• 13 Reasons Why - score
  • 13 Reasons Why
  • Dalida
  • Straight Outta Compton
  • Hologram for the King, A

Collateral – score

data publikacji: 16/05/2016

Zakładnik

Collateral – score

"...wszystko, co najfajniejsze mogliśmy już usłyszeć na podstawowym albumie..."

Kompozytor: James Newton Howard

Rok produkcji: 2016

Wytwórnia: Intrada

Czas trwania: 52:34 min.

 

Mija właśnie dwanaście lat od premiery filmu Michaela Manna. Żadna to więc okrągła rocznica, która sugerowałaby jakiekolwiek przypomnienie tej produkcji, bądź jej poszczególnych elementów na rynku kolekcjonerskim. Nigdy nie był to zresztą tytuł, który potrzebowałby podobnych zabiegów – stosunkowo młody, odpowiednio solidnie wydany na każdym możliwym nośniku domowym, wliczając w to także bardzo dobry soundtrack. Lecz z jakichś przyczyn wytwórnia Intrada postanowiła właśnie wypuścić kompletną ilustrację Jamesa Newtona Howarda do „Zakładnika”. Opatrzony numerem ISC 352 album dołączył tym samym do Specjalnej Kolekcji tej firmy.

 

I owszem, już wcześniej można się było natknąć w internecie na rozszerzone bootlegi zarówno muzyki JNH, jak i dodatkowych nut od Antonio Pinto. Nigdy jednak nie były przesadnie popularne wśród fanów, bowiem edycja podstawowa, na której obie kompozycje zostały wymieszane ze sobą oraz z licznymi piosenkami właściwie wyczerpywała temat ścieżki dźwiękowej do „Collateral”.

 

Dosadnie potwierdza to właśnie krążek od Intrady, na którym znajdziemy aż 22 utwory samego tylko Howarda – z czego dwa to alternatywne wersje poszczególnych tematów, które w ich oryginalnych aranżacjach zostały umieszczone pod sam koniec płyty, na zasadzie bonusów. I od razu trzeba napisać, że to jedne z najciekawszych fragmentów ułożonego chronologicznie i zamykającego się ostatecznie w nieco ponad 50 minutach wydania.

 

Co prawda „Vincent Hops Train” minimalnie różni się od kompozycji ostatecznie użytej w filmie, ale motyw jest to na tyle dobry, że w obu słucha się go z przyjemnością. Z kolei „Daniel is Killed” to głównie rozbieżności w czasie trwania oraz nieco inaczej rozmieszczonych akcentach w alternatywnej aranżacji. Żadna z nich nie zalicza się co prawda do highlightów „Zakładnika”, ale i tak są jednymi z jego ciekawszych fragmentów. Dłuższe od tego zamieszczonego na pierwotnym CD jest też „Finale”, które tutaj znajdziemy pod (nawiązującą bezpośrednio do ekranowych dialogów) nazwą „Would Anyone Notice?”. W ponad minucie dodatkowego materiału nie ma jednak nic szczególnie frapującego...

 

Podobnie jak niemal we wszystkich pozostałych kawałkach, które składają się na zwykłe tło – czasami bardziej klimatyczne, na ogół jednakże kompletnie bez wyrazu. Ot czysta tapeta, która w filmie wybrzmiewa właściwie nieinwazyjnie, a i podczas samodzielnego odsłuchu płyty kolejne jej minuty nieświadomie przechodzą przez uszy odbiorcy. Z tego schematu wyłamuje się w zasadzie tylko skromna muzyka akcji, której najlepsze momenty uwzględnił już oryginalny soundtrack. Czysty score oferuje nam jego solidne, acz w oficjalnym rozrachunku wyraźnie ustępujące mu uzupełnienie w postaci dwóch wyścigów z czasem – „Race to Annie” i „Race to the Metro”. Uwagę przykuwa zwłaszcza ten pierwszy, choć przede wszystkim przez wzgląd na długi czas trwania.

 

Większość utworów tu zawartych oscyluje bowiem wokół zaledwie jednej bądź dwóch minut. Można to zapisać na plus, gdyż krążek bywa nużący, ale nie męczy specjalnie i dość gładko przechodzimy pomiędzy poszczególnymi utworami. Gorzej, że te są raczej smętne i skromne jakościowo. To typowo industrialne granie ze wszystkimi swoimi naleciałościami, które w kolejnych odsłonach trudno jest od siebie odróżnić.

 

Jako całość to zwyczajnie zbędna propozycja – gra nie warta świeczki, a już na pewno nie tych 20$, które w chwili obecnej liczy sobie za nie Intrada (plus koszty wysyłki). Miłośnicy kompozytora lub filmu oraz zapaleni kolekcjonerzy mogą co prawda modlić się w duchu o jakąś obniżkę w niedalekiej przyszłości. Ale nawet i oni będą musieli z ręką na sercu przyznać, że wszystko, co najfajniejsze mogliśmy już usłyszeć na podstawowym albumie. Rozszerzona ilustracja jest zatem stratą nie tyle pieniędzy, co głównie czasu.

Autor recenzji: Mefisto


CD 1

01.

Max and Vincent Talk

02.

Arriving At Second Hit

03.

Sylvester Clarke

04.

Cut Cuffs

05.

You Like Jazz?

06.

Daniel

07.

Daniel is Killed (alternate)

08.

Flowers

09.

Max Steals Briefcase

10.

Fanning at the Morgue

11.

Talk About Parents

12.

Island Limos

13.

Surveillance at El Rodeo

14.

Max Meets Felix

15.

Cops Pursue

16.

Race to Annie

17.

Cat and Mouse

18.

Race to the Metro

19.

Vincent Hops Train (alternate)

20.

Would Anyone Notice? (Finale)

21.

Bonus track: Daniel is Killed (original)

22.

Bonus track: Vincent Hops Train (original)

Komentarze

Średnia ocena czytelników: 2  

Tomasz Goska 18-05-2016, 08:06

Okrutnie wymęczony score, totalnie zbędne wydanie.


Tomasz Goska 18-05-2016, 08:07

A ocena miala byc 2, wiec uśredniam


Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz