
Fringe: Season 3 |
data publikacji: 24/04/2012 |
Fringe: Na granicy światów – sezon 3
"...prezentacja albumowa pozostawia wiele do życzenia..."
Kompozytor: Chris Tilton
Rok produkcji: 2012
Wytwórnia: Varese Sarabande / Colosseum
Czas trwania: 76:31 min.
Seriale sci-fi nie mają łatwego życia w Stanach ery post-lostowej i większość z nich („V”, „Flashforward”, „Heroes”, a ostatnio „Terra Nova”) przedwcześnie i w bólach znika z anteny. Z podobnym losem boryka się od dłuższego czasu również „Fringe”, którego ostatni odcinek pierwszego sezonu śledziło 9 mln Amerykanów, a trzeciego już zaledwie 3 mln. Serial stąpa po cienkiej linii i jego byt w telewizji z każdym sezonem wydaje się być przesądzony. Jednak posiada on coś, czego nadmienione produkcje nie miały, a mianowicie szeroko wygenerowaną bazę wiernych fanów, dzięki którym – jak i wciąż przychylnym opiniom – seria ta ciągnie dalej.
Do trzeciego sezonu powrócił także kompozytor, Chris Tilton – pełen świeżych pomysłów w poprzedniej osłonie, tym razem postawił jednak na sprawdzoną już bazę tematyczno-brzmieniową. Nie ma w tym oczywiście nic złego, a kompozytor naturalnie, acz już nieco wtórnie i przez to ciężko kontynuuje opowiadaną historię. Dochodzi tu również kwestia wydania, a dokładniej natury serialowej muzyki. Gdy ma się do dyspozycji 22 odcinki w sezonie, po około 25 minut muzyki w każdym, trzeba jakoś zagospodarować ‘jedynie’ 80-minutowy krążek – mając przy tym na uwadze zagorzałych fanów, którzy skrupulatnie liczą każdą sekundę. I choć już poprzednie albumy były upchane po brzegi, tu rozwarstwiono jednak wszystko na aż 34 utwory. Trzeba więc naprawdę odpowiedniego skupienia i samozaparcia, aby podczas odsłuchu całość nie zlewała się w jedno i by móc wyłapać wszystkie najlepsze kompozycje. A tych trochę tu uświadczymy.
Jak już wspomniałem, czeka nas tu głównie powtórka z rozrywki, choć Tilton zdaje się ‘zaostrzać’ pracę sekcji smyczkowej, nadając jej intensywniejsze, odważniejsze i mocniejsze brzmienie, osiągnięte technikami rodem z „Lost”. Tematycznie króluje tu rzecz jasna temat oddziału Fringe, ale w sukurs przychodzą mu też inne, znane już motywy, m.in. specjalnie przygotowane przez kompozytora na potrzeby krążka, tematyczne mini-suity („Olivia”, „The Observers”, „Peter”, „Fringe Division”), bądź też minutowe wstawki (np. utwory nr. 9-11 i 13). Wiele z tych krótkich kawałków potrafi nieco wybić słuchacza z rytmu, ale i z dłuższymi kompozycjami może być podobnie, gdyż zazwyczaj przybierają one kształt zbioru tematów, w których nastrój często się zmienia, co nie każdemu może przypaść do gustu.
Jeśli jednak ktoś wpadnie w marazm, to skutecznie powinien wyrwać go z niego efektowny action score („The Escape From Liberty Island”, „Take It To The Tank”, „Best Chase Scenario”), serwowany tu nie raz. Liryka również trzyma wysoki poziom – wystarczy przytoczyć dramatyczne „May The Best World Win”, czy wzruszające „The Persistence Of Walternate’s Vision” i „Funeral Pyre Straits”. Spore wrażenie robi również nowy temat, jaki na potrzeby tego sezonu przygotował kompozytor. Pierwszy raz pojawia się on pod koniec „Reciprocity”, ale usłyszeć można go również w „The Way The World Crumbles”, bądź „The Vanishing Bishop”.
Muzyka z trzeciego sezonu prezentuje równie wysoki poziom, co druga odsłona, jednak jej rozległa prezentacja albumowa pozostawia wiele do życzenia i skutecznie utrudnia czerpanie przyjemności z odsłuchu. Nie zmienia to jednak faktu, że cała ilustracja do „Fringe”, gdzie każdy odcinek otrzymuje pełnowymiarowy score, należy obecnie do jednej z najlepszych i najbogatszych w telewizyjnym świecie seriali. I chociaż ‘trójka’ lekko rozczarowuje, to jej dramatyczny klimat wciąż trzyma całość w ryzach i pozwala z wypiekami na twarzy wyczekiwać na to, co przyniesie kolejny sezon.
CD 1
![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | The Escape From Liberty Island |
![]() ![]() ![]() |
02. | Slow Motion Sickness |
![]() ![]() ![]() |
03. | Newton’s Last Mission |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | May The Best World Win |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Sneaking Sense Of Liberty |
![]() ![]() |
06. | Hot Brief Injection |
![]() ![]() ![]() |
07. | Capturing The Dunhams |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
08. | Take It To The Tank |
![]() ![]() ![]() |
09. | The Original Dunham |
![]() ![]() ![]() |
10. | I Thought She Was You |
![]() ![]() ![]() |
11. | My So-Called Strife |
![]() ![]() ![]() ![]() |
12. | Olivia |
![]() ![]() ![]() |
13. | The Firefly |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | Best Chase Scenario |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15. | The Observers |
![]() ![]() ![]() |
16. | Reciprocity |
![]() ![]() ![]() ![]() |
17. | The Persistence Of Walternate’s Vision |
![]() ![]() ![]() |
18. | Imagination Building |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19. | The House Of Birth |
![]() ![]() ![]() |
20. | Oppenheimer Maneuvers |
![]() ![]() ![]() |
21. | WWPD |
![]() ![]() ![]() |
22. | Singe and Surge |
![]() ![]() ![]() |
23. | Peter |
![]() ![]() |
24. | Apocalypse In Judgement |
![]() ![]() ![]() |
25. | As The Crowbar Flies |
![]() ![]() ![]() |
26. | Wake Up And Smell The Catastrophe |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27. | The Way The World Crumbles |
![]() |
28. | Walter Skelter |
![]() ![]() ![]() |
29. | A Universe For A Universe |
![]() ![]() ![]() ![]() |
30. | Funeral Pyre Straits |
![]() ![]() |
31. | The Mourning After |
![]() ![]() ![]() |
32. | We Are A Strange Loop |
![]() ![]() ![]() ![]() |
33. | The Vanishing Bishop |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
34. | Fringe Division |
Komentarze
Średnia ocena czytelników: 3




Wawrzyniec 25-04-2012, 14:37
Muzyka dalej ma klimat i trzyma poziom, ale powoli czuję trochę zmęczenie materiału. Nie wspominając o wydaniu, które naprawdę potrafi zniechęcić. Nie wiem czy będę do tej ścieżki tak chętnie wracał jak do jedynki i dwójki.
Dodaj komentarz