• Firestarter
  • Hitman’s Bodyguard, The
  • Klute / All The President's Men
  • Victoria & Abdul
  • Logan

Dalida

data publikacji: 15/06/2017

Skazana na miłość

Dalida

"...piękna, czarująca, pełna emocji oraz przebojowości..."

Kompozytor: Jean-Claude Petit, różni wykonawcy

Rok produkcji: 2017

Wytwórnia: Universal

Czas trwania: CD1 - 70:36, CD2 - 73:16 min.

 

Pochodząca z Egiptu francuska piosenkarka Dalida była gwiazdą europejskiej muzyki rozrywkowej lat 50. i 60., ale i w późniejszym okresie zaznaczyła swoją obecność. Jednak wraz z sukcesami zawodowymi, sfera prywatna naznaczone została niespełnieniem oraz licznymi tragediami. Skomplikowany życiorys stał się fundamentem bardzo przyzwoitej biografii Lisy Azuelos „Dalida: Skazana na miłość”. Film ma kilka mocnych scen i próbuje balansować między życiem artystycznym a uczuciowym, choć jest to potraktowane dość skrótowo. Niemniej dwie rzeczy się udały: fantastyczna rola Sveny Alveti oraz – co nie jest trudne do zgadnięcia – oprawa muzyczna.

 

Reżyserka (i autorka scenariusza) postanowiła oprzeć cały ciężar swojego działa na utworach Dalidy. Mówią nam one o losach tej postaci więcej, niż mogłoby się to na pierwszy rzut ucha wydawać. Piosenki te pojawiają się głównie we fragmentach, ale zawsze w kluczowych momentach. Sama kompilacja jest ułożona zgodnie z filmową chronologią, co jest zdecydowanym plusem. I w zasadzie trudno wybrać jakiś jeden wyróżniającą się utwór. Jednocześnie widać jak silny wpływ miała wokalistka na muzykę rozrywkową, gdyż te utwory ciągle żyją – ilości ich coverów nie da się wręcz policzyć.

 

Myślę, że niemal każdy słyszał kiedyś takie piosenki jak „Come prima”, „Avec le temps”, „Gigi L’amoroso” czy „Parole parole”. Ale i sama artystka nie bała się sięgać po piosenki cudzych wykonawców, tworząc z nich niezapomniane hity (otwierające całość „U po d’amore” – włoska wersja „Nights in White Satin” grupy The Moody Blues – czy „Bang Bang” z poruszającym solo skrzypiec).

 

Wszystko to kreuje bardzo wyrazisty portret, pozwalający zobaczyć ewolucję artystki: od klasycznego, delikatnego brzmienia orkiestry („Aime-moi”), czasami naznaczonymi elementami orientalnymi (smyczki w „Bambino” i „Salma Ya Samaya”), przez niepozbawione emocjonalnej siły, wyciszone ballady („Je suis malade”), aż po skręt w stronę przebojowego disco („Gigi in Paradisco” czy „Laissez-moi dancer”). I mimo faktu, iż te piosenki powstały ponad 40 lub 50 lat temu, to nadal brzmią znakomicie, uroczo i czarująco. Ich obecność na ekranie jest mocno uzasadniona i silnie łączy się z ruchomym obrazem („U po d’amore” pokazujące próbę samobójczą Dalidy, czy bardzo poruszające „Dan Dan Dan” z ujmującymi dzwonkami, pod radosnym rytmem których kryje się coś znacznie cięższego).

 

Poza piosenkami Dalidy na albumie obecne są też inne szlagiery z danej epoki, niektóre przerobione przez samą artystkę („Ciao amore ciao”, „J’attendrai”), co daje sporą możliwość porównania "podróbki" z oryginałem. Pojawia się też muzyka grana na ślubie artystki, stworzona przez Laurenta Pereza del Mara, który dodał całości nieco meksykańskiego posmaku (bardzo ciekawa, instrumentalna przeróbka „Come prima” i oparte na trąbce „Por El Amor De Yolanda”) oraz dwa instrumentalne fragmenty – klasyczne, wręcz pogodne „Meditation” z prześlicznymi smyczkami i harfą, a także „Two Pages” na fortepian.

 

Nie można nie wspomnieć jeszcze o skromnej ilustracji autorstwa weterana francuskiego kina, Jean-Claude’a Petita. Jest to muzyka bardzo delikatna, liryczna, podkreślająca charakter Dalidy – pełna delikatnego brzmienia smyczków oraz fortepianu, który jest sercem tych krótkich (nawet za krótkich) fragmentów. Sam temat Dalidy powraca kilkukrotnie – pierwszy raz w delikatnym walczyku „L’amour avec Luigi”, potem m.in. w skocznym „l’enfance an Egypte” – i brzmi mocno lirycznie. Najpełniej wybrzmiewa jednak w „Dalida theme” pojawiającym się dopiero pod koniec drugiej płyty.

 

Nie mogło zabraknąć też bardziej dramatycznych fragmentów („Le corps de Luigi” czy oparte na gwałtownych smykach „Je suis desole”), okraszonych niekiedy orientalnymi wstawkami (flet shakuhachi w „Le parenthese indianne”). Uderza bardzo krótki czas trwania score’u – rzadko który motywy przekraczają tu minutę lub dwie. Generalnie to tak naprawdę tylko solidne tło, blado wypadające przy piosenkach, aczkolwiek spełniające swoje zadanie.

 

I taka jest cała muzyka do „Dalidy” – piękna, czarująca, pełna emocji oraz przebojowości w starym, dobrym stylu. Piosenki to w zasadzie perły w europejskiej muzyce rozrywkowej, które dla mniej wprawionych i nie znających brzmień z tamtego okresu będą niczym zaginiona skrzynka z łakociami. Score autorstwa Petita dość mocno odstaje od nieśmiertelnych przebojów artystki, ale też jego rola była inna i wywiązuje się z niej poprawnie. To i tak świetnie wydana kompilacja, dobrze radząca sobie także poza filmem.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

U po’ d’amore – Dalida

02.

Gyrophare

03.

L’amour avec Luigi

04.

Sexy World – Armando Sciascia

05.

Aime-moi – Dalida

06.

Bambino – Dalida

07.

Come Prima – Dalida

08.

Meditation – Christer Thorvaldsson, Gothenburg Symphony Orchestra & Neeme Jarvi

09.

L’enfance en Egypte

10.

Ecoutez les mandolins – Tino Rossi

11.

Devant la glace

12.

Come Prima – Laurent Perez Del Mar

13.

Jarabe Tapatio – Laurent Perez Del Mar

14.

Por El Amor De Yolanda – Laurent Perez Del Mar

15.

Le temps des fleurs – Dalida

16.

Belles belles belles – Claude Francois

17.

Je me sens vivre – Dalida

18.

Angela – Luigi Tenco

19.

Ciao Amore Ciao – Luigi Tenco

20.

Ciao Amore Ciao (French Version) – Dalida

21.

Bang Bang – Dalida

22.

Le corps de Luigi

23.

Histoire d’un amour – Dalida

24.

Two Pages – Ulrich Forman

25.

The Way To Your Heart – Hal David & John Cavacas

26.

Il venait d’avoir 18 ans (French Version) – Dalida

27.

Dan Dan Dan – Dalida

CD 2

01.

La parenthese indienne

02.

Je suis malade – Dalida

03.

Avec le temps – Dalida

04.

Gigi L’Amoroso (French Version) – Dalida

05.

Paroles paroles – Dalida & Alain Delon

06.

Besame Mucho – Dalida

07.

Et de l’amour de l’amour – Dalida & Richard St. Germain

08.

Je suis desole

09.

Heaven Must Be Missing An Angel – Tavares

10.

Les barbeles

11.

J’attendrai – Rina Kitty

12.

J’attendrai – Dalida

13.

Comme disait Mistinguett – Dalida

14.

Gigi L’Amoroso (English/Japanese Version) – Dalida

15.

Gigi In Paradisco – Dalida

16.

Salma Ya Salama (Arabic Version) – Dalida

17.

Laissez-moi danser (Monday Tuesday) – Dalida

18.

La solitutde

19.

Youssef Chahine

20.

Dalida theme

21.

Je vais arreter

22.

Pour ne pas vivre seul – Dalida

23.

Plan paradise

24.

Mourir sur scene – Dalida

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz