• Casino Royale – 50th Anniversary Edition
  • Wielki Szu
  • Revenge
  • Zbigniew Górny – Soundtracks
  • Ostatnia misja

Deadpool 2 – score

data publikacji: 09/12/2018

Deadpool 2 – score

"...pozostaje w cieniu filmu..."

Kompozytor: Tyler Bates

Rok produkcji: 2018

Wytwórnia: Sony

Czas trwania: 37:02 min.

 

Nasz najemnik z nawijką musiał też otrzymać odpowiednią ilustrację. Osławionego "Śmiecia XL" zastąpił najlepszy kumpel reżyseraDavida Leitcha – Tyler Bates. Kiedyś kompozytor wyklęty i uważany za jedno z najgorszych wcieleń muzycznego Szatana, teraz zaskakujący solidnością, rozwijający swoje rzemiosło.Napiszę to od razu: jest lepiej niż poprzednio, chociaż poprzeczka wydawała się nie być zbyt wysoko zawieszona.

 

Już na sam początek dostajemy chwytliwą fanfarę, która jednak ilustruje... X-Menów. Orkiestra daje kopa, jest odpowiednio podniośle (smyczki, dęciaki, chór), mocarnie oraz typowo dla tego kina. Ale też zaskakująco krótko. Jeszcze ta heroiczna melodia powróci zarówno w bardziej dramatycznym tonie („Sorry for Your Loss” oraz „Let Me In”), jak i bardziej pastiszowym stylu (finałowe „Courage Mother Fucker” oraz przesadnie podniosłe „Docking”).

 

Bates robi jeszcze jeden złośliwy numer, który pojawia się również na songtracku, a mianowicie wykorzystuje chór. Ten element w kinie superbohaterskim pojawia się od dawien dawna (zazwyczaj to coś niezrozumiałego po łacinie albo same wokalizy) i nie jest to nic nowego, niemniej maestro postanowił pójść o krok dalej. Umieścił w ustach chórzystów bluzgi, co wywołuje ogromny efekt komiczny („Holy Shit Balls” oraz „You Can’t Stop This Mother Fucker” – ta melodyjka pojawia się jeszcze w „Fighting Dirty”, lecz bez słów) i... nadaje albumowi odpowiednie oznaczenie na okładce. Tego żadna ścieżka dźwiękowa jeszcze nie dokonała – brawo, panie Bates!

 

Sam action score jest taki, jakiego należało się spodziewać po kinie o bohaterach w lateksie. Dominuje tutaj mieszanka elektroniczno-orkiestrowa, jaką kompozytor stworzył choćby w „Strażnikach Galaktyki”, ale tutaj jest to zrobione z większym przytupem. I nie chodzi o mocne wejścia dęciaków czy szybkie, wręcz falujące smyczki, lecz elektronikę („Escape”, „Weasel Investigation”) oraz skręty ku hard rockowi z dynamiczną perkusją oraz gitarą elektryczną – jak w „Hello Super Powers”, „Ice Box” czy, najdłuższym w zestawie, „Mutant Convoy”. W tym tonie wybrzmiewa też temat Cable’a, który jest bardzo podobny do tematu przewodniego z „Ajron Mena 3

 

Jest tylko jeden bardzo poważny problem: dokonanie Amerykanina, choćby nie wiadomo jak dobre (a są dobre) w filmie nie ma zbyt wielu momentów chwały. Nie tylko dlatego, że jest zdominowane przez piosenki, ale zwyczajnie zagłuszają je dźwięki typowe dla kina akcji: wybuchy, strzelaniny, wyzwiska, serwowane ciosy, efekty specjalne. Bardziej można tą warstwę docenić poza albumem, gdzie wypada bardzo przyzwoicie.

 

Żeby jednak nie było aż tak ostro, musi wejść jeszcze emocjonalna liryka. Bo relacja Wade’a z Vanessą też bardzo istotna jest dla całości. Niby nic, czego w tej stylistyce nie słyszeliśmy wcześniej, bo jest delikatny fortepian, z bardzo wyciszonymi dźwiękami dookoła, tworzącymi mroczny klimat („Vanessa”), jak i dramatyczne, podniosłe fragmenty („Pity Dick” – szkoda, że tytuł taki chamski), po których wracamy do początkowych aranżacji, tym razem oddającym pole łagodnym smyczkom („Let Me In”).

 

Trudno jednoznacznie ocenić nowego „Deadpoola”. Bo czuć ten pastiszowy charakter tytułu, czerpiącego garściami z wszelkich dźwiękowych klisz. Jednak samo dokonanie Batesa pozostaje w cieniu filmu i poza bluzgającym chórem nieszczególnie zapada w pamięć. I co mam z tym fantem zrobić? Więcej niż trójki dać nie mogę, ale, mam nadzieję, że pan Pool nie wścieknie się i będę mógł pisać dalej.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

X-Men Arrive

02.

Fighting Dirty

03.

Hello Super Powers

04.

Escape

05.

Vanessa

06.

Weasel Interrogation

07.

Holy Shit Balls

08.

Mutant Convoy

09.

The Name is Cable

10.

Sorry for Your Loss

11.

You Can’t Stop This Mother Fucker

12.

Ice Box

13.

Docking

14.

Make the Whole World Our Bitch

15.

Pity Dick

16.

Knock Knock

17.

Let Me In

18.

Maximum Effort

19.

The Orphanage

20.

Cable Flashback

21.

Genuine High Grade Lead

22.

Courage Mother Fucker

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz