• Hacksaw Ridge
  • Kubo and the Two Strings
  • Jungle Book, The
  • Pete’s Dragon
  • Sully

Christmas Carol, A

data publikacji: 26/12/2009

Opowieść Wigilijna

Christmas Carol, A

"...dawno już nie słyszałem ścieżki tak wtórnej..."

Kompozytor: Alan Silvestri

Rok produkcji: 2009

Wytwórnia: Disney Digital Download

Czas trwania: 45:43 min.

 

Kiedy sięgamy po płytę z muzyką choć trochę ocierającą się o tematykę Świąt Bożego Narodzenia, dobrze wiemy czego się spodziewać. Ustalił się już pewien kanon doboru instrumentarium i konstruowania melodii, któremu każdy, kto chce oddać atmosferę Świąt, musi być mniej lub bardziej posłuszny. Kanon ten utrwalił się rzecz jasna również w muzyce filmowej i daje swój wyraz w najnowszej kompozycji Alana Silvestriego.

 

To już kolejne spotkanie kompozytora z Robertem Zemeckisem. Obydwaj osiągnęli szczyt swoich możliwości przy "Forrest Gumpie", a potem radzili sobie ze zmiennym szczęściem. Kolejna już ekranizacja klasycznej opowieści Dickensa stawiała duże wymagania. Ciężko jest wnieść coś nowego w temat już tak wyeksploatowany. Zemeckis jednak, ogólnie rzecz biorąc, wyszedł z próby obronną ręką, jego stały współpracownik niestety już nie.

 

Z przykrością muszę powiedzieć, że dawno już  nie słyszałem ścieżki tak wtórnej. Nie byłoby to może jeszcze tak dotkliwe, gdyby z dużą łatwością nie dało się wskazać matrycy, jaką przyłożył kompozytor do swego dzieła. Zza kolejnych utworów z uśmiechem kłania się John Williams i jego pomysły z "Harry’ego Pottera", okraszone co prawda świątecznymi dzwonami, dzwonkami i kolędującymi chórkami, ale dające się bez problemu wychwycić. Już w pierwszym utworze dziwnie znajomo pobrzmiewają smyczki, zaraz potem "Scrooge Counts Money" nasuwa się skojarzenie z "Gilderoy Lockhart". Przykłady można mnożyć, niemal w każdy utworze można odnaleźć fragmenty żywo przypominające pomysły Williamsa. Zdarzają się co prawda pojedyncze, ciekawie brzmiące pomysły jak na przykład skrzypce w "Marley’s Ghost Visits Scrooge", czy też przypominająca brzmienie pozytywki melodia w "The Ghost of Christmas Past", nie są one jednak w stanie uratować miałkości materiału.

 

Silvestriemu nie można przy tym odmówić orkiestracyjnej sprawności. W filmie roi się od bardzo żywych sekwencji, gdzie akcja toczy się z zawrotną prędkością i zarówno w filmie, jak i na płycie czuć wprawną, doskonale panującą nad orkiestrą rękę kompozytora. Na stosunkowo wiele małych, intrygujących pomysłów napotyka się w dłuższych utworach. Kompozytor umiejętnie steruje patosem i znakomicie wydobywa pełne brzmienie całej orkiestry. Trzeba jednak dodać, że, jeśli nie ogląda się w filmu z zamysłem wyłapania muzyki, to nie jest ona niczym więcej niż tylko pozbawionym właściwości tłem. Wyróżnia się jedynie sekwencja początkowa ("A Christmas Carol Main Title", które i na płycie brzmi dobrze) i, zresztą najlepiej też przez Zemeckisa pomyślane, spotkanie z Duchem Tegorocznych Świat ("Touch My Robe" – na płycie brzmi już dość banalnie).

 

Słowem należy też wspomnieć o kolędzie, jaką na potrzeby filmu Silvestri skomponował, a zaśpiewał Andrea Bocelli. Jest ona zarazem głównym tematem i świetnym przykładem wzorcowo ułożonej świątecznej melodii. Nie może się co prawda równać z kolędą Williamsa z filmu "Kevin sam w domu", która na stałe weszła do kanonu amerykańskich, świątecznych piosenek, ale ma w sobie magię Świąt i stanowi miły akcent na finał i jako jedyna z całej płyty jest warta zapamiętania. 

Autor recenzji: Jan Bliźniak


CD 1

01.

A Christmas Carol Main Title

02.

Scrooge Counts Money

03.

Marley’s Ghost Visits Scrooge

04.

The Ghost of Christmas Past

05.

Let Us See Another Christmas

06.

Flight to Fezziwigs

07.

First Waltz

08.

Another Idol Has Replaced Me

09.

Touch My Robe

10.

The Clock Tower

11.

Carriage Chase

12.

Old Joe and Mrs. Dilber

13.

This Dark Chamber

14.

None of Us Will Ever Forget

15.

Who Was That Lying Dead?

16.

I’m Still Here

17.

Ride On My Good Man

18.

God Bless Us Everyone - Andrea Boccelli

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz