• Hacksaw Ridge
  • Kubo and the Two Strings
  • Jungle Book, The
  • Pete’s Dragon
  • Sully

Ale filmy!

data publikacji: 26/12/2013

Ale filmy!

Ale filmy!

„...mogą zachęcać do dalszych muzycznych poszukiwań...”

Kompozytor: różni wykonawcy

Rok produkcji: 2013

Wytwórnia: Parlophone Music Poland

Czas trwania: 149:31 min.

 

Składanki utworów z różnych filmów pełnią zasadniczo dwie funkcje. Mogą stanowić podsumowanie twórczości jakiegoś kompozytora czy muzycznego nurtu. Wówczas ich odbiorcami z reguły są osoby, które dane dzieła już znają i lubią. Z drugiej strony składanka może być rodzajem wprowadzenia, odsłonięciem pewnych – czasem nieznanych, czasem niedocenianych – rewirów.

 

Dwupłytowe wydawnictwo „Ale filmy!” należy zasadniczo do tej drugiej kategorii. Zbierając utwory polskich kompozytorów, służy wprowadzeniu w świat muzyki filmowej słuchaczy szerzej z nim nieobeznanych. Może też jednak okazać się ciekawą propozycją nawet dla zadeklarowanych fanów gatunku.

 

Dzieje się tak dzięki połączeniu znanych, powszechnie lubianych przebojów z utworami, które łatwo mogły umknąć uwadze. Mamy więc nieśmiertelny „Taniec Eleny” Michała Lorenca i łagodny temat Leszka Możdżera z niedawno obecnego w naszych kinach obrazu „Wszystkie kobiety Mateusza”. Takie rozwiązanie umożliwia nie tylko zanurzenie się w znajomych dźwiękach, ale także, niejako mimochodem, zapoznanie się z czymś nowym.

 

Cieszy duża liczba utworów ze współczesnych dzieł, pokazujących dzisiejszą twarz polskiej muzyki filmowej. W niektórych przypadkach mogą one pobić nawet szeroko znane i cenione przeboje. Fantastyczne wrażenie robi mistyczny, chóralny „Finał” Bartka Gliniaka z „Joanny”, trochę sympatycznego luzu wprowadza „Motor i dziewczyny” Tomasza Gąssowskiego ze „Sztuczek”. Całość ma przy tym bardzo wyraźnie zarysowaną atmosferę. Dominują bowiem melodyjne, tematycznie wyraziste, liryczne utwory. Pierwsza płyta „Ale filmy!” ma w sobie coś kojącego. Polscy kompozytorzy jawią się jako eleganccy tradycjonaliści, którzy cenią w muzyce łagodność i intymność.

 

Oczywiście zdarzają się wyłomy w tym obrazie. Najostrzej chyba wybija się nieśmiertelny „Polonez” z „Pana Tadeusza”, którego efektowna gwałtowność chyba niepotrzebnie burzy miękką emocjonalność. Zupełnie pozbawiona sensu wydaje się natomiast obecność „W ciemności” Antoniego Komasy-Łazarkiewicza. Długi, wypełniony wyłącznie mrocznym underscorem utwór stanowi niepotrzebny zgrzyt. Trudno odgadnąć, kto mógłby tego słuchać dla przyjemności.

 

Druga płyta tego obfitego wydawnictwa zawiera liczne piosenki. Panuje tu pewien chaos, bo zebrano kawałki napisane specjalnie do poszczególnych filmów, inspirowane nimi, a także nowe wykonania starych przebojów. Zasadniczo lepiej byłoby chyba skupić się wyłącznie na współczesnych pracach. Łączenie nowej wersji „Miłość ci wszystko wybaczy” rodem z przedwojennego „Szpiega w masce” z wielkim współczesnym przebojem „Nie pokonasz miłości” wypada trochę sztucznie.

 

Jedno natomiast jawi się jasno. Nasze filmowe piosenki w niczym nie ustępują tym hollywoodzkim. Ich królem jest niewątpliwie Krzesimir Dębski. Nawet jeśli z lekkim pobłażaniem traktuje się „Dumkę na dwa serca”, jest to nasze rodzime „My Heart Will Go On”. Na płycie znalazły się także afrykańsko-popowe „Mama Afryka” i wygrzebana ze słusznie zapomnianego filmu „Stara Baśń”. Kto jednak woli nieco mniej tradycyjne podejście i bardziej zadziorne brzmienia, tego ucieszą pewnie kultowe piosenki z „Młodych Wilków”.

 

Być może stanowiłoby przesadę wymaganie, by skupić się wyłącznie na współczesności. Prawdopodobnie przyciągnęłaby ona nieco mniej słuchaczy. Zebrano więc trochę typowych hitów, charakterystycznych dla tego typu składanek, ale dokonano też kilku wyborów niebanalnych, które mogą zachęcać do dalszych muzycznych poszukiwań. Dlatego to wydanie należałoby określić mianem wprowadzenia – dzięki wielu bardzo znanym utworom dla zupełnie początkujących, zaś dzięki równie licznym dziełom mniej znanym również dla bardziej doświadczonych słuchaczy. Zwłaszcza, że muzyka filmowa polskich kompozytorów traktowana jest zwykle nieco po macoszemu, a przecież ma tak wiele do zaoferowania.

Autor recenzji: Jan Bliźniak


CD 1

01.

The Park on Piano („Marzyciel”) – Jan A.P. Kaczmarek

02.

Ucieczka („300 mil do nieba”) – Michał Lorenc

03.

Tango („Zmruż oczy”) – Tomasz Gąssowski

04.

Powrót do domu („Pokłosie”) – Jan Duszyński

05.

Gdzie jest nasz dom, Stasiu? („W pustyni i w puszczy”) – Krzesimir Dębski

06.

Ballad for Bernt („Nóż w wodzie”) – Krzysztof Komeda

07.

Finał („Joanna”) – Bartek Gliniak

08.

Tulipany („Tulipany”) – Daniel Bloom

09.

Vampire Hunters („Dracula”) – Wojciech Kilar

10.

Sleep Safe and Warm („Rosemary’s Baby”) – Krzysztof Komeda

11.

Temat Nikifora („Mój Nikifor”) – Bartek Gliniak

12.

Taniec Eleny („Bandyta”) – Michał Lorenc

13.

Listy do M. („Listy do M.”) – Łukasz Targosz

14.

Temat miłosny („Stara baśń”) – Krzesimir Dębski

15.

Polonez („Pan Tadeusz”) – Wojciech Kilar

16.

W ciemności („W ciemności”) – Antoni Komasa-Łazarkiewicz

17.

Temat („Jasminum”) – Zygmunt Konieczny

18.

Ave Maria („Prowokator”) – Michał Lorenc

19.

Motor i dziewczyny („Sztuczki”) – Tomasz Gąssowski

20.

Paulina’s Theme („Śmierć i dziewczyna”) – Wojciech Kilar

21.

Sny kobiet („Wszystkie Kobiety Mateusza”) – Leszek Możdżer

CD 2

01.

Pieśń o miłości („Baczyński”) – Czesław Mozil

02.

To nie był film („Młode wilki”) – Artur Rojek

03.

W smudze cienia („Smuga cienia”) – Anna Maria Jopek

04.

Dumka na dwa serca („Ogniem i mieczem”) – Edyta Górniak, Mieczysław Szcześniak

05.

Wolne ptaki („Młode wilki”) – Anita Lipnicka

06.

Miłość złe humory ma („Małżeństwo z rozsądku”) – Bohdan Łazuka

07.

Straciłam swój rozsądek („Nocne graffiti”) – Kasia Kowalska

08.

Nie pokonasz miłości („Wiedźmin”) – Robert Gawliński

09.

Miłość ci wszystko wybaczy („Szpieg w masce”) – Anna Dereszowska

10.

Szepty i łzy („Portret damy”) – Anna Maria Jopek

11.

Na koniec świata („Na koniec świata”) – Justyna Steczkowska

12.

Wiosna przyjdzie i tak („Przedwiośnie”) – Kayah

13.

Nie kochać w taką noc to grzech („Ada to nie wypada”) – Michał Milowicz

14.

Kto tak ładnie kradnie („Halo Szpicbródka”) – Anna Serafińska, Andrzej Dąbrowski

15.

Mama Afryka („W pustyni i w puszczy”) – Beata Kozidrak, Anna Jurksztowicz, Majka Jeżowska, Anna Maria Jopek, Artur Gadowski, Stanisław Sojka, Mieczysław Szcześniak

16.

Kołysanka (Tylko śpij) („Tato”) - Przemysław Gintrowski

17.

Stara Baśń („Stara Baśń”) – Beata Kozidrak, Katarzyna Pietras

18.

Już nie zapomnisz mnie („Skarb”) – Magdalena Brudzińska

19.

Soplicowo („Pan Tadeusz”) – Grzegorz Turnau, Stanisław Sojka

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz