• Man with One Red Shoe, The – Limited Edition
  • Swiss Army Man
  • Born To Be Blue
  • Miss Sloane
  • Hoax, The

Sniper

data publikacji: 11/11/2011

Snajper

Sniper

"...jedynie czuć jego obecność..."

Kompozytor: Gary Chang, Mark Mancina, Hans Zimmer

Rok produkcji: 1993

Wytwórnia: nieznana (bootleg)

Czas trwania: 62:16 min.

Sniper

Kompozytor: Gary Chang, Mark Mancina, Hans Zimmer

Rok produkcji: 1993

Wytwórnia: nieznana (bootleg)

Czas trwania: 6:10 min.

 

Film Luisa Llosy to kultowy, amerykański sensacyjniak z najlepszego okresu boomu video – film, który reżysera i jego gwiazdę, Toma Berengera, wywindował ku sławie, ale i stanowi dla nich obu przekleństwo. Na wieki stali się bowiem częścią tego jednorazowego produktu – Tom, mimo wielu znacznie lepszych wcieleń, kojarzy się właściwie tylko i wyłącznie z rolą Becketta (zresztą zagrał go jeszcze dwukrotnie), a Llosa po wyreżyserowaniu jeszcze dwóch innych, ‘pamiętnych’ filmideł („Anakonda” i „Specjalista”) usunął się niemal zupełnie w cień, skupiając się na produkcji. Ale – co trzeba szczerze sobie powiedzieć – przynajmniej nie mają się czego wstydzić, jeśli idzie o tę produkcję. A kompozytor(zy)?

 

Za muzykę odpowiedzialne są także znane i równie ‘kultowe’ nazwiska: Gary Chang, Mark Mancina i Hans Zimmer – a więc brzmi interesująco. Generalnie za gros partytury odpowiedzialny jest Chang, co też i słychać w muzyce. Wkład Manciny jest znacznie mniejszy, choć i jego rękę da się wyczuć. Zimmer odpowiada natomiast za tzw. additional music, ale nie można oprzeć się wrażeniu (szczególnie w filmie, bo na płycie już gorzej), że w paru miejscach wydatnie pomógł swym kolegom. Jednak żadne oficjalne wydanie – a co za tym idzie oświadczenie co, kto, jak i gdzie napisał – nigdy i nie ujrzało światła dziennego, toteż można się tylko domyślać. Nie ulega jednak wątpliwości, że to Chang odpowiada za ostateczny kształt muzyki. A tę możemy poznać (nie)stety tylko dzięki magii bootlegów...

 

Ten konkretny bootleg nie posiada nazw (choć może ktoś tam jakieś wymyślił – byłbym wdzięczny za ewentualną tracklistę ;) i właściwie pojawił się znikąd. Trudno określić czy jest to dvd-rip, gdyż poszczególnie ścieżki są dość czyste i bez odgłosów filmowych – nie mówiąc już o tym, że brak tu konkretnych ‘momentów’. Z drugiej strony wszystko podzielone jest na wiele, często krótkich utworów i trwa ponad godzinę, co znowuż nie daje nam jedynie słusznej odpowiedzi. No, ale mniejsza. Ważna jest w końcu sama muzyka, a ta jest... no cóż, właściwie trudno mi ją nawet do czegoś przyrównać.

 

Gary Chang nigdy nie tworzył jakichś porywających ilustracji ‘do posłuchania’, jednak w „Snajperze” przeszedł samego siebie. Jego muzyka nie przypomina muzyki w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż często do naszych uszu docierają chwilowe, pojedyńcze dźwięki – niektóre na kształt kołatania serca, inne przypominające walenie w kowadełko rodem z Poledourisa, ino w zwolnionym tempie. Całość jest na wskroś elektroniczna, jednak nie to stanowi o jej osobliwości. Chang stworzył podkład, który na dobrą sprawę idealnie odwzorowuje postać Becketta – a więc istnieje, jest obecny jak najbardziej i do tego ma przypisane konkretne zadanie, ale w ogóle go nie widać, nie słychać, a jedynie czuć jego obecność. I oczywiście w filmie sprawdza się to wyśmienicie – muzyka buduje napięcie i klimat, osobliwie majacząc w tle, a atmosfera nieprzeniknionej dżungli, w której toczy się akcja staje się wręcz namacalna. I za to duże brawa. Sęk w tym, że na płycie coś takiego niemal w ogóle nie ma prawa bytu, bo stanowić będzie dla większości dziwaczną mozaikę nie do sforsowania i jedną, wielką nudę. Choć i to nie do końca prawda...

 

Chang zdołał bowiem nadać całości specyficznego charakteru, który w paru ścieżkach nie tylko da się zauważyć, ale i przyswoić bez większych problemów. Nie są to oczywiście melodie, które za godzinę wciąż będziemy mieć w głowach, a i też nijak nie da się ich nucić, niemniej potrafią zaciekawić oraz po trosze wciągnąć. Rzecz jasna znajomość filmu znacznie w tym pomoże, ale i bez niego da się wyłuskać tych parę interesujących nas minut. Dotyczy to generalnie tych dłuższych ścieżek, jak „Track 03” trwający ponad trzy minuty, czy nieco krótszy, acz interesujący duet ścieżek 24 i 25. To są dokładnie te pojedyńcze strzały, które nie zanudzą nas na śmierć i w których autentycznie coś się dzieje.

 

Niestety, takich ścieżek jest tu jak na lekarstwo – większość motywów jest albo zbyt krótka, albo też trudno je nazwać motywami, bo to po prostu nic nie znaczące dźwięki tła. Poza tym wyraźnie brak tu bardziej mancinowsko-zimmerowskich motywów, jak choćby action score pełną gębą z początkowej akcji przy helikopterze, gdzie muzyka wręcz wybijała się na pierwszy plan. Dlatego też trochę szkoda, że całość nie została wydana w jakiś przystępniejszy, oficjalny sposób, gdyż taka płytka z, powiedzmy, 8 ścieżkami lub dwoma większymi suitami zdołałaby zainteresować część słuchaczy (aczkolwiek istnieje, oczywiście nieoficjalnie, coś takiego jak „Suite from Sniper”, w której to słychać już wpływy wszystkich trzech panów i która aż kipi od akcji; patrz druga okładka).

 

A tak, pozostaje nam jedynie ten bootleg, który można traktować tylko i wyłącznie na zasadzie ciekawostki, do tego dość lichej. Choć też i nie jest to taki zupełnie stracony produkt, bo muzykę Changa łatwo zaadoptować – rewelacyjnie sprawdza się jako podkład życiowy i bez problemu można np. czytać przy nim książkę, obierać ziemniaki, czy majsterkować... W dodatku sprawdza się ona w godzinach wieczornych – szczególnie, iż nie trzeba specjalnie przyciszać głośników. No i co by o niej nie mówić, to jednak posiada ona niesamowity klimat wszechobecnego... czegoś.

Autor recenzji: Mefisto


CD 1

01.

Sniper 01

02.

Sniper 02

03.

Sniper 03

04.

Sniper 04

05.

Sniper 05

06.

Sniper 06

07.

Sniper 07

08.

Sniper 08

09.

Sniper 09

10.

Sniper 10

11.

Sniper 11

12.

Sniper 12

13.

Sniper 13

14.

Sniper 14

15.

Sniper 15

16.

Sniper 16

17.

Sniper 17

18.

Sniper 18

19.

Sniper 19

20.

Sniper 20

21.

Sniper 21

22.

Sniper 22

23.

Sniper 23

24.

Sniper 24

25.

Sniper 25

26.

Sniper 26

27.

Sniper 27

28.

Sniper 28

29.

Sniper 29

30.

Sniper 30

31.

Sniper 31

32.

Sniper 32

33.

Sniper 33

CD 2

01.

Suite from Sniper

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz