• Westworld
  • Program, The
  • Fences
  • Prince of Darkness – Limited Edition
  • Wizard of Lies, The

Lethal Weapon Soundtrack Collection

data publikacji: 18/12/2013

Zabójcza broń – kolekcja

Lethal Weapon Soundtrack Collection

"...powinna znaleźć się u każdego fana..."

Kompozytor: Michael Kamen, Eric Clapton & David Sanborn

Rok produkcji: 2013

Wytwórnia: La-La Land Records

Czas trwania: 470:15 min.

 

Pośmiertna sława Michaela Kamena trwa w najlepsze. Po efektownych, rozszerzonych uzupełnieniach muzycznego świata „Szklanej pułapki”, jak i kilku pomniejszych tytułach wypuszczonych w międzyczasie, w końcu doczekaliśmy się także kompletnego wydania innego opus magnum kina akcji od maestro – „Zabójczej broni”. I to jakiego!

 

La-La Land Records podarowało fanom na okres świąteczny prawdziwą bombę w postaci ekskluzywnego, limitowanego do trzech tysięcy egzemplarzy boxu, w którym znajdziemy pełny zapis ilustracji do wszystkich czterech filmów – każda część została odpowiednio zremasterowana i chronologicznie rozłożona na dwie płyty (w przypadku pierwszych trzech filmów drugi krążek zawiera także oryginalne, wcześniej wydane soundtracki; przy czym te z części 1 i 3 rozszerzono o kilka bonusowych utworów alternatywnych), co daje razem aż osiem krążków, które wraz z 40-stronicową książeczką pełną informacji włożono w solidne, czarne, kartonowe opakowanie z klimatycznym napisem o krwistym kolorze. Prezentuje się to iście zabójczo. Ale jak przekłada się to na poszczególne bronie i ich siłę oddziaływania?

 

Ponieważ swego czasu popełniłem osobne recenzje muzyki ze wszystkich części, a i zapanować na takim kolosem (ponad 7 godzin materiału!) bez przynudzania jest niezwykle trudno, toteż postaram się tu jedynie pokrótce opisać najważniejsze różnice i nowości względem podstawowych edycji, a także plusy i minusy całego wydawnictwa.

 

Tym największym atutem jest bez wątpienia znakomita jakość dźwięku. Już w otwierającym pierwszy krążek, świątecznym hicie „Jingle Bell Rock” słychać to aż za dobrze. Brzmienie jest po prostu wspaniale przejrzyste, pozbawione niedoróbek pokroju szumów, trzasków lub innych problemów, a sama muzyka posiada niezwykłą głębię, która nadaje jej odbiorowi naprawdę nowego znaczenia. Jest to szczególnie istotne właśnie dla pierwszej odsłony serii, bowiem ta dotychczas dostępna była na pół oficjalnym, także limitowanym, a przy tym nienajlepszym nagraniu. A ponieważ Kamen i s-ka nie stronili tu od pełnego detali instrumentarium, toteż wrażenia estetyczne zdecydowanie biją na głowę wydanie Bacchusa.

 

Inna sprawa, że, podobnie, jak w pozostałych częściach, większa ilość materiału nie przynosi dużych zmian w jego odbiorze. Przeciwnie, sporo underscore’u – często bliźniaczo do siebie podobnego, nieprzyjemnego, o ciężkim klimacie, poza filmem sprawiającego chaotyczne wrażenie – może zmęczyć, a postronnych słuchaczy nawet odstraszyć. Dużo tu zresztą fragmentów zbędnych („Burning Joshua”), które także w filmie, mimo intrygującego, eksperymentalnego brzmienia (niesamowity efekt stłumionego krzyku w „Hummingbird Treatment”), nie wychodziły poza osobliwą tapetę.

 

Najwięcej korzyści odnosi action score, który uzupełniono o dość ważne w kontekście historii tematy, jak choćby ten z basenowej strzelaniny („Dealer's House / Swimming Pool” i poprzedzające go, smakowite „Drive to Dealer's House”), ze sceny z samobójcą na dachu („The Jumper”), nieoczekiwanego ataku helikoptera („Helicopter / Riggs Walks to Tart”) czy finałowego starcia (wyborne, lecz krótkie „S.O.B. Knows Where I Live” oraz następujące po nim, bodaj najbardziej oryginalne na płycie ze względu na swoje egzotyczne instrumentarium „Yard Fight / Graveside”). To jednak tylko kilka minut, które i tak stanowi jedynie uzupełnienie najważniejszych motywów – a te znamy już z pierwotnej płyty, acz pod innymi nazwami. Podobnież i smutną lirykę, która w swej rozszerzonej wersji staje się po prostu jeszcze bardziej dramatyczna, ale wcale nie atrakcyjniejsza w odsłuchu.

 

Zdecydowanie ciekawiej jawią się krążki z muzyką do sequela, który otwiera prawdziwa dawka adrenaliny w postaci wybuchowego, ponad 7-minutowego kawałka do sekwencji pogoni. Zasada kontynuacji, a więc „więcej, szybciej, mocniej” daje o sobie tu znać od samego początku i utrzymuje się już do końca ładnego, opartego po części o melodię znanego szlagieru „Knockin' On Heaven's Door / Riggs Dying”, co przy okazji bardzo zgrabnie łączy się z oryginalnym albumem, jaki rozpoczyna się właśnie piosenkami. Poza przebojowym początkiem możemy też premierowo usłyszeć w całości motywy z ataku na przyczepę Riggsa i wybuchowego finału, a także powielający temat akcji z ‘jedynki’ „Mulholland Chase” oraz towarzyszącą mu melodię z pierwszej potyczki w domu na słupach.

 

Nie tylko jednak dynamika zyskuje. Znacznie bardziej dosadna, dzięki wprowadzeniu postaci Leo, jazzująca strona tej produkcji też doczekała się pysznych utworów, jak choćby luzackie „Riggs' Shoulder”, które bez dwóch zdań stanowi jeden z highlightów kompozycji do „Zabójczej broni 2”. Cała reszta, a więc ponownie przejmująca strona liryczna i klimatyczne, acz na dłuższą metę zbyt jednolite i irytujące motywy antagonistów, to już poniekąd próba cierpliwości. Choć oczywiście im także nie sposób odmówić charakteru.

 

„Lethal Weapon 3”, a więc płyty 5 i 6, mają z kolei inny problem – przesyt mickey-mousingu, czyli nadmiernej ilustracyjności dla typowo komediowych scenek. A ponieważ tych w części trzeciej pojawia się już zdecydowanie więcej i nie zawsze są subtelne, toteż odbija się to na muzyce, która przepełniona jest zagraniami rodem z kreskówek, jakie poza ekranem, choćbyśmy nie wiem jak bardzo lubili bohaterów i ich przygody, mogą tylko drażnić („Dum-Dum Wound”, „Riggs Falls”). Poza tym powraca także sporo nieciekawej muzyki tła, która u Kamena bywa naprawdę przyciężka, a czasem potrafi nawet zabić te co bardziej magiczne momenty – tu najlepszym chyba przykładem „Roger's Boat”, które zostało nieznacznie wydłużone względem podstawowej wersji (również tu obecnej), ale te kilkanaście sekund wpływa jednak ujemnie na jego odbiór. Podobnież ma się sprawa z cudowną balladą „Riggs and Rog”, której próżno szukać w takiej formie na rozszerzonym krążku.

 

Na szczęście mamy też sporo dobrego grania. Przede wszystkim pierwszorzędny motyw z pościgu ciężarówkami opancerzonymi („Armoured Car Chase”) , którego tak brakowało mi na zwykłym wydaniu. Świetnie prezentują się także podkłady pod kolejne wyczyny Lorny, gdzie zabawa miesza się z akcją, a gitara Claptona i saksofon Sanborna mogą sobie poszaleć („Lorna's First Fight” i „Lorna's Second Fight”). Również cała finałowa konfrontacja, zawarta w montażu „Fire / Fire Battle / A Quiet Evening By The Fire” podnosi ciśnienie. Za wisienkę na torcie można natomiast uznać melodię dla Leo – utwór nr 5 na płycie nr 5 – która kontynuuje styl legendarnej piosenki przewodniej filmu, a więc charakterystyczne pstryknięcia mechanizmu zapalniczki. Coś przefajnego!

 

A skoro już jesteśmy przy „It's Probably Me”, to warto wspomnieć, że przebój Stinga został tu zamieszczony w wersji albumowej, nie filmowej, bo taka ponoć bardziej podoba się twórcom.  Z kolei ścieżki „Jack Kills Billy”, „Man's Best Friend / Lorna's First Fight”, „Shaving” (CD 5) oraz „I Can't Retire” (CD 6) zostały częściowo lub w całości uzyskane z taśm macierzystych filmu, ponieważ inne źródła nie zostały namierzone i przez to są w nieco słabszej jakości od reszty materiału (osobiście drastycznej różnicy jednak nie dostrzegam).

 

Piosenek nie ma natomiast w ogóle w – bodaj najbardziej wyczekiwanej, bo wydanej po raz pierwszy – czwartej części muzycznego pakietu (do tej pory po sieci krążył jedynie jej wątpliwej jakości dvd-rip, a w sklepach songtrack z dopiskiem „Inspired by”). A nie ma ich, bo nie udało się zdobyć praw. Na szczęście to jedyny bolesny brak muzyczny „Zabójczej broni 4”, którą od pozostałych odcinków odróżnia silny, orientalny pierwiastek odnoszący się do antybohaterów danej intrygi. Dodaje on ciekawego posmaku kamenowskiej kompozycji i w dużej mierze stanowi jej jedyną kartę przetargową.

Muzyka jest tu już bowiem oklepana, mniej ciekawa od poprzedników, na których się wszak opiera. To oczywiście było zauważalne już 15 lat temu w kinie, jednak na płytach – zdecydowanie najmniej intrygujących z pakietu – daje się to mocniej we znaki. Wyraźnie słychać zmęczenie materiału, a całości brakuje już tej świeżości i polotu, co wcześniejszym ścieżkom dźwiękowym – co być może było celowym zabiegiem, mającym podkreślić mocno zaawansowany wiek głównych bohaterów. Kamena trudno zresztą posądzać o lenistwo i/lub brak profesjonalizmu, gdyż action score to dalej solidna dawka pełnoorkiestrowego, trzymającego w napięciu grania („Freighter”, „Riggs on Table”), łagodna liryka wciąż potrafi urzec („Tequila”), a i strona komediowa nadal miewa momenty („Chinese Food”). Ale mimo podtrzymania tradycyjnej charakterności serii brzmi to wszystko jakoś tak ciężej, poważniej, toporniej, podczas gdy sam film jest wszak najbardziej pocieszny ze wszystkich.

 

Sytuację ratuje właśnie ‘chiński duch’, obecny praktycznie w co drugim utworze i podświadomie wbijający się w pamięć. Być może nie konkretnymi melodiami, bowiem twórcy stawiają tu głównie na ichniejsze elementy perkusyjne, swoiste ozdobniki, ale samą obecnością, która sprawia, że dramatyczny underscore brzmi intrygująco („Hong With Money / Money Montage”), a wtórna akcja nabiera nowego kolorytu – np. w świetnym „Chinatown Chase” (notabene kompletnie innym w wersji alternatywnej), który tym samym, jako jeden z nielicznych tu utworów (bo już takie „Underwater Fight” jest, mimo swej mocy, po prostu nieprzyjemnym doznaniem), może śmiało aspirować do jednych z fajniejszych w sadze.

 

Co by jednak nie pisać o samej – klasycznej już przecież i wciąż jedynej w swoim rodzaju – muzyce i wrażeniach z niej płynących, tak jej limitowana kolekcja, na której przygotowaniu spędzono ponoć aż 4,5 roku (!!), zasługuje jedynie na worek pochwał i potężne oklaski. Jest to bowiem edycja totalna, która pomimo iście morderczej ceny (120 $ plus koszty wysyłki, co daje niemal pół tysiąca złotych) powinna znaleźć się u każdego fana „Lethal Weapon” i/lub Michaela Kamena, tudzież rockowego grania. Jak dla mnie jest to bez cienia przesady najlepsze wydanie ostatniej dekady, które naprawdę trudno będzie przebić w najbliższym czasie. Ale można próbować...

 

 

 

Autor recenzji: Mefisto


CD 1

01.

Jingle Bell Rock – Bobby Helms

02.

Amanda

03.

Meeting Martin Riggs / Roger's Daughter

04.

She Just Dove

05.

Coke Deal

06.

Suicide

07.

Meet Your New Partner

08.

Burning Joshua

09.

The Jumper

10.

Rog and Riggs Confront

11.

Drive to Dealer's House

12.

Dealer's House / Swimming Pool

13.

Took a Lot of Guts / Riggs' Soliloquy

14.

Porno Tape

15.

Firing Range

16.

Dixie's House / Alfred

17.

The Hunsacker Story

18.

Helicopter / Riggs Walks to Tart

19.

Riggs Gets Shot

20.

They've Got My Daughter / Is Riggs Dead? Or What?

21.

The Desert

22.

Hummingbird Treatment / Riggs Escapes

23.

We're Leaving

24.

General's Car

25.

S.O.B. Knows Where I Live

26.

Yard Fight / Graveside

CD 2

01.

Lethal Weapon – Honeymoon Suite

02.

Amanda

03.

Meet Martin Riggs

04.

Roger

05.

Coke Deal

06.

Mr. Joshua

07.

They've Got My Daughter

08.

The Desert

09.

Nightclub

10.

The Weapon

11.

Suicide (original)

12.

Suicide (alternate)

13.

Helicopter (alternate mix)

14.

S.O.B. Knows Where I Live (orchestra only)

CD 3

01.

Main Title / Chase the Red BMW / Krugerrand

02.

Riggs' Shoulder

03.

Pieter Shoots Hans / The Gold Pen / Rog Is Taped / Hotel - Meeting Leo / Pool Fall

04.

You're Black, I'm Mad / Drive to Stilt House / Stilt House Fight

05.

Mulholland Chase

06.

Meeting Rudd / Bust

07.

Rubber Tree / Goodnight Mr. Rudd

08.

Haunting Rudd

09.

Finding Roger on the Toilet / Bomb Reveal / Bomb Squad Arrives

10.

Riggs & Murtaugh in Toilet / After the Toilet Bomb

11.

Sneaking Into the Embassy / So Long and Thanks for the Fish / Leo Loses Door

12.

Wyler is Shot

13.

Card House Explosion / Rika Lerve / The Alba Varden / Nail Gun Fight

14.

Helicopters Approach / Helicopter Attack

15.

You Can Stay With Me / Riggs Captured / Riggs Fights Back

16.

Carrying Rika on the Beach

CD 4

01.

Stilt House Falls

02.

Drive to Shipyard

03.

Locked Into a Container / Out of Container / Ship Fight

04.

Ballet Fight / Riggs is Shot

05.

Knockin' on Heaven's Door / Riggs Dying

06.

Cheer Down – George Harrison

07.

Still Cruisin' (After All These Years) – The Beach Boys

08.

Knockin' on Heaven's Door – Randy Crawford

09.

Riggs

10.

The Embassy

11.

Riggs and Roger

12.

Leo

13.

Goodnight Rika

14.

The Stilt House

15.

The Shipyard

CD 5

01.

Trust Me

02.

Afterglow

03.

Jaywalker

04.

Armoured Car Chase

05.

Leo Getz

06.

Concrete Death

07.

Rianne's Big Break

08.

Locker Room

09.

Firing Range

10.

Jack Kills Billy

11.

Hockey Game

12.

Dum-Dum Wound

13.

Shooting Darryl, Part 1

14.

Shooting Darryl, Part 2 / Step Into My Office

15.

Man's Best Friend / Lorna's First Fight

16.

Scars / Love Scene

17.

Roger's Boat

18.

Shaving

19.

Gun Montage / Lorna's Second Fight

20.

Captain Abducted / Captain and Travis

21.

Unauthorized Access

22.

Gun Battle

23.

Riggs Falls

24.

Drive To Housing Development / On Three

25.

Fire / Fire Battle / A Quiet Evening by the Fire

CD 6

01.

It's Probably Me (album version) – Sting & Eric Clapton

02.

Runaway Train – Elton John & Eric Clapton

03.

Grab the Cat

04.

Leo Getz Goes to the Hockey Game

05.

Darryl Dies

06.

Riggs and Rog

07.

Roger's Boat

08.

Armour Piercing Bullets

09.

God Judges Us By Our Scars

10.

Lorna - A Quiet Evening by the Fire

11.

Leo Getz (alternate)

12.

Armoured Car Chase (no overlay)

13.

Gun Battle (alternate)

14.

I Can't Retire

CD 7

01.

Don't Turn / Cute Shorts

02.

Leo's Shark / Boys on Boat

03.

Freighter

04.

The Payoff

05.

Slaves

06.

Butters' Intro

07.

Lifeboat

08.

Marriage Talk

09.

Chinese Food

10.

Freeing Slaves

11.

Birdman News / Butters Likes Me

12.

Drive to Uncle Benny's / Leo Gets Arrested

13.

Uncle Benny's Restaurant

14.

Chinatown Chase

15.

Riggs Falls

16.

Tequila

17.

Chinese Prison

18.

Locker Room

19.

Cell Phone

20.

House Fight

21.

Ku Attacks

CD 8

01.

Freeway Chase

02.

Riggs on Table

03.

Four Fathers

04.

Holiday Talk

05.

Hong with Money / Money Montage

06.

Baby Train

07.

Warehouse Fight / Showdown

08.

Underwater Fight

09.

Underwater Fight Concludes

10.

Murtaugh to the Rescue

11.

Cemetery

12.

Hospital / Babies

13.

Butters' Intro (alternate)

14.

Chinatown Chase (alternate)

15.

Wild Takes (additional track)

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz