• Man with One Red Shoe, The – Limited Edition
  • Swiss Army Man
  • Born To Be Blue
  • Miss Sloane
  • Hoax, The

Snowden – score

data publikacji: 03/02/2017

Snowden

Snowden – score

"...wydaje się aż nadto oczywisty..."

Kompozytor: Craig Armstrong

Rok produkcji: 2016

Wytwórnia: Universal

Czas trwania: 56:31 min.

 

Żaden człowiek w ostatnim czasie nie wywołał tak silnych kontrowersji jak Edward Snowden. Zdrajca czy bohater? Szpieg czy informator? Jedno jest pewne – człowiek rozpętał poważną dyskusję na temat działalności tajnych służb, a jego historia musiała trafić na kinowy ekran. A któż inny bardziej nadawałby się do tego zadania lepiej jak Oliver Stone? Jego „Snowden” też podzielił widzów, chociaż wszyscy byli zgodni co do świetnej roli Josepha Gordona-Levitta oraz wyraźnie nakreślonej krytyki działalności służb specjalnych.

 

Trochę w cieniu samego filmu pozostaje ścieżka dźwiękowa. Stone kolejny raz (a dokładnie czwarty) zaufał w tym aspekcie Craigowi Armstrongowi – szkockiemu maestro kojarzonemu bardziej z romantycznych, pełnych ciepła filmów o miłości. Jednak kompozytor wielokrotnie zahaczał o kino sensacyjne czy thrillery, a tym pośrednio jest „Snowden”. Armstrong postawił na mieszankę elektroniki z orkiestrą i wywiązał się ze swojego zadania solidnie.

 

Orkiestra opiera się na temacie Snowdena, a dokładniej jego wartościach (patriotyzm, odpowiedzialność, wiara w prawo) i zbudowana jest na podniosłej Americanie. Obowiązkowo składa się ze smyczków, chóru oraz trąbek i nie pozwala zwątpić w motywacje naszego bohatera. Słyszymy to mocno w „Burden of Truth” (także w wersji alternatywnej), militarnym „Troops March” czy „American Hymn”. Ten świat nabiera także lirycznych barw, jak w typowym dla stylu maestro „Happiness Montage” czy pogodnym „Kiss”.

 

Drugi świat – wywiadu – to w dużej mierze chłodna elektronika, co jest absolutnie zrozumiałe. W końcu nie można sobie w nim pozwolić na przesadne emocje. I tutaj Armstrong pozwala sobie na eksperymenty, współpracując z niemiecką specjalistką od syntezatorów, Antye Greie. Ona bezpośrednio odpowiada za dwa remixy. „Static” bardziej przypomina ambientowe dokonania Cliffa Martineza, z kolei „Realisation” brzmi jak praca modemu, tylko przesterowana przez różne dodatkowe dźwięki.

 

Mieszanka obydwu tych światów jest fundamentem szeroko pojętego underscore’u, który sprawdza się głównie na ekranie, gdzie klawisze często świdrują nasze uszy pod postacią utrzymującego napiecie tła („The Hill”). Chociaż parę razy zaskakuje takimi drobiazgami jak drapieżna perkusja („Snowden Escapes Hotel”), elektryczna gitara (synthpopowe „Hawaii Guitar Theme”), elektroniczna perkusja („HK Hotel”) czy dziwnie wplecione w całość flety („Messed Up”). Do tego dochodzą też obowiązkowo nisko grające smyczki z dzwonkami („Travel Montage”), które zawsze sprawdzają się w akcji.

 

Problem jednak w tym, że Szkot gra znaczonymi kartami. Takich kolaży było sporo w ostatnim czasie (na przykład w „Piątej władzy”), a efekt końcowy wydaje się aż nadto oczywisty. Trudno odmówić kompozytorowi warsztatu, bo ten jest naprawdę świetny. Ale dźwięki serwowane przez niego wpadają jednym uchem, a wypadają drugim (dotyczy to zwłaszcza czysto orkiestrowych fragmentów). Sama muzyka pobrzmiewa z reguły na dalekim planie, nie zwracając na siebie specjalnie uwagi (z wyjątkiem finału). „Snowden” nie odbierze co prawda Armstrongowi chwały, ale powodem do dumy też nie jest. Ode mnie trzy i pół nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Snowden Symphonic

02.

Burden of Truth

03.

Opening: Secret Downloading

04.

Troops March

05.

Static (Antye Greie “AFG” Remix)

06.

American Hymn (String Version)

07.

Snowden Escapes Hotel

08.

Kiss

09.

The Hill

10.

First Copy

11.

Ticket to the Top

12.

Hawaii Guitar Them

13.

Messed Up

14.

HK Hotel

15.

Happiness Montage

16.

Burden of Truth (Variation)

17.

Travel Montage

18.

Data Card

19.

Ed Reassigned

20.

Realisation (Antye Greie “AGF” Remix)

21.

Hunting Speech

22.

Rinnung Out of Time: Variation

23.

Marwan Intel

24.

Ed Copies Data (Secret Downloading Variation)

25.

Snowden Moscow Variations

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz