
Lethal Weapon Soundtrack Collection |
data publikacji: 18/12/2013 |
Zabójcza broń – kolekcja
"...powinna znaleźć się u każdego fana..."
Kompozytor: Michael Kamen, Eric Clapton & David Sanborn
Rok produkcji: 2013
Wytwórnia: La-La Land Records
Czas trwania: 470:15 min.
Pośmiertna sława Michaela Kamena trwa w najlepsze. Po efektownych, rozszerzonych uzupełnieniach muzycznego świata „Szklanej pułapki”, jak i kilku pomniejszych tytułach wypuszczonych w międzyczasie, w końcu doczekaliśmy się także kompletnego wydania innego opus magnum kina akcji od maestro – „Zabójczej broni”. I to jakiego!
La-La Land Records podarowało fanom na okres świąteczny prawdziwą bombę w postaci ekskluzywnego, limitowanego do trzech tysięcy egzemplarzy boxu, w którym znajdziemy pełny zapis ilustracji do wszystkich czterech filmów – każda część została odpowiednio zremasterowana i chronologicznie rozłożona na dwie płyty (w przypadku pierwszych trzech filmów drugi krążek zawiera także oryginalne, wcześniej wydane soundtracki; przy czym te z części 1 i 3 rozszerzono o kilka bonusowych utworów alternatywnych), co daje razem aż osiem krążków, które wraz z 40-stronicową książeczką pełną informacji włożono w solidne, czarne, kartonowe opakowanie z klimatycznym napisem o krwistym kolorze. Prezentuje się to iście zabójczo. Ale jak przekłada się to na poszczególne bronie i ich siłę oddziaływania?
Ponieważ swego czasu popełniłem osobne recenzje muzyki ze wszystkich części, a i zapanować na takim kolosem (ponad 7 godzin materiału!) bez przynudzania jest niezwykle trudno, toteż postaram się tu jedynie pokrótce opisać najważniejsze różnice i nowości względem podstawowych edycji, a także plusy i minusy całego wydawnictwa.
Tym największym atutem jest bez wątpienia znakomita jakość dźwięku. Już w otwierającym pierwszy krążek, świątecznym hicie „Jingle Bell Rock” słychać to aż za dobrze. Brzmienie jest po prostu wspaniale przejrzyste, pozbawione niedoróbek pokroju szumów, trzasków lub innych problemów, a sama muzyka posiada niezwykłą głębię, która nadaje jej odbiorowi naprawdę nowego znaczenia. Jest to szczególnie istotne właśnie dla pierwszej odsłony serii, bowiem ta dotychczas dostępna była na pół oficjalnym, także limitowanym, a przy tym nienajlepszym nagraniu. A ponieważ Kamen i s-ka nie stronili tu od pełnego detali instrumentarium, toteż wrażenia estetyczne zdecydowanie biją na głowę wydanie Bacchusa.
Inna sprawa, że, podobnie, jak w pozostałych częściach, większa ilość materiału nie przynosi dużych zmian w jego odbiorze. Przeciwnie, sporo underscore’u – często bliźniaczo do siebie podobnego, nieprzyjemnego, o ciężkim klimacie, poza filmem sprawiającego chaotyczne wrażenie – może zmęczyć, a postronnych słuchaczy nawet odstraszyć. Dużo tu zresztą fragmentów zbędnych („Burning Joshua”), które także w filmie, mimo intrygującego, eksperymentalnego brzmienia (niesamowity efekt stłumionego krzyku w „Hummingbird Treatment”), nie wychodziły poza osobliwą tapetę.
Najwięcej korzyści odnosi action score, który uzupełniono o dość ważne w kontekście historii tematy, jak choćby ten z basenowej strzelaniny („Dealer's House / Swimming Pool” i poprzedzające go, smakowite „Drive to Dealer's House”), ze sceny z samobójcą na dachu („The Jumper”), nieoczekiwanego ataku helikoptera („Helicopter / Riggs Walks to Tart”) czy finałowego starcia (wyborne, lecz krótkie „S.O.B. Knows Where I Live” oraz następujące po nim, bodaj najbardziej oryginalne na płycie ze względu na swoje egzotyczne instrumentarium „Yard Fight / Graveside”). To jednak tylko kilka minut, które i tak stanowi jedynie uzupełnienie najważniejszych motywów – a te znamy już z pierwotnej płyty, acz pod innymi nazwami. Podobnież i smutną lirykę, która w swej rozszerzonej wersji staje się po prostu jeszcze bardziej dramatyczna, ale wcale nie atrakcyjniejsza w odsłuchu.
Zdecydowanie ciekawiej jawią się krążki z muzyką do sequela, który otwiera prawdziwa dawka adrenaliny w postaci wybuchowego, ponad 7-minutowego kawałka do sekwencji pogoni. Zasada kontynuacji, a więc „więcej, szybciej, mocniej” daje o sobie tu znać od samego początku i utrzymuje się już do końca ładnego, opartego po części o melodię znanego szlagieru „Knockin' On Heaven's Door / Riggs Dying”, co przy okazji bardzo zgrabnie łączy się z oryginalnym albumem, jaki rozpoczyna się właśnie piosenkami. Poza przebojowym początkiem możemy też premierowo usłyszeć w całości motywy z ataku na przyczepę Riggsa i wybuchowego finału, a także powielający temat akcji z ‘jedynki’ „Mulholland Chase” oraz towarzyszącą mu melodię z pierwszej potyczki w domu na słupach.
Nie tylko jednak dynamika zyskuje. Znacznie bardziej dosadna, dzięki wprowadzeniu postaci Leo, jazzująca strona tej produkcji też doczekała się pysznych utworów, jak choćby luzackie „Riggs' Shoulder”, które bez dwóch zdań stanowi jeden z highlightów kompozycji do „Zabójczej broni 2”. Cała reszta, a więc ponownie przejmująca strona liryczna i klimatyczne, acz na dłuższą metę zbyt jednolite i irytujące motywy antagonistów, to już poniekąd próba cierpliwości. Choć oczywiście im także nie sposób odmówić charakteru.
„Lethal Weapon 3”, a więc płyty 5 i 6, mają z kolei inny problem – przesyt mickey-mousingu, czyli nadmiernej ilustracyjności dla typowo komediowych scenek. A ponieważ tych w części trzeciej pojawia się już zdecydowanie więcej i nie zawsze są subtelne, toteż odbija się to na muzyce, która przepełniona jest zagraniami rodem z kreskówek, jakie poza ekranem, choćbyśmy nie wiem jak bardzo lubili bohaterów i ich przygody, mogą tylko drażnić („Dum-Dum Wound”, „Riggs Falls”). Poza tym powraca także sporo nieciekawej muzyki tła, która u Kamena bywa naprawdę przyciężka, a czasem potrafi nawet zabić te co bardziej magiczne momenty – tu najlepszym chyba przykładem „Roger's Boat”, które zostało nieznacznie wydłużone względem podstawowej wersji (również tu obecnej), ale te kilkanaście sekund wpływa jednak ujemnie na jego odbiór. Podobnież ma się sprawa z cudowną balladą „Riggs and Rog”, której próżno szukać w takiej formie na rozszerzonym krążku.
Na szczęście mamy też sporo dobrego grania. Przede wszystkim pierwszorzędny motyw z pościgu ciężarówkami opancerzonymi („Armoured Car Chase”) , którego tak brakowało mi na zwykłym wydaniu. Świetnie prezentują się także podkłady pod kolejne wyczyny Lorny, gdzie zabawa miesza się z akcją, a gitara Claptona i saksofon Sanborna mogą sobie poszaleć („Lorna's First Fight” i „Lorna's Second Fight”). Również cała finałowa konfrontacja, zawarta w montażu „Fire / Fire Battle / A Quiet Evening By The Fire” podnosi ciśnienie. Za wisienkę na torcie można natomiast uznać melodię dla Leo – utwór nr 5 na płycie nr 5 – która kontynuuje styl legendarnej piosenki przewodniej filmu, a więc charakterystyczne pstryknięcia mechanizmu zapalniczki. Coś przefajnego!
A skoro już jesteśmy przy „It's Probably Me”, to warto wspomnieć, że przebój Stinga został tu zamieszczony w wersji albumowej, nie filmowej, bo taka ponoć bardziej podoba się twórcom. Z kolei ścieżki „Jack Kills Billy”, „Man's Best Friend / Lorna's First Fight”, „Shaving” (CD 5) oraz „I Can't Retire” (CD 6) zostały częściowo lub w całości uzyskane z taśm macierzystych filmu, ponieważ inne źródła nie zostały namierzone i przez to są w nieco słabszej jakości od reszty materiału (osobiście drastycznej różnicy jednak nie dostrzegam).
Piosenek nie ma natomiast w ogóle w – bodaj najbardziej wyczekiwanej, bo wydanej po raz pierwszy – czwartej części muzycznego pakietu (do tej pory po sieci krążył jedynie jej wątpliwej jakości dvd-rip, a w sklepach songtrack z dopiskiem „Inspired by”). A nie ma ich, bo nie udało się zdobyć praw. Na szczęście to jedyny bolesny brak muzyczny „Zabójczej broni 4”, którą od pozostałych odcinków odróżnia silny, orientalny pierwiastek odnoszący się do antybohaterów danej intrygi. Dodaje on ciekawego posmaku kamenowskiej kompozycji i w dużej mierze stanowi jej jedyną kartę przetargową.
Muzyka jest tu już bowiem oklepana, mniej ciekawa od poprzedników, na których się wszak opiera. To oczywiście było zauważalne już 15 lat temu w kinie, jednak na płytach – zdecydowanie najmniej intrygujących z pakietu – daje się to mocniej we znaki. Wyraźnie słychać zmęczenie materiału, a całości brakuje już tej świeżości i polotu, co wcześniejszym ścieżkom dźwiękowym – co być może było celowym zabiegiem, mającym podkreślić mocno zaawansowany wiek głównych bohaterów. Kamena trudno zresztą posądzać o lenistwo i/lub brak profesjonalizmu, gdyż action score to dalej solidna dawka pełnoorkiestrowego, trzymającego w napięciu grania („Freighter”, „Riggs on Table”), łagodna liryka wciąż potrafi urzec („Tequila”), a i strona komediowa nadal miewa momenty („Chinese Food”). Ale mimo podtrzymania tradycyjnej charakterności serii brzmi to wszystko jakoś tak ciężej, poważniej, toporniej, podczas gdy sam film jest wszak najbardziej pocieszny ze wszystkich.
Sytuację ratuje właśnie ‘chiński duch’, obecny praktycznie w co drugim utworze i podświadomie wbijający się w pamięć. Być może nie konkretnymi melodiami, bowiem twórcy stawiają tu głównie na ichniejsze elementy perkusyjne, swoiste ozdobniki, ale samą obecnością, która sprawia, że dramatyczny underscore brzmi intrygująco („Hong With Money / Money Montage”), a wtórna akcja nabiera nowego kolorytu – np. w świetnym „Chinatown Chase” (notabene kompletnie innym w wersji alternatywnej), który tym samym, jako jeden z nielicznych tu utworów (bo już takie „Underwater Fight” jest, mimo swej mocy, po prostu nieprzyjemnym doznaniem), może śmiało aspirować do jednych z fajniejszych w sadze.
Co by jednak nie pisać o samej – klasycznej już przecież i wciąż jedynej w swoim rodzaju – muzyce i wrażeniach z niej płynących, tak jej limitowana kolekcja, na której przygotowaniu spędzono ponoć aż 4,5 roku (!!), zasługuje jedynie na worek pochwał i potężne oklaski. Jest to bowiem edycja totalna, która pomimo iście morderczej ceny (120 $ plus koszty wysyłki, co daje niemal pół tysiąca złotych) powinna znaleźć się u każdego fana „Lethal Weapon” i/lub Michaela Kamena, tudzież rockowego grania. Jak dla mnie jest to bez cienia przesady najlepsze wydanie ostatniej dekady, które naprawdę trudno będzie przebić w najbliższym czasie. Ale można próbować...
Przeczytaj także:
CD 1
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | Jingle Bell Rock – Bobby Helms |
![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | Amanda |
![]() ![]() ![]() ![]() |
03. | Meeting Martin Riggs / Roger's Daughter |
![]() ![]() ![]() |
04. | She Just Dove |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Coke Deal |
![]() ![]() ![]() |
06. | Suicide |
![]() ![]() ![]() |
07. | Meet Your New Partner |
![]() |
08. | Burning Joshua |
![]() ![]() ![]() ![]() |
09. | The Jumper |
![]() ![]() ![]() |
10. | Rog and Riggs Confront |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11. | Drive to Dealer's House |
![]() ![]() ![]() ![]() |
12. | Dealer's House / Swimming Pool |
![]() ![]() ![]() |
13. | Took a Lot of Guts / Riggs' Soliloquy |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | Porno Tape |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15. | Firing Range |
![]() ![]() |
16. | Dixie's House / Alfred |
![]() ![]() |
17. | The Hunsacker Story |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18. | Helicopter / Riggs Walks to Tart |
![]() ![]() |
19. | Riggs Gets Shot |
![]() ![]() |
20. | They've Got My Daughter / Is Riggs Dead? Or What? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
21. | The Desert |
![]() ![]() |
22. | Hummingbird Treatment / Riggs Escapes |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
23. | We're Leaving |
![]() ![]() ![]() |
24. | General's Car |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
25. | S.O.B. Knows Where I Live |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26. | Yard Fight / Graveside |
CD 2
![]() ![]() ![]() |
01. | Lethal Weapon – Honeymoon Suite |
![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | Amanda |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
03. | Meet Martin Riggs |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | Roger |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Coke Deal |
![]() ![]() ![]() ![]() |
06. | Mr. Joshua |
![]() ![]() ![]() |
07. | They've Got My Daughter |
![]() ![]() ![]() ![]() |
08. | The Desert |
![]() ![]() ![]() |
09. | Nightclub |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10. | The Weapon |
![]() ![]() ![]() |
11. | Suicide (original) |
![]() ![]() ![]() |
12. | Suicide (alternate) |
![]() ![]() ![]() |
13. | Helicopter (alternate mix) |
![]() ![]() ![]() |
14. | S.O.B. Knows Where I Live (orchestra only) |
CD 3
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | Main Title / Chase the Red BMW / Krugerrand |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | Riggs' Shoulder |
![]() ![]() ![]() |
03. | Pieter Shoots Hans / The Gold Pen / Rog Is Taped / Hotel - Meeting Leo / Pool Fall |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | You're Black, I'm Mad / Drive to Stilt House / Stilt House Fight |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Mulholland Chase |
![]() ![]() ![]() |
06. | Meeting Rudd / Bust |
![]() ![]() ![]() |
07. | Rubber Tree / Goodnight Mr. Rudd |
![]() ![]() ![]() |
08. | Haunting Rudd |
![]() ![]() ![]() |
09. | Finding Roger on the Toilet / Bomb Reveal / Bomb Squad Arrives |
![]() ![]() ![]() |
10. | Riggs & Murtaugh in Toilet / After the Toilet Bomb |
![]() ![]() ![]() |
11. | Sneaking Into the Embassy / So Long and Thanks for the Fish / Leo Loses Door |
![]() ![]() |
12. | Wyler is Shot |
![]() ![]() ![]() |
13. | Card House Explosion / Rika Lerve / The Alba Varden / Nail Gun Fight |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | Helicopters Approach / Helicopter Attack |
![]() ![]() ![]() |
15. | You Can Stay With Me / Riggs Captured / Riggs Fights Back |
![]() ![]() ![]() |
16. | Carrying Rika on the Beach |
CD 4
![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | Stilt House Falls |
![]() ![]() ![]() |
02. | Drive to Shipyard |
![]() ![]() ![]() |
03. | Locked Into a Container / Out of Container / Ship Fight |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | Ballet Fight / Riggs is Shot |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Knockin' on Heaven's Door / Riggs Dying |
![]() ![]() ![]() ![]() |
06. | Cheer Down – George Harrison |
![]() ![]() ![]() ![]() |
07. | Still Cruisin' (After All These Years) – The Beach Boys |
![]() ![]() ![]() ![]() |
08. | Knockin' on Heaven's Door – Randy Crawford |
![]() ![]() ![]() ![]() |
09. | Riggs |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10. | The Embassy |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11. | Riggs and Roger |
![]() ![]() ![]() ![]() |
12. | Leo |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13. | Goodnight Rika |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | The Stilt House |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15. | The Shipyard |
CD 5
![]() ![]() ![]() |
01. | Trust Me |
![]() ![]() ![]() |
02. | Afterglow |
![]() ![]() ![]() |
03. | Jaywalker |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | Armoured Car Chase |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Leo Getz |
![]() ![]() ![]() |
06. | Concrete Death |
![]() ![]() ![]() |
07. | Rianne's Big Break |
![]() ![]() |
08. | Locker Room |
![]() ![]() ![]() |
09. | Firing Range |
![]() ![]() |
10. | Jack Kills Billy |
![]() ![]() ![]() |
11. | Hockey Game |
![]() ![]() |
12. | Dum-Dum Wound |
![]() ![]() ![]() |
13. | Shooting Darryl, Part 1 |
![]() ![]() ![]() |
14. | Shooting Darryl, Part 2 / Step Into My Office |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15. | Man's Best Friend / Lorna's First Fight |
![]() ![]() ![]() |
16. | Scars / Love Scene |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17. | Roger's Boat |
![]() ![]() ![]() |
18. | Shaving |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19. | Gun Montage / Lorna's Second Fight |
![]() ![]() |
20. | Captain Abducted / Captain and Travis |
![]() ![]() ![]() |
21. | Unauthorized Access |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
22. | Gun Battle |
![]() ![]() ![]() |
23. | Riggs Falls |
![]() ![]() ![]() ![]() |
24. | Drive To Housing Development / On Three |
![]() ![]() ![]() ![]() |
25. | Fire / Fire Battle / A Quiet Evening by the Fire |
CD 6
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | It's Probably Me (album version) – Sting & Eric Clapton |
![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | Runaway Train – Elton John & Eric Clapton |
![]() ![]() ![]() |
03. | Grab the Cat |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | Leo Getz Goes to the Hockey Game |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Darryl Dies |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
06. | Riggs and Rog |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
07. | Roger's Boat |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
08. | Armour Piercing Bullets |
![]() ![]() ![]() ![]() |
09. | God Judges Us By Our Scars |
![]() ![]() ![]() |
10. | Lorna - A Quiet Evening by the Fire |
![]() ![]() ![]() |
11. | Leo Getz (alternate) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
12. | Armoured Car Chase (no overlay) |
![]() ![]() ![]() |
13. | Gun Battle (alternate) |
![]() ![]() ![]() |
14. | I Can't Retire |
CD 7
![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | Don't Turn / Cute Shorts |
![]() ![]() ![]() |
02. | Leo's Shark / Boys on Boat |
![]() ![]() ![]() ![]() |
03. | Freighter |
![]() ![]() |
04. | The Payoff |
![]() ![]() ![]() |
05. | Slaves |
![]() ![]() ![]() |
06. | Butters' Intro |
![]() ![]() ![]() |
07. | Lifeboat |
![]() ![]() ![]() |
08. | Marriage Talk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
09. | Chinese Food |
![]() ![]() ![]() |
10. | Freeing Slaves |
![]() ![]() ![]() |
11. | Birdman News / Butters Likes Me |
![]() ![]() |
12. | Drive to Uncle Benny's / Leo Gets Arrested |
![]() ![]() |
13. | Uncle Benny's Restaurant |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | Chinatown Chase |
![]() ![]() ![]() |
15. | Riggs Falls |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16. | Tequila |
![]() ![]() ![]() |
17. | Chinese Prison |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18. | Locker Room |
![]() ![]() ![]() |
19. | Cell Phone |
![]() ![]() ![]() |
20. | House Fight |
![]() ![]() ![]() |
21. | Ku Attacks |
CD 8
![]() ![]() ![]() |
01. | Freeway Chase |
![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | Riggs on Table |
![]() ![]() ![]() |
03. | Four Fathers |
![]() ![]() ![]() |
04. | Holiday Talk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Hong with Money / Money Montage |
![]() ![]() ![]() |
06. | Baby Train |
![]() ![]() ![]() |
07. | Warehouse Fight / Showdown |
![]() ![]() |
08. | Underwater Fight |
![]() ![]() ![]() |
09. | Underwater Fight Concludes |
![]() ![]() ![]() |
10. | Murtaugh to the Rescue |
![]() ![]() ![]() |
11. | Cemetery |
![]() ![]() ![]() |
12. | Hospital / Babies |
![]() ![]() |
13. | Butters' Intro (alternate) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | Chinatown Chase (alternate) |
![]() ![]() ![]() |
15. | Wild Takes (additional track) |
Komentarze
Obecnie brak komentarzy.
Dodaj komentarz