• 007: Die Another Day – remastered and expanded
  • Arthur Christmas
  • Star Wars, Episode VIII: The Last Jedi
  • Brimstone
  • Silence

28 Days Later

data publikacji: 30/08/2007

28 dni później

28 Days Later

"...trzyma klimat i poziom od pierwszej do ostatniej minuty..."

Kompozytor: John Murphy

Rok produkcji: 2002 / 2003

Wytwórnia: XL Recordings / Beggars Banquet

Czas trwania: 44:57 min.

 

Słuchając tej ścieżki wciąż ulegam jej fascynacji. Wydaje się bowiem ona idealną ścieżką dźwiękową, choć zrobioną prostymi metodami. Dwie piosenki, dwie pieśni (a nawet trzy, do czego zresztą dojdziemy) oraz spory kawałek partytury filmowej autorstwa Johna Murphy'ego, który może nie jest żadnym początkującym kompozytorem, ale z pewnością jest mało znany (muzyka m.in. do "Snatch" czy "Lock, Stock And Two Smoking Barrels"). Zaryzykuję więc stwierdzenie, że jest to jego najlepsze dokonanie, które w dodatku udowadnia, że jest to człowiek niezwykle utalentowany w tej dziedzinie. Zajmijmy się jednak najpierw piosenkami...

Jako pierwsza pojawia się "AM180" w wykonaniu Grandaddy. Bardzo specyficzny utwór śpiewany, z dużą dawką elektroniki. W filmie słyszalny podczas zakupów dokonywanych przez bohaterów w opuszczonym supermarkecie (gdzie dodatkowo pozwalają sobie na odrobinę szaleństwa :) Jest to skoczna i dość wesoła melodia, mimo, iż można w niej wyczuć pewną czarę goryczy. Zupełnie inna jest druga piosenka ("Season Song" zespołu Blue States), już absolutnie wesoła – słychać ją podczas napisów końcowych, więc nie ma się czemu dziwić :) Obie łatwo wpadają w ucho, a samej płycie nadają niewątpliwie klimatu i pewnego zróżnicowania. Zupełnie inne są wspomniane pieśni. Pierwsze dwie, które wykonuje Alleyne Perri, to pieśni smutne i przejmujące. A mowa tu o "Jim's Parrents (Abide With Me)" i "Taxi (Ave Marie)" – może i niosą ze sobą pewną nadzieję (szczególnie ta druga), to jednak towarzyszą w filmie wydarzeniom smutnym i niepewnym (odpowiednio: śmierć rodziców Jima i ryzykowna wyprawa taksówką). Ich zamieszczenie na płycie było oczywiście świetnym rozwiązaniem, odskocznią od reszty. No i są to naprawdę piękne utwory...

Podobnie zresztą jak pieśń trzecia, wykonywana przez Choir Of Trinity College Cambridge. "In Paradisum" ma jednak bardziej duchowe znaczenie niż dwie poprzednie, a w filmie słyszymy ją w momencie, gdy Jim i reszta bohaterów dostają się pod opiekę wojska. "In Paradisum" w całą płytę został wkomponowany idealnie, trudno byłoby go nie umieścić, skoro stanowi niejako całość z kapitalnym "Frank's Death - Soldiers (Requiem In D Minor)", który może i pieśnią nie jest, ale na pewno stanowi bardzo poetycki kawałek. Na w ogóle osobną wzmiankę zasługuje kompozycja Briana Eno – "An Ending (Ascent)". Nie do końca jest to zwykła melodia – raczej głosy, które się w niej pojawiają, skłaniając się całościowo trochę ku pieśni. Jest to zresztą utwór chyba najbardziej kojarzony z filmem, gdyż słyszalny był już w trailerze (tak na marginesie – ten utwór pojawił się również w filmach "Traffic" i "Clean" oraz na płycie "Apollo: Atmosphere & Soundtracks"). Moim skromnym zdaniem najlepszy z całej ścieżki dźwiękowej do "28 Dni Później", porażający, nieco ascetyczny i transowy – prawdziwa perełka. 

W tym miejscu wracamy do partytury Johna Murphy'ego. Kompozytor ten wykonał kawał dobrej roboty, a na płycie jego dokonania możemy usłyszeć aż 15 razy. Zaczyna się dokładnie tak, jak w filmie (nawiasem mówiąc utwory na płycie ułożone są w kolejności pojawiania się w obrazie, w którym zresztą zagościły wszystkie tutaj obecne – nie ma więc ani braków, ani nadwyżek). W "The Beginning" słyszymy więc najpierw dzikie odgłosy, doniesienia z telewizora/radia, zakłócenia, a już po chwili cały ten zgiełk przechodzi w rytmiczne bicie serca okraszone dość niepokojącą muzyką (sytuacja podobna do zastosowanej przez Ennio Morricone w filmie "Mission To Mars"). Poszczególnie utwory są zmontowane dość płynnie, wiec niepostrzeżenie przechodzimy do mocnego "Rage", które zaczyna się wolno i niepokojąco – taka jest zresztą cała muzyka Murphy'ego, czyli niepokojąca, ostra, ponura czy przygnębiająca.

 

Właściwie tylko wspomniane przeze mnie wcześniej "Frank's Death - Soldiers (Requiem In D Minor)", "Then There Were 2", "No More Films" (praktycznie ta sama melodia) i choćby "Red Dresses" czy oczywiście "The End", to kompozycje znacznie radośniejsze, spokojne. Trudno odnieść się jednak do "End Credits", które także jest już bardzo radosne i przy tym nieco rockowe, ale – podobnie jak oficjalne zakończenie filmu – jakoś tu nie pasuje. Trudno więc porównać to do wersji reżyserskiej, gdzie znacznie bardziej dramatyczny finał okraszony jest zupełnie inną muzyką (niestety nie miałem jeszcze okazji obejrzeć tego zakończenia...). Z tych ostrzejszych fragmentów warto wspomnieć o "In The House - In a Heartbeat" ze świetną gitarą w tle czy "Jim's Dream" (nieco transowy, podobnie jak "An Ending (Ascent)"). Pełny interesujących rozwiązań jest "The Search For Jim" (sprawdza się to zarówno w filmie, jak i na soundtracku).

Cała partytura trzyma klimat i poziom od pierwszej do ostatniej minuty – mimo, iż składa się w dużej mierze z krótkich, góra dwuminutowych fragmentów (ten zabieg spełnia swoją rolę bardzo dobrze). Muzyka Murphy'ego idealnie komponuje się z piosenkami i całą resztą kompozycji, a sama w sobie warta jest na oko 4 nutki. Jednakże cała płyta jest rewelacyjna, miejscami genialna wręcz. To nie żadna pusta składanka, lecz pełne, spójne i porządne wydanie. Do zakupu ścieżki dźwiękowej z pewnością nie trzeba zachęcać tych, którym podobał się film. Natomiast reszta powinna przesłuchać przed zakupem aby ewentualnie się nie "sparzyć". Mnie osobiście płyta podoba się tak bardzo, że skłonny jestem dać 5 nutek.

 

P.S. Istnieje jeszcze inne wydanie (amerykańskie) z dwoma utworami więcej – są to remixy piosenek nr 7 i 20 (okładka bez zmian).

 

Autor recenzji: Mefisto


CD 1

01.

The Beginning

02.

Rage

03.

The Church

04.

Jim's Parents (Abide With Me) – Alleyne Perri

05.

Then There Were 2

06.

Tower Block

07.

Taxi (Ave Maria) – Alleyne Perri

08.

The Tunnel

09.

AM 180 – Grandaddy

10.

An Ending (Acent) – Brian Eno

11.

No More Films

12.

Jim's Dream

13.

In Paradisum – Choir of Trinity College Cambridge

14.

Frank's Death-Soldiers (Requiem In D Minor)

15.

'I Promised Them Women'

16.

The Search For Jim

17.

Red Dresses

18.

In The House-In A Heartbeat

19.

The End

20.

Season Song – Blue States

21.

End Credits

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz