• Emoji Movie, The
  • Captain Underpants: The First Epic Movie – score
  • Akademia pana Kleksa
  • Chernobyl
  • End of the F***ing World, The

Green Book

data publikacji: 19/02/2019

Green Book

"...ciepła i przyjemna dla ucha..."

Kompozytor: Kris Bowers, różni wykonawcy

Rok produkcji: 2018

Wytwórnia: Milan

Czas trwania: 57:32 min.

 

Rasizm w kinie amerykańskim był już przedstawiany tyle razy, że trudno wymyślić coś nowego i ciekawego w tej materii. Ale filmowcy potrafią nie raz zaskoczyć, co pokazuje „Green Book”, czyli najnowszy film Petera Farrelly’ego. Jest to kino drogi, w którym uczestniczą drobny, włoski chłopak z ferajny (Viggo Mortensen) oraz czarnoskóry mistrz fortepianu, dr Shirley (Mahershala Ali). Ten pierwszy wiezie tego drugiego przez głębokie Południe, zaś tytułowa książka to spis hoteli i restauracji bezpiecznych dla Afro-Amerykanów (chyba tak się teraz mówi, prawda?). Ostatecznie wyszedł feel-good movie, ale bez przesadnego manipulowania czy stosowania emocjonalnego szantażu, za to ze świetnym aktorstwem oraz klimatem lat 60.

 

Ten klimat został osiągnięty m.in. dzięki ścieżce dźwiękowej. I nie chodzi tylko o dobrane piosenki z tego okresu (o nich potem), ale o pracę pianisty Krisa Bowersa. Maestro został zatrudniony jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć do dodatkowego zadania: miał nauczyć Aliego gry na fortepianie. I na ekranie widać, że nie ma tutaj markowania czy stosowania montażowych sztuczek, by zamaskować, iż to nie aktor gra na instrumencie. To zadanie zostało wykonane wzorowo.

 

Sam score to niemal klasyczny jazz, okraszony małą orkiestrą. Pozornie może wydawać się pozbawiony jakiejkolwiek bazy tematycznej oraz być niejako tłem dla całej podróży. I ta muzyka ma swoje różne oblicza: od delikatnych, zwiewnych fragmencików („Dr Shirley’s Luggage” czy „Field Workers”) przez rozpędzone popisy aż po bardziej liryczne, trzymające za serce fragmenty w rodzaju „Dear Dolores” (piękne smyczki i harfa w tle) czy składający się ze sklejonych urywków „Vacation Without Aggragation”.

 

Są też bardziej dramatyczne, wręcz niepokojące momenty, które muszą się pojawić w takiej podróży. Intensywne solo skrzypiec na początku „Makeup for Wounds / It’s a Complicated World”, lekko podniosłe „Governor on the Line” czy dość oniryczne „Need Some Sleep”, a w finale serwowany spory ładunek ciepła za pomocą harfy („Thank You for the Letters”). Niby nic wielkiego, a cieszy.

 

Jest jeszcze trzecia grupa utworów, czyli kompozycje Dona Shirleya przearanżowane i niejako odtwarzane przez maestro. Grane przez trio fortepian/wiolonczela/kontrabas. Do tego nurtu wliczają się m.in. „Water Boys”, „Lullaby of Birdland” oraz „The Lonesome Road”, choć ten ostatni dorzuca do składu także organy Hammonda. Są to kompozycje wykonywane przez maestro podczas koncertów na trasie, choć czasem pojawiają się też krótkie przerywniki (niemal radosne, wręcz folkowe „Happy Talk”) czy popisy pianistyczne („Blue Skies”).

 

No i muzyka źródłowa, czyli mieszanka popu, jazzu i rock’n’rolla z epoki. O dziwo, są to utwory troszkę mniej znane (w każdym razie mniej znane mi), co zasługuje na uznanie. Te utwory przewijają się w tle lub dochodzą z radia samochodu. Wyjątkami od tej reguły są: otwierające całość big bandowy „That Old Black Magic”, występ Shirleya w jakiejś podrzędnej knajpie („Let’s Roll” oraz „Backwood Blues”) czy wykorzystane na napisach końcowych „The Lonesome Road”. Ten zbiór tworzy bardzo nostalgiczny, spójny klimat, zaś wiele numerów będziecie nucić długo po seansie.

 

Muzyka do „Green Book” jest taka sama jak film – bardzo sympatyczna, ciepła i przyjemna dla ucha. Przyznaję, że nie znałem dorobku ani Bowersa, ani Shirleya i obydwaj panowie zasługują na bliższe poznanie. I za tą niezwykłą atmosferę oraz za szeroką, pozbawioną zgrzytów paletę barw muzycznych, daję czwóreczkę. Do słuchania w aucie podczas podróży będzie w sam raz.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

That Old Black Magic – The Green Bock Copacabana Orchestra

02.

881 7th Ave

03.

So Long Lovers Island – The Blue Jays

04.

Dr. Shirley’s Luggage

05.

I Feel Fine

06.

A Letter from My Baby – Timmy Shaw

07.

You Took Advantage of Me – The Blackwells

08.

Blue Skies – The Don Shirley Trio

09.

Dear Dolores

10.

Vacation Without Aggravaton

11.

Cookin’ – Al Casy Combo

12.

What’cha Gonna Do – Bill Massey

13.

Water Boy – The Don Shirley Trio

14.

Dearest One – Jack’s Four

15.

Field Workers

16.

I Got a Call / The Exception

17.

Makeup for Wounds / It’s a Complicated World

18.

Happy Talk – The Don Shirley Trio

19.

I Love My Baby – Bobby Page & The Riff-Raffs

20.

Governor On the Line

21.

Need More Sleep

22.

Make the First Move

23.

Lullaby of Birdland – The Don Shirley Trio

24.

Let’s Roll – The Orange Bird Blues Band

25.

Backwood Blues – The Orange Bird Blues Band

26.

The Lonesome Road – The Don Shirley Trio

27.

Mmm Love – Bob Kelly

28.

Thanks Officer

29.

If You Want Me To

30.

Thank You For the Letters

31.

The Lonesome Road – Don Shirley

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz