• Doctor Strange
  • Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children
  • Sing – score
  • Sing – Deluxe Edition
  • Split

Deep Rising – complete score

data publikacji: 29/06/2014

Śmiertelny rejs – edycja kompletna

Deep Rising – complete score

"...nie ma zbyt wiele do zaoferowania..."

Kompozytor: Jerry Goldsmith

Rok produkcji: 2014

Wytwórnia: Intrada

Czas trwania: 67:31 min.

 

Jerry Goldsmith był raczej przeciwnikiem wydawania swoich partytur filmowych, twierdząc, że należne im miejsce jest tylko w filmie. Za jego życia sporo tytułów nie doczekało się więc oficjalnych albumów, a gros jego twórczości ograniczała się do skrupulatnie wybranego materiału (w dużej mierze przez Varese Sarabande), nie wykraczającego z reguły poza pół godziny solidnego grania. Po śmierci maestro, wielkie wytwórnie zaczęły jednak coraz śmielej sięgać po jego dorobek, co zaowocowało – szczególnie w ostatnich latach – prawdziwym wysypem mniej i bardziej znanych prac Jerry’ego w rozszerzonych, ekskluzywnych edycjach limitowanych. Patrząc jednak na część z nich, trudno nie przyznać racji ś.p. twórcy.

 

Taki jest właśnie casus „Deep Rising” (nie tak dawno zrecenzowanego przeze mnie w swej podstawowej wersji, którego niniejszy tekst jest swoistym uzupełnieniem) – ścieżki nie do końca dopracowanej, niespecjalnie oryginalnej i dziś już poniekąd archaicznej, jednak cieszącej się dużą popularnością wśród fanów i dającej sporo radości z odsłuchu właśnie dzięki krótkiemu i zwięzłemu krążkowi od Hollywood Records, który stawiał na to, co najatrakcyjniejsze w tej ścieżce dźwiękowej, czyli bombastyczne tematy akcji. Teraz po „Śmiertelny rejs” sięgnęła Intrada, która pierwotny krążek rozszerzyła dwukrotnie, dodała doń jeszcze parę fragmentów bonusowych i oznaczyła numerkiem 278 w swej specjalnej kolekcji ‘antyków’.

 

Efekt ogólny – pomijając rzecz jasna odrestaurowany dźwięk i bardziej atrakcyjną estetykę wydawnictwa – jest jednak odwrotny do zamierzonego. Fajna muzyka rozbija się o masę mocno nijakiego materiału, gdzie co prawda wszystkie highlighty kompozycji zostały zachowane i dalej potrafią dać słuchaczowi odpowiedniego kopa, ale w ostatecznym rozrachunku rozmywają się w dużo za dużej ilości zwykłego underscore’u, jaki poza filmem szybko męczy odbiorcę – zwłaszcza z ruchomym obrazem nieobeznanego.

 

Tym samym wychodzą na wierzch wszelkie niedostatki tej ilustracji, nie widoczne dotychczas w jej autonomicznej formie, jaka teraz urosła do niebotycznych 70 minut grania, podczas których nie ma zwyczajnie czym obronić się w uszach melomanów. Nawet rzeczone bonusy i fragmenty w filmie ostatecznie nie użyte nie wpływają na atrakcyjność ścieżki, choć część z nich zdecydowanie wyróżnia się na tle pozostałych utworów. Przeważa jednak zwykła nuda.

 

Trudno mi więc jakkolwiek polecić ten album osobom innym, niż najwięksi zwolennicy Goldsmitha. Nawet zresztą i oni mogą mieć problemy z tą ścieżką w jej obecnej formie i koniec końców będą musieli uznać jednak wyższość pierwotnego wydawnictwa. Nie wymaga ono bowiem tak wielkich pokładów cierpliwości i fanbojstwa, jak album od Intrady, jaki – poza chronologicznie ułożoną tracklistą i lepszymi technikaliami, dzięki którym da się głębiej wejść w samą strukturę tej muzyki – nie ma zbyt wiele do zaoferowania, a nawet i może nam obrzydzić rzeczoną ścieżkę dźwiękową do cna. Idealny przykład tego, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Ale i szansa na oszczędzenie tych paru złotych, które warto zachować na inne tytuły.

Autor recenzji: Mefisto


CD 1

01.

Underwater Grave / The Saipan

02.

The Screen / The Ship

03.

Wallet Overboard

04.

The Crates

05.

Mexican Standoff

06.

The Necklace

07.

No Gentleman

08.

The Torpedo / Lost Communication / The Intruder (nie użyte w filmie)

09.

Pit Stop

10.

Collision Course

11.

Boarding The Ship

12.

Empty Ship

13.

Wet Repairs

14.

Stay Close

15.

On The Road / Dragged Under

16.

Free Fall / Muscles

17.

Let’s Make A Deal

18.

The Ottoio

19.

Surfing

20.

Loose Arm

21.

I’m Out Of Here

22.

A Fish Story / The Shadow

23.

Lurking Monster

24.

Wall of Water

25.

Last Meal

26.

Where Are The Keys

27.

Leila’s Gone

28.

The Flare Gun

29.

Not Too Fast

30.

Not Every Day

31.

The Shirt

32.

E Ride

33.

Hang On / End Title (nie użyte w filmie)

34.

The Extras: Underwater Grave / Main Title (Original) [nie użyte w filmie]

35.

The Extras: Wild Drums (nie użyte w filmie)

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz