminarium kompozytorskie w Instytucie Rozbitek – szczegóły wkrótce
2.Sztuka “spottingu” z Georgem S.Clintonem – seminarium kompozytorskie
6 sierpnia, godz 15:00-16:30, Multikino 52
Gdzie w scenie filmowej powinna pojawiać się muzyka, gdzie powinna się zakończyć? Co powinna akcentować? Poprzez dyskusję z uczestnikami i przykłady z własnej twórczości George S.Clinton będzie omawiał technikę spottingu, czyli wybierania miejsc (od ang. the spots, stąd „spotting”) w filmie, w których powinna być użyta muzyka i opowie o funkcji jaką ma tam pełnić.
3.George S. Clinton, Prezentacja i sesja pytań od publiczności
8 sierpnia, 15:00-16:30, Pawilon Nowa Gazownia
George S.Clinton omówi sztukę komponowania muzyki do filmów i opowie o swojej karierze i pracy, po czym będzie odpowiadał na pytania publiczności.
Stanisław Syrewicz
1. Praca kompozytora nad filmem w kontekście relacji z reżyserem i producentem –semiarium.
11 sierpień, godz. 17:00-18:30, Pawilon Nowa Gazownia
Stanisław Syrewicz będzie porównywał swoje doświadczenia w pracy w Polsce i krajach anglosaskich. Będzie mówił o pozycji kompozytora w produkcji filmu w konkurencji z sound design, library music and licensed songs. Zastanowimy się także czy "Temp music" jest błogosławieństwem, czy przekleństwem kompozytorów?
0 komentarzy