
Land of the Tiger |
data publikacji: 20/10/2011 |
Land of the Tiger
"...przejrzyste i spójne połączenie kultury wschodu i zachodu..."
Kompozytor: Nicholas Hooper
Rok produkcji: 1999
Wytwórnia: BBC Music
Czas trwania: 55:06 min.
Większość filmowców zapewne marzy, aby choć raz w życiu nakręcić wielki – także pod względem budżetu – film. Podobnie i niejeden kompozytor chciałby choć raz skomponować muzykę do takiej superprodukcji. Nicholas Hooper taką szansę otrzymał dwukrotnie – przy okazji cyklu o Harrym Potterze. Niestety, trudno zaliczyć jego krótką przygodę z blockbusterami do udanych. Hooper, który wcześniej komponował prawie wyłącznie na potrzeby brytyjskiej telewizji, nie sprostał wyzwaniu, pisząc wyjątkowo bezbarwne i zupełnie nie-magiczne partytury. Dzięki Potterom, Anglik co prawda stał się znany, ale od tej gorszej strony. Aktualnie utożsamia się go wyłącznie z tą wpadką, zapominając o wielu innych pracach, za które był nawet nagradzany. Na szczególną uwagę zasługują jego kompozycje do dwóch serii dokumentalnych od BBC – „Andes to Amazon” i właśnie „Land of the Tiger”.
Składający się z sześciu odcinków, serial oferuje nam niezwykłą podróż, która wiedzie od dżungli, przez pustynie, Himalaje, aż po wybrzeże Oceanu Spokojnego. Biorąc udział w tej wyprawie, nie sposób oderwać oczu od pięknych zdjęć, a uszu od ciekawej muzyki. W filmach przyrodniczych odgrywa ona szczególną rolę, gdyż poza narratorem i okazyjnymi odgłosami natury, nie ma w nich innych dźwięków, które mogą wpłynąć na widza. Ważne jest więc, by współgrając z obrazem muzyka sama tworzyła fabułę, jak i odpowiedni nastrój. Na szczęście Hooperowi udało się to bardzo dobrze, przez co klimat kraju maharadżów jest właściwie namacalny. Sprawnie wplótł on w klasyczny score orientalne elementy, dzięki czemu otrzymaliśmy przejrzyste i spójne połączenie kultury wschodu i zachodu. Muzyka jest tym samym łatwa w odbiorze dla przeciętniego słuchacza i jednocześnie nie traci na swej orientalności. Ważną rolę odgrywają tu m.in. tradycyjne, hinduskie instrumenty, a także kojarzący się z danym regionem śpiew kobiecy. Elementy te doskonale słychać już w otwierającym album „Opening Titles”, na którym zresztą oparta jest cała ścieżka dźwiękowa. I w sumie trudno wyobrazić sobie lepszy motyw przewodni dla dokumentu o Indiach.
Na pochwałę zasługuje też muzyka poświęcona Himalajom. W takich momentach, jak choćby „Up into the Himalayas”, „Ariel View Of The Himalayas”, czy „Himalayan Glacier” idealnie udało się oddać majestat i ogrom korony świata. Jasnym elementem ścieżki jest również kawałek „Waterfalls”, który uderza w nas świetnym, mieniącym się niczym tęcza nad zjawiskowym wodospadem, brzmieniem. Ciekawie prezentuje się też „Whale Shark”, z inteligentnie przearanżowanym motywem głównym – jakże innym od reszty ilustracji. Szkoda jedynie, iż są to pojedyńcze wyjątki w tej, coraz bardziej zapętlającej się partyturze.
Słuchając płyty i oglądając serial od razu da się bowiem wyczuć pewną monotonię. Przewijająca się przez kolejne odcinki różnorodność geograficzna i przyrodnicza bajkowość aż się prosi o większe zróżnicowanie materiału. Niestety, nie jest nam to dane, przez co wszystkie utwory na albumie – a mamy ich aż 30 (!) – szybko zlewają się w jedną całość. I tak, wspomniana wcześniej kobieca wokaliza, która początkowo naprawdę trafnie buduje odpowiedni nastrój, z czasem traci na sile i zaczyna męczyć, szczególnie gdy pojawia się w co drugiej ścieżce – podobnie jest z innymi elementami. I choć nie można Hooperowi odmówić pomysłu na ten score, to jednak trzeba go też zganić za swoiste rutyniarstwo i brak urozmaicenia. Anglik nie odważył się zaryzykować bardziej i postawił (prawie) wszystko na jedną nutę, tworząc tym samym muzykę atrakcyjną i nudną zarazem.
Mimo to „Land of the Tiger” jest solidną pozycją w filmografii tego kompozytora – zdecydowanie bardziej zasługującą na uwagę, niż oba Pottery. Nicholas Hooper zdaje się zresztą bardziej pasować do filmów przyrodniczych, niż rozbuchanych superprodukcji z Hollywood. Do takiego wniosku skłania także jego kolejna praca – „Andes to Amazon”. No, ale to już zupełnie inna ekspedycja...
Przeczytaj także:
CD 1
![]() ![]() ![]() ![]() |
01. | Opening Titles |
![]() ![]() ![]() |
02. | Kanha Dawn |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
03. | Up Into The Himalayas |
![]() ![]() ![]() |
04. | Baby Turtles Take To The Sea |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Manta Rays |
![]() ![]() ![]() |
06. | Elephants Swimming |
![]() ![]() ![]() |
07. | Myths And Ashes |
![]() ![]() |
08. | Dawn Mist In Kaziranga |
![]() ![]() |
09. | Duelling Spiders |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10. | From The Mountains To The Sea |
![]() ![]() |
11. | Wolves Chase Black Buck |
![]() ![]() |
12. | Desert Ass Dance |
![]() |
13. | Insects, Chamelions And Flying Lizards |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | Ariel View Of The Himalayas |
![]() |
15. | Rituals And Nature In Ladakh |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
16. | Himalayan Glacier |
![]() ![]() ![]() |
17. | Harrier Hawk Chases Teal |
![]() ![]() |
18. | Fort Rajasthan |
![]() ![]() ![]() |
19. | The Flooded Plains |
![]() |
20. | Tiger Menace |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
21. | Waterfalls |
![]() ![]() ![]() |
22. | Monkeys Play But Tigers Kill |
![]() |
23. | The Clever Ratel |
![]() ![]() ![]() |
24. | Hornbills In Flight |
![]() ![]() |
25. | Leaping Gibbons |
![]() ![]() ![]() |
26. | Elephants: Subdued Then Revered |
![]() ![]() ![]() |
27. | Holy Man |
![]() ![]() ![]() ![]() |
28. | Whale Shark |
![]() ![]() ![]() |
29. | Sacred Snakes, Coral Jewels And Convict Tangs |
![]() ![]() ![]() ![]() |
30. | End Titles |
Komentarze
Obecnie brak komentarzy.
Dodaj komentarz