• Lady in the Van, The
  • Operation Finale
  • Predator
  • Westworld
  • Program, The

Spy – score

data publikacji: 21/11/2016

Agentka

Spy – score

"...z każdą chwilą coraz intensywniejsze..."

Kompozytor: Theodore Shapiro

Rok produkcji: 2015

Wytwórnia: Milan Records

Czas trwania: 52:51 min.

 

Parodii kina szpiegowskiego oraz konwencji znanych z przygód agenta 007 było wiele, ale żadna nie była jeszcze tak ostra jak „Agentka”. Film Paula Feiga po raz kolejny potwierdza niesamowity talent Melissy McCarthy, serwując różnorodny, ale niegłupi humor z fuckami w tle i generalnie śmiesząc jak cholera. Takiej zgrywy nie było od premiery „Kingsmana”.

 

Swoje zrobiła też muzyka, będąca z jednej strony zabawą konwencją, z drugiej zaś musiała sprawnie budować napięcie. To zadanie przypadło Theodore’owi Shapiro, dla którego komedia to drugie imię, chociaż kompozytor ten niezbyt dobrze dobiera dla siebie projekty. Rok 2015 okazał się dla niego przy tym całkiem interesujący, co udowadnia zarówno „Sekretne życie Waltera Mitty” jak i „Mów mi Vincent”.

 

Maestro operuje tutaj brzmieniem rodem z klasycznych Bondów, podrasowanym współczesnymi trikami. Dominuje akcja oraz underscore, co czuć od samego początku w postaci „Agent Bradley Fine”. Wolne, acz eleganckie smyczki, nisko grający flet i sporadycznie pojawiająca się elektronika, zgrabnie imitująca perkusję – jest suspens, ale jednocześnie brzmi to bardzo przyjemnie. Podobnie jak stonowane i wyciszone „He Was Bradley Fine” – ale tylko do połowy, gdzie pojawiają się gwałtowne strzały oraz smyczki, które pod sam koniec uderzają nawet w elegijne tony. Dynamiczniejsze i zdecydowanie głośniejsze jest „Bulgarian Breakout”, w którym swoją obecność zaznaczają dęciaki oraz perkusjonalia zmieszane z gitarą elektryczną, z każdą chwilą coraz intensywniejsze.

 

Shapiro czasami pozwala sobie na swobodniejsze wycieczki. Takie jest jazzowe „City of Varying Lights” opisujące Paryż (obowiązkowy akordeon), orientalne „Murdery Hotel” z dominującym nad całością sitarem oraz romantyczne „Casino di Roma”, przypominające troszkę bardziej liryczne oblicze Ennio Morricone (ten flet!). Taki miks na szczęście nie wywołuje poczucia zgrzytu czy zagubienia. Nawet piosenka „Who Can Trust You” przypomina kompozycję żywcem wyjętą z Bondów – te smyczki, te dęciaki, ten popowy sznyt oraz wokal Ivy Levan robią niesamowite wrażenie!

 

Wszystko to jednak zdominowane jest przez szeroko pojęty underscore, gdzie pierwsze skrzypce grają – nomen omen – smyczki wspierane przez wszelkiej maści elektronikę. Smyki głównie opadają i falują, a dodatki w postaci szumów, tykania podkręcają poczucie zagrożenia, jak w „Shut Down the Grid”. Sporadycznie odzywają się też inne dźwięki, jak bijące... serce w „Insult to Injury”, pamiętające lata 60. i 70. flety („To Rome”), energiczna perkusja (epickie wręcz „Flight to Budapest”), odrobina orientalnego sznytu („Vespa Chase” przypominający troszkę stylistyką... „Speed”), czy potężne dęte drewniane a la Hans Zimmer (krótkie „Club Escape” i „Knife Fight” z elegancko wplecionymi cymbałami). Brzmi to wszystko całkiem zjadliwie, jednak krótsze utwory potrafią niekiedy znużyć, a i te dłuższe też nie utrzymują równego poziomu oraz tempa.

 

  

 

Shapiro nie odkrywa tutaj Ameryki, ale kolejny raz potwierdza swoje solidne rzemiosło. Na ekranie jego score wywiązuje się ze swojego zadania więcej niż dobrze. Poza kontekstem to zaledwie strawna praca. Nie mogę jednak oprzeć się wrażeniu, że maestro mógł bardziej zaryzykować, co udowadnia chociażby brawurowe „Garage Fight / Helicopter / Death of De Luca”, gdzie nie brakuje szybkiej, zrobionej z jajem akcji. Tymczasem agent Shapiro znowu wyruszył w teren, a raporty z jego kolejnych misji wkrótce zostaną opisane. Ode mnie trzy i pół gwiazdki CIA.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Agent Bradley Fine

02.

Bulgarian Breakout

03.

Who Can Trust You (Opening Main Title Theme)

04.

He Was Bradley Fine

05.

City of Varying Lights

06.

Murdery Hotel

07.

Following Rick Ford

08.

Insult To Injury

09.

To Rome

10.

Casino di Roma

11.

Shut Down The Grid

12.

Flight to Budapest

13.

Vespa Chase

14.

Club Escape

15.

Knife Fight

16.

Fine Is Back

17.

Lady Superspy

18.

Balaton Showdown

19.

Conducting Business

20.

Garage Fight / Helicopter / Death of De Luca

21.

Agent Susan Cooper

22.

Who Can You Trust (Full Version) – Ivy Levan

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz