• 007: Die Another Day – remastered and expanded
  • Arthur Christmas
  • Star Wars, Episode VIII: The Last Jedi
  • Brimstone
  • Silence

Peacemaker, The – complete score

data publikacji: 25/11/2011

Peacemaker – complete score

Peacemaker, The – complete score

"...nawet w kompletnej wersji daje jak najbardziej pozytywny, a miejscami wręcz znakomity efekt..."

Kompozytor: Hans Zimmer

Rok produkcji: 1997

Wytwórnia: nieznana (bootleg)

Czas trwania: CD 1 - 56:08, CD 2 - 47:14 min.

 

Recenzja dotycząca oficjalnego wydania muzyki do filmu Mimi Leder już od jakiegoś czasu wisi na stronie. Ja zajmę się więc nieoficjalnym wydaniem rozszerzonym, a ściślej mówiąc kompletnym zapisem tej ścieżki dźwiękowej, jaki od dawna krąży po sieci w formie bootlega. Już na wstępie pragnę jednak zaznaczyć, że bardzo lubię gros twórczości Hansa Zimmera (mimo iż w ostatnich latach mocno obniżył loty), w tym także partyturę do tejże produkcji. Sam film widziałem dwukrotnie i uważam go za dość średni – niby solidna produkcja, ale jakoś niczym się nie wyróżnia, ani nie pozostaje w pamięci, a po seansie czuć nawet niedosyt. Nic zatem dziwnego, iż moją uwagę zawsze najbardziej przykuwała właśnie muzyka, choć przyznam, że miejscami ginie ona pośród różnorakich eksplozji i pościgów...

 

Z kolei na „płycie” pierwsza rzuca się w uszy ilość utworów. Oficjalne wydanie proponowało słuchaczom pięć (zbyt) długich ścieżek, natomiast complete score daje nam ich aż 36, z czego jedynie szóstka wybija się swymi wymiarami – przeważają fragmenty średniej długości i cała masa krótkich. Także ilość płyt się rozmnożyła – mamy dwa „krążki” o łącznej długości ponad stu minut. Jest to oczywiście cała muzyka z filmu, a nawet znajdziemy tutaj jeden kawałek, który ostatecznie się w nim nie znalazł – mowa o tytułowej suicie z cd 2, która stanowi swoisty przekrój przez całą kompozycję. Liczby robią więc wrażenie, ale co z jakością?

 

Abstrahując już od samego dźwięku (nie jest zły, jak na bootleg, choć rzecz jasna nie powala), to wrażenia z tego wydania mam raczej mieszane. Co prawda partytura ta nawet w kompletnej wersji daje jak najbardziej pozytywny, a miejscami wręcz znakomity efekt, niemniej w takiej formie odrobinę się ona rozmywa i traci na atrakcyjności. Największe doznania oferują zresztą dalej najdłuższe tematy – dokładnie te, które mogliśmy znaleźć już na oficjalnej płycie: "Train" (tam w liczbie mnogiej, ale to ten sam kawałek), "Chase" (tu w wersji filmowej – krótszej i bardziej spójnej), "Davoe's Revenge" (czyli jedyny fragment autorstwa Gavina Greenawaya) i oczywiście "Peacemaker". Na obu pozycjach znajdziemy także i „Sarajevo”, ale wersja bootlegowa jest w tym wypadku tylko skromnym wycinkiem oficjalnej – zresztą większość ww ścieżek różni się od swych pierwowzorów zarówno długością, jak i montażem. No i jest jeszcze "You Can't Stop This", czyli mój faworyt – dynamiczna melodia pochodząca z finałowych scen filmu, którą także znajdziecie na wydaniu DreamWorks, tyle tylko, że jako część długaśnego „Chase”. To właśnie te ścieżki są siłą napędową partytury i to one zostają w pamięci najdłużej ze wszystkich – mimo, iż niektórym z nich przydałyby się kolejne cięcia...

 

A cała reszta? Filmowo to też dobra muzyka, choć raczej niewiele wnosząca do tematu, bo i stanowiąca głównie tło – tą cichszą, subtelniejszą i często także smutniejszą stronę całej kompozycji. Mamy więc sporo, często niespełna minutowych utworów, wśród których znajdziemy świetne, posępne chóry („Bosnia”, „Outside Line”, „I'm not a Monster”...), mało ciekawe eksperymenty („Impass”), czy też równie smutną i delikatną melodię o wyraźnym zabarwieniu bałkańskim („Sarajevo”, „Piano Teacher”...). Jest także fragment chopinowskiego kawałka wykorzystanego w filmie („Piano Sereno”), który jednakoż potrafi zbić z tropu, gdyż kompletnie nie pasuje do reszty ilustracji.

 

Rzecz jasna nie brakuje też bardziej rozbudowanego action score’u. Szczególnie cieszy rozszerzony materiał z finału filmu (praktycznie całe cd 2), ale nie ma co się oszukiwać, że znajdziemy w nim coś naprawdę wartościowego lub nowego względem oficjalnego wydawnictwa, co zmieniłoby nasze podejście do tegoż (może poza świetnym „Finale / End Title”, będącego jednak wyraźnym echem „Crimson Tide”). Zresztą pędząca na złamanie karku akcja należy tu do mniejszości, bowiem zarezerwowano dlań wyraźnie te dłuższe kawałki. Z kolei te krótsze są albo stosownymi przerywnikami, albo uderzają w dramatyczne, wyciskające łzy i kształtujące emocje nuty, które odpowiednio stopniują też rosnące napięcie, m.in. poprzez ciekawie eksploatowaną i – jak zawsze u Hansa – pokaźną sekcję smyczkową („I Need More Time”, „La Guardia”, „You OK?”), czy patetyczne wokalizy (piękna końcówka „Where?”). Wszystko trzyma się przy tym przysłowiowej kupy – jest zgodny rytm, jest spójność, jest i niezaprzeczalny klimat. Na dłuższą metę nie ma się zatem do czego przyczepić, a od całego przybytku głowa nie boli. Ale też i szampana można tym razem spokojnie zostawić w lodówce – niech się chłodzi w oczekiwaniu na lepsze okazje.

 

I choć na półkach (w) Pokoju znajdziemy dużo lepszych ścieżek dźwiękowych (także w wersjach nieoficjalnych), to jednak – podsumowując całość ilustracji, mając do tego świadomość, mimo wszystko uboższej, „oficjalki” – postanowiłem wystawić bootlegowi równie wysoką notę. Czy mam rację, czy nie, to już każdy powinien sprawdzić sam...

 

P.S. W sieci można znaleźć różne warianty/nazwy complete score, a także parę nieco skromniejszych wydań expanded, jak i muzykę ostatecznie w filmie nieużytą. Tekst ten jest natomiast poprawioną i uzupełnioną wersją recenzji napisanej dla portalu film.org.pl.

Autor recenzji: Mefisto


CD 1

01.

Bosnia

02.

Train

03.

Chase (Film Version)

04.

Nuclear Foult

05.

Kodoroff

06.

Is Alive

07.

Evidence

08.

Password

09.

Outside Line

10.

The Real World

11.

Sarajevo

12.

Piano Teacher

13.

The Frontier

14.

Impass

15.

I Need More Time

16.

Devoe's Revenge – Gavin Greenaway

17.

I Never...

18.

Your Need People Need You

19.

I'm Not a Monster

20.

Piano Sereno

21.

I Must Go

22.

Russia's Dangerous

23.

Retrieving the Nukes

24.

Encounter

25.

Family

26.

Inflection Point

CD 2

01.

La Guardia

02.

Searching

03.

Where?

04.

The Target Missing

05.

You Can't Stop This

06.

Prelude

07.

00:00:59

08.

You Okay...?

09.

Finale / End Title

10.

Peacemaker (Suite)

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz