• Reich
  • Mindhunter
  • White Lotus, The
  • Devs
  • Bad Guys, The

Mitchells vs. The Machines, The

data publikacji: 27/02/2022

Mitchellowie kontra maszyny

Mitchells vs. The Machines, The

"...eklektyczny, typowy miks stylów..."

Kompozytor: Mark Mothersbaugh

Rok produkcji: 2021

Wytwórnia: Sony

Czas trwania: 64:15 min.

 

Co Sony Pictures Animation wyczynia to przechodzi ludzkie pojęcie. Po sukcesie wariackiego „Spider-Man: Uniwersum” studio postanowiło opowiedzieć historię o ekscentrycznej rodzinie, która musi zmierzyć się z dwoma rzeczami. Pierwszą jest próba naprawienia relacji między ojcem (majsterkowicz, który jako jedyny nie korzysta z telefonu komórkowego) i nastoletnią córką (idąca na studia pasjonatka kina, publikująca filmiki na YouTube) podczas rodzinnej podróży do uczelni. Drugą jest... bunt maszyn pod wodzą asystenta głosowego Pal, mający na celu wysłanie ludzi poza Ziemię. Zgadnijcie kto jako jedyny nie został schwytany?

 

„Mitchellowie kontra maszyny” miały początkowo trafić do kin (jeszcze jako „Połączeni”), jednak opóźnienia wymuszone przez pandemię zweryfikowały te plany. Ostatecznie produkcja została sprzedana Netflixowi, przez co platforma streamingowa otrzymała prawdziwą perełkę. Pięknie wyglądająca animacja to mieszanina różnych styli z masą popkulturowych odniesień, balansująca między akcją, SF, komedią oraz poruszającym dramatem. Wszystko dobrane w idealnych proporcjach.

 

Jeśli chodzi o muzykę, to producencki duet Phil Lord/Christopher Miller ma jednego stałego autora – Marka Mothersbaugha. Maestro pracował z nimi przy „Klopsikach” i „LEGO Przygodzie” oraz ma spore doświadczenie przy filmach animowanych (seria „Hotel Transylwania” czy niedawne „Rodzeństwo Willoughby”). Ma on bardzo charakterystyczny styl – mieszankę orkiestry z retro elektroniką, bawiącą się różnymi konwencjami i gatunkami muzycznymi. Nie inaczej jest tutaj, gdzie wszystkie rzeczy związane z robotami polane są elektroniką, zaś wszelkie "żywe" instrumenty dotyczą naszej pokręconej rodzinki.

 

Takie stylistyczne przeskoki wynikają z samej formuły filmu, gdzie nie brakuje zarówno stopklatek, jak i retrospekcji. Muzyka wykorzystuje te momenty, aby je uchwycić, co na ekranie sprawdza się wręcz fantastycznie. Na albumie już tak kolorowo nie jest i z tego powodu wydanie może być mocnym (nawet bardzo) uderzeniem. Poczucie to potęguje fakt, że większość utworów rzadko przekracza czas dwóch minut (najkrótszy ma... 13 sekund), zaś dłuższe momenty to sklejki krótkich motywów/dźwięków.

 

Początek jest jednak sympatyczny. „Columbia Pictures / Apocalypse” to skoczny numer na klaskanie oraz akustyczną gitarę, prezentujący temat głównej bohaterki – Katie. Jest dość krótki, ale zostaje rozszerzony w „Katie’s Life / Good Cop Dog Cop”, opisujący jej pasję do kręcenia filmików. Tutaj mamy spory rozrzut stylistyczny: od fortepianu brzmiącego niczym z czasów niemego kina, przez elektronikę, po hard rockowe dźwięki oraz bluegrass. A wszystko połączone ciepłymi dźwiękami klawiszy.

 

Dalej pojawiają się dwa istotne tematy: rodziny oraz robotów. Pierwszy wybrzmiewa za pomocą delikatnych dźwięków oraz kobiecej wokalizy. Motyw pojawia się w (rzadkich) momentach postoju, gdy bohaterowie pozwalają sobie na odrobinę refleksji. Może się on wydawać zbyt delikatny, ale gdy się pojawia to nie pozwala o sobie zapomnieć („Laptop Breaks / Home Movies”, „On the Roof”, „Hiding on the Woods”, „Katie’s Video”).

 

Drugi temat jest (oczywiście) przesiąknięty elektroniką i tworzy go świdrujący mocno uszy trzynutowiec. Pulsujące retro dźwięki mogą wydawać się pozornie sympatyczne, jednak za tło towarzyszą im syntezatory oraz smyczki, które razem tworzą atmosferę mroku. Pierwszy raz motyw ten wybrzmiewa w środkowej części „Rise of the Robots”, by potem jeszcze dać o sobie znać w „Robots Falling from the Sky”, „Eat Laser Robots” oraz innych utworach, gdzie w tytule mamy słowo ROBOT lub ROBOTY.

 

Film jest tak przeładowany akcją, że musiało to znaleźć odzwierciedlenie jako wypadkowa orkiestrowych dźwięków z elektroniką. Jest to bardzo efektywna mieszanka, podnosząca adrenalinę niczym szósta lub siódma kawa pod rząd („Drive, Drive!”). Wtedy też pojawia się jeszcze jeden temat Mitchellów – nazwijmy go heroicznym, choć nie brzmi w ten sposób. Maestro używa w nim bluegrassowego stylu, głównie za pomocą banjo, a pojawia się on na parę sekund, gdy rodzinka dokonuje bohaterskich czynów („Drive Drive!”, „Katie to the Rescue”). Na szczęście, są też dłuższe wejścia tego stylu, jak w „Mall Robots Attack”, gdzie linię banjo przejmuje syntezator. Takich popisów jest więcej: lekko horrorowe „Furbies Attack / Router Knocked Out” z wplecioną partią chóru „ta ha ha” w chwili pojawienia się wielkiego Furby, co laserem wali po oczach; „Katie to the Rescue” z mieszanką chóru, przyspieszonych syntezatorów oraz orkiestry; militarno-eletroniczne „Entering Robot City”, agresywne, gitarowe „Linda Kicks Ass” czy najbardziej heroiczne w tej grupie „Katie and Rick Work Together”, w którym banjo brzmi tak potężnie jak to tylko możliwe.

 

 

Wszystko zamyka się niezwykle przyjemną piosenką od Alex Lahey – skocznym, pop-rockowy numerem, pełnym pozytywnej energii. Utwór pojawia się w napisach końcowych, gdzie prezentowane są... familijne zdjęcia członków ekipy oraz aktorów głosowych. Co bardzo dobrze pasuje do tematyki filmu.

 

Jeśli ktoś słyszał inne prace Mothersbaugha do animacji, mógł podejrzewać jak zabrzmią „Mitchellowie kontra maszyny”. I w sumie dostajemy bardzo eklektyczny, typowy miks stylów oraz gatunków w orkiestrowo-elektronicznym sosie. To wszystko działa dzięki wyczuciu i wyobraźni kompozytora, wyrazistych tematów oraz silnego zintegrowania z obrazem. Na albumie taki koktajl wydaje się zbyt wariacki, ale absolutnie warto dać mu szansę. Naciągana, ale jednak czwórka.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Columbia Opening / Apocalypse

02.

Katie’s Life / Good Cop Dog Cop

03.

Laptop Breaks / Home Movies

04.

Rise of the Robots

05.

Robots Falling from the Sky

06.

Eat Laser Robots

07.

Robots Capture Humans

08.

On the Roof

09.

Two Dumb Robots

10.

We Could Get Our Lives Back

11.

Katie’s Speech

12.

Drive Drive!

13.

Robots March on PAL

14.

Foolish Human Air

15.

Abandoned Mall!

16.

Mall Robots Attack

17.

Furbies Attack / Router Knocked Out

18.

Rick’s Pep Talk

19.

The Stealthbots

20.

Katie and Linda

21.

Entering Robot City

22.

The Pod Falls

23.

They Capture Linda and Rick

24.

Hiding in the Woods

25.

Katie’s Video

26.

Katie to the Rescue

27.

Screwdriver Escape

28.

Yub Tub

29.

Linda Kicks Ass

30.

Katie Explains

31.

Katie and Rick Work Together

32.

I’m a Mitchell!

33.

Humanity is Saved

34.

Katie’s Dead

35.

Arriving at Collage

36.

On My Way – Alex Lahey

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz