
Horse Whisperer, The |
data publikacji: 05/01/2014 |
Zaklinacz koni
"...zgrabnie uzupełnia ilustrację Newmana..."
Kompozytor: różni wykonawcy
Rok produkcji: 1998
Wytwórnia: MCA Nashville Records
Czas trwania: 48:31 min.
Recenzja muzyki ilustracyjnej Thomasa Newmana już od dawna wisi na stronie. Z różnych jednak przyczyn brakuje w niej kilku słów o składance piosenkowej, która dopełnia film. Niniejszy tekst jest więc krótkim aneksem, do którego niezbyt mi się zresztą śpieszyło, bo i nie gustuję specjalnie w podobnych tworach, z podtytułem „from and inspired by”.
Składanka z „Zaklinacza koni” okazała się być jednak całkiem przyjemnym, nawet jeśli lekko nużącym doznaniem, z jednym, ale za to bardzo ważnym elementem filmu Roberta Redforda, którego tak brakowało mi na płycie ze scorem. Chodzi rzecz jasna o piosenkę promującą, którą – podobnie jak w przypadku „Skyfall” – niesłusznie oddzielono od muzyki ilustracyjnej. Piękna, nastrojowa ballada „A Soft Place To Fall” w wykonaniu Allison Moorer zgrabnie uzupełnia ilustrację Newmana, stanowiąc bez wątpienia jeden z najjaśniejszych punktów nie tylko płyty od MCA, ale i całej ścieżki dźwiękowej. Była ona zresztą słusznie nominowana do Oscara i Złotego Globu, w obu przypadkach ustępując finalnie hitom z kina animowanego.
Nijak nie umniejsza to jednak jej jakości, która jest na tyle wysoka, że reszta płyty nie może się już niestety z nią równać. Składanka ta jest zresztą, co oczywiste, do cna przesiąknięta muzyką country/folkiem, do których trzeba mieć przekonanie. Tym samym – poza może jeszcze dwoma innymi kobiecymi wyznaniami miłości w postaci „Still I Long For Your Kiss” i „Leaving Train”, do jakich też potrzeba odpowiedniego nastroju – charakterystyczne zawodzenie oraz proste, częstokroć bliźniaczo podobne do siebie brzmienie i instrumentarium (gitara i skrzypki to podstawa) nie każdemu przypadnie do gustu. Część słuchaczy kilka fragmentów może wręcz irytować – jak otwierające album, osobliwe „Cattle Call” Dwighta Yoakama, który nie stroni także od aktorstwa; czy wyjątkowo nudne „Me and The Eagle”. Odbiór poszczególnych piosenek będzie więc zależeć bardziej od osobistych preferencji i aktualnego humoru, aniżeli znajomości i uwielbienia dla filmu, gdyż jedynie kilka z zamieszczonych tu utworów pojawia się w nim – i to z reguły na moment, gdzieś w tle.
Jeśli więc nie macie nic przeciwko leniwym, nieco swojskim klimatom amerykańskiej prerii, wtedy śmiało możecie sięgać po opisywaną tu pozycję, na której znajdziecie wszak sporo (u)znanych gwiazd gatunku. A jeśli życie kowboja nie jest Waszym konikiem, to podejrzewam, iż ten niespełna 50-minutowy krążek, wypełniony monotematycznymi przyśpiewkami o jednolitej, spokojnej atmosferze będzie zwykłą stratą czasu.
P.S. A TU znajduje się spis wszystkich utworów źródłowych wykorzystanych w filmie.
Przeczytaj także:
CD 1
![]() ![]() ![]() |
01. | Cattle Call – Dwight Yoakam |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | A Soft Place To Fall – Allison Moorer |
![]() ![]() ![]() ![]() |
03. | South Wind of Summer – The Flathanders |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | Still I Long For Your Kiss – Lucinda Williams |
![]() ![]() ![]() |
05. | Dream River – The Mavericks |
![]() ![]() ![]() |
06. | Slow Surprise – Emmylou Harris |
![]() ![]() ![]() |
07. | Big Ball's In Cowtown – Don Walser |
![]() ![]() ![]() ![]() |
08. | Leaving Train – Gillian Welch |
![]() ![]() ![]() |
09. | Cowboys Love Song – Don Edwards |
![]() ![]() |
10. | Me and The Eagle – Steve Earle |
![]() ![]() ![]() |
11. | Whispering Pines – Iris DeMent |
![]() ![]() ![]() |
12. | Red River Valley – George Strait |
Komentarze
Obecnie brak komentarzy.
Dodaj komentarz