• S.W.A.T.
  • Jane Got a Gun
  • War Machine
  • Monster Calls, A
  • Girl on the Train, The

War Machine

data publikacji: 07/09/2018

Machina wojenna

War Machine

"...trudno odmówić klimatu oraz odrobiny świeżości..."

Kompozytor: Nick Cave & Warren Ellis

Rok produkcji: 2017

Wytwórnia: Lakeshore Records

Czas trwania: 52:08 min.

 

Netflix i dobry film? Podobno takie połączenie jest równie prawdopodobne co polityka i uczciwość. Ale w 2017 roku powstała zaskakująco udana „Machina wojenna” – satyra na nowego dowódcę wojsk koalicji w Iraku (świetny Brad Pitt), mającego zapewnić zwycięstwo w wojnie, która od dawna jest przegrana. Miejscami zabawna, miejscami poważna, a miejscami gorzka historia, trafnie pokazuje amerykańską armię oraz masę absurdów w jej funkcjonowaniu.

 

Poza samą jakością i wykonaniem, twórcy podjęli jeszcze jedną nieoczywistą decyzję. Mianowicie oprawę muzyczną do tego filmu powierzyli... Nickowi Cave’emu i Warrenowi Ellisowi. Na pierwszy rzut oka wydaje się to najbardziej absurdalnym wyborem z możliwych. Jednak cała ta ścieżka skupia się przede wszystkim na budowaniu tła, czyli przypomnieniu o miejscu akcji, chociaż nie jest pozbawiona również odrobiny ironii.

 

Sam początek, gdy słyszymy narrację z offu o "wielkości" Ameryki w tle, jest delikatnie wygrywany elektroniką z wokalizami brzmiącymi niczym chór. Wydaje się zapowiadać bardziej epicką wariację poprzednich dokonań duetu, kiedy wchodzi „Humble Man”. Ta kompozycja brzmi jak zaginiony fragment grupy The Beatles z pobytu w Indiach. Harmonijne wokale niczym echo, eterycznie wplecione dźwięki gitar – to wszystko tworzy dziwny, wręcz oniryczny klimat, pokazujący silny dysonans poznawczy (melodia ta powraca w „The Hand of Helping”). Bo muzyka z jednej strony jest mroczna i ciepła, a jednocześnie przyjemna i niepokojąca.

 

Przykłady? Chociażby melancholijne „The Bubble” – pełne mieszanki elektronicznych przejść, z których czasem przebija się perkusja z fortepianem (sporadycznie nawet cymbałki naznaczają swoją obecność), od połowy utworu grającym coraz bardziej wzniośle. Pozornie delikatne „The Civilian Executive” zaczyna się tykającymi cymbałkami, jednak coraz bardziej zaczyna się wybijać ambient, ilustrując mocną scenę zabicia cywili; czy oparte na fortepianie i okraszone fletami „Badi Basim”. Najmocniej kontrast odczuwa się w kontynuującym styl drugiego utworu „The Hand of Helping” i znacznie mroczniejszym, niemal przygniatającym „Thousand of Parades, All Over America”, gdzie perkusja wydaje się strasznie chropowata. Podobnie wroga jest elektronika w „Marjah”, którego nie powstydziłoby się „Sicario”.

 

Ponieważ jest to film o wojnie, to nie mogło zabraknąć marszowych werbli. Nie zapomniano o nich w „The Civilian Executive”, krótkim „The Moon Landing” czy stanowiącej formę suity „War Machine”, dając spore pole do popisu dla perkusji wszelkiej maści. Jednak te momenty czysto militarystyczne są jedynie dodatkiem, a nie głównym daniem.

 

Cave z Ellisem nie są zresztą jedynymi twórcami, którzy do tego filmu zostali wykorzystani. Jest też niemiecki mistrz elektroniki, Hans-Joachim Roedelius, którego kompozycje pozwalają złapać oddech. Ciepłe, syntezatorowe pasaże, dźwięki których nakładają się na siebie, brzmią niczym z zupełnie innej epoki („In Liebe dein”). Na pierwszy rzut ucha wydają się nie pasować do reszty, idąc miejscami ku twórczości Tangerine Dream (oniryczne „Kamee”). Na szczęście połowa z tych utworów potrafi dać wiele przyjemności.

 

Choć Cave z Ellisem znani są z dość minimalistycznego stylu swojej muzyki filmowej, „Machina wojenna” to najbardziej naładowana elektroniką praca w ich karierze. Dość eklektyczna, nawet jak na ten duet, więc słuchanie jej bywa czasami równie nieprzyjemnym doświadczeniem, co wojna. Stylowi obydwu panów trudno odmówić klimatu oraz odrobiny świeżości. Ta maszyna nie zamierza się zepsuć, za co daję naciągane cztery nuty.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Ah America

02.

Humble Man

03.

The Bubble

04.

The Civilian Executive

05.

Roedelius – In Liebe dein

06.

Badi Basim

07.

Roedelius – Kamee

08.

The Moon Landing

09.

Our Noise

10.

Roedelius – Fabelwein

11.

Jeanie

12.

Rachel’s – NY Snow Globe

13.

Thousands of Parades, All Over America

14.

Marjah

15.

Roedelius – Staunen im Fjord

16.

The Hand of Helping

17.

Be Lonely

18.

A Page in the History Books

19.

War Machine

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz