• Hacksaw Ridge
  • Kubo and the Two Strings
  • Jungle Book, The
  • Pete’s Dragon
  • Sully

Age of Adaline, The – score

data publikacji: 19/08/2015

Wiek Adaline

Age of Adaline, The – score

"...nie zostaje z odbiorcą na dłużej..."

Kompozytor: Rob Simonsen

Rok produkcji: 2015

Wytwórnia: Lakeshore Records

Czas trwania: 58:19 min.

 

Who wants to live forever? – już 30 lat temu to pytanie zadawał Freddie Mercury z zespołem Queen. A dla filmowców nieśmiertelność czy możliwość zatrzymania procesu starzenia jest wdzięcznym tematem. Do tego nurtu wpisuje się „Wiek Adaline” – klasyczny do bólu melodramat, w którym jedynie pomysł, by główna bohaterka była nieśmiertelna (zjawiskowa Blake Lively), wyróżnia go od tysiąca innych. Czy muzyka też jest jedną z wielu?

 

Nazwisko kompozytora – Roba Simonsena – może niespecjalnie się kojarzyć, choć nie jest to twórca anonimowy. Podopieczny Mychaela Danny, z którym pracował przy wielu filmach jako asystent i współkompozytor jest spora („500 dni miłości”, „Hotelowa miłość”, serial „Dollhouse”). Od trzech lat Rob próbuje działać samodzielnie, głównie przy filmach niezależnych („Cudowne tu i teraz”, „Najlepsze najgorsze wakacje”, „Foxcatcher”). „Wiek Adaline” to pierwsza tak duża produkcja w dorobku Amerykanina.

 

Po raz pierwszy Simonsen mógł zatrudnić pełną orkiestrę, z której najbardziej wybijają się smyczki, podkreślające romantyczny charakter filmu. Wspiera je odrobina elektroniki oraz fortepian, na którym oparto temat przewodni. Kompozytor opisał go, jako coś melancholijnego i ładnego, jednak niezbyt smutnego. Opis ten idealnie słychać po raz pierwszy w „At Home”, ale także w iskrzących się„January 1st, 1908” i „Hospital Confessons” oraz finałowym „To a Future With an End”. Motyw ten podkreśla niewinność Adaline i jej pragnienie bycia kochaną, co stoi w opozycji do kompletnej rezygnacji z uczuć.

 

Drugi motyw, opisujący związki Adaline z mężczyznami oraz nagłe wycofywanie się z nich, przewija się przez cały album, jednak nigdy nie wybrzmiewa w całości. Sam kompozytor mówi o nim tak: Napisałem go poza ekranem i nie było wystarczająco długiej sceny, by go zmieścić. Jakkolwiek, powtarzające się, początkowe nuty tematu miłosnego, zmieniły się w stan utknięcia w trybie ‘wyruszania’, jaki pasuje do Adaline, która utknęła w czasie, ciągle powtarzając rzeczy ze swojego życia i kobiety stawiającej opór jakiemukolwiek uczuciu.

 

Poza tymi dwoma motywami, przez większość czasu słyszymy głównie lekkie, eleganckie dźwięki, żyjące nieco własnym życiem, ale nie do końca zgrywające się z resztą. Kompozycje te są ładne, z ciekawymi aranżacjami na smyczki, fortepian, harfę, flet i perkusję, do których dołącza też chór. Dzięki temu takie utwory, jak otwierający całość „Adaline Bowman”, „The Scar” czy „Going Back to Life” z fikuśną wiolonczelą, są bardzo przyjemne w odsłuchu. Problem polega na tym, ze szybko wylatują z ucha i nie zapadają w pamięć na długo.

 

Lecz zdarzają się wyrazistsze fragmenty – nasilające się dźwięki smyczków („Twisted Around the Truth”, „First Resurrection”) są niezwykłe, podkreślają możliwość interwencji sił nadprzyrodzonych w życiu Adaline. Podobnie jest z „Never Speak a Word of Her Fate”, gdzie wpleciono wolne, ale intensywne wejścia skrzypiec, uderzeń perkusji oraz chóru, przypominającego troszkę styl Danny'ego Elfmana. A na sam koniec dostajemy piękną piosenkę „Start Again” autorstwa Simonsena, Nathana Johnsona oraz Katie Chastain, w wykonaniu Faux Fix wspieranych przez brytyjską wokalistkę, Elenę Tonrę.

 

„Wiek Adaline” pozwala zobaczyć w Simonsenie kogoś więcej, niż tylko kompozytora tworzącego dźwięki w stylu indie rockowych/popowych zespołów. Czy pozwoli to Amerykaninowi rozwinąć skrzydła oraz warsztat? Wierzę, ze tak. Największą wadą „Wieku Adaline” jest ulotność całej ścieżki oraz brak oryginalności, przez co nie zostaje z odbiorcą na dłużej. Ma ona jednak swój urok, który może się spodobać. Dlatego moja ocena to całe 3,5 nutki.

Autor recenzji: Radosław Ostrowski


CD 1

01.

Adaline Bowman

02.

At Home

03.

January 1st, 1908

04.

First Resurrection

05.

No Scientific Explanation

06.

Never Speak a Word of Her Fate

07.

Ellis Brings Flowers

08.

Sunken Ship

09.

Another Death in the Life

10.

Tired of Running

11.

Adaline Apologizes

12.

Constellations

13.

William Recognizes Adaline

14.

He Named the Comet Della

15.

A Near Miss

16.

The Scar

17.

Twisted Around the Truth

18.

No More Running

19.

Second Resurrection

20.

Coming Back to Life

21.

Hospital Confessions

22.

To a Future With an End

23.

Start Again – Faux Fix feat. Elena Tonra

Komentarze

Obecnie brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Nick
E-mail
Ocena [1-5]
Komentarz