
Enter the Dragon – extended edition |
data publikacji: 12/04/2015 |
Wejście smoka – edycja rozszerzona
"...klimatyczny, intrygujący koktajl..."
Kompozytor: Lalo Schifrin
Rok produkcji: 2014
Wytwórnia: Aleph Records
Czas trwania: 59:24 min.
Bruce Lee – był taki moment, że niemal każdy młodzik po obejrzeniu filmu z nim, chciał zostać karateką. Status herosa popkultury przyniosło mu, pokazane już pośmiertnie, „Wejście smoka”. Historia jest prosta, jak konstrukcja cepa i służy jedynie temu, by Bruce pokazał swoje umiejętności posługiwania się obydwoma kończynami oraz nunchaku. Ten film to już legenda – podobnie zresztą, jak ścieżka dźwiękowa.
Przyniosła ona nieśmiertelność jej autorowi – Argentyńczykowi, Lalo Schifrinowi, przyćmiewając jego wcześniejsze dzieła, jak „Bullitt” czy „Brudny Harry”. Kompozytor postanowił połączyć świat Zachodu (popowa, jazzująco-funkowa melodyka) ze Wschodem (etniczne instrumentarium) i ta mieszanka sprawdza się na ekranie bez zarzutu. Efekty słychać już na samym początku „Prologue”, gdzie do potężnych dęciaków oraz powolnego fortepianu dołączają popisy perkusji, kotły i cymbałów.
Esencją ścieżki jest pamiętne „Main Title” – jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii kina. Funkowa gitara i organy Hammonda zmieszane z ‘rozciągniętymi’ dęciakami i szybkimi smyczkami. Ta mieszanina będzie nam towarzyszyć do samego końca, tworząc klimatyczny, intrygujący koktajl. Przeplatanka etniki oraz underscore’u najmocniej słyszalna jest w „Sampans and Flashbacks”, w którym poznajemy przeszłość głównych bohaterów. Jazzowe perkusjonalia i łagodna gitara elektryczna miesza się z mocnymi wejściami dęciaków i fletów. Schifrin dobrze buduje nastrój w wyciszonych momentach (lekki i etniczny „The Banquet” czy „Headset Jazz”) i nielicznych przykładach liryki (saksofon wpleciony w „Han’s Island”, delikatny flet w „The Gentle Softness”).
Ale, jak w każdym filmie akcji, nie może także zabraknąć action score’u. Skupiony jest on głównie wokół melodii z tematu przewodniego, granej w wolniejszym tempie (m.in. szpiegowski „Into the Night” z rytmicznym basem i plumkającym wibrafonem), gwałtownych partiach skrzypiec (dramatyczne „Su-Lin”) oraz typowo jazzowych wejściach (druga część „Bamboo Birdcage”). Pojawiają się też mniej przyjemne w odsłuchu momenty, jak perkusyjne „Goodbye, Ohara” z wyjątkowo wolną grą pozostałych instrumentów (smyczki, klawisze, dęciaki, kotły), czy ślamazarne „Han’s Cruelty”.
Najlepsze dostajemy jednak na sam koniec. „The Big Battle” to dynamiczne i opierające się na funkowej gitarze, szybkiej perkusji oraz kapitalnych dęciakach zmieszanych z bębenkami granie. Z kolei „Broken Mirrors” to muzyka z ikonicznych scen z lustrami – niepokojąco wolne brzmienie drobnych perkusjonaliów, fletów, cymbałków i fortepianu tworzy gęsty klimat, w połowie którego odzywa się popowa nuta z chwytliwym basem, podkreślająca napięcie. Sam finał to natomiast przeróbka tematu głównego w „End Titles”, w którym błyszczą dęciaki oraz smyczki. Dodatkowo są też dwie wersje bonusowe tej melodii – z wrzaskami karateków oraz w nieco innym tempie i alternatywnej aranżacji.
„Wejście smoka” to dziś ikoniczna ścieżka, która przyniosła Schifrinowi wielką popularność i pomogła w późniejszej karierze (to dzięki niej Brett Ratner zatrudnił maestro do serii „Godziny szczytu”). Miks dalekiego Wschodu ze światem Zachodu okazał się znakomitym koktajlem, który nawet po wielu latach smakuje znakomicie. A rozszerzone wydanie Aleph Records – od poprzednich bogatsze o blisko pół godziny materiału – jest wielce satysfakcjonujące. Co za tym idzie, finalna ocena może być tylko jedna.
CD 1
![]() ![]() ![]() |
01. | Prologue: The First Fight |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
02. | Main Titles |
![]() ![]() ![]() ![]() |
03. | Su-Lin (The Monk) |
![]() ![]() ![]() ![]() |
04. | Sampans and Flashbacks |
![]() ![]() ![]() ![]() |
05. | Han’s Island |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
06. | The Banquet |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
07. | Headset Jazz |
![]() ![]() ![]() |
08. | The Gentle Softness |
![]() ![]() ![]() |
09. | Into the Night |
![]() ![]() ![]() |
10. | Goodbye Oharaa |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11. | Bamboo Birdcage |
![]() ![]() ![]() |
12. | Han’s Cruelty |
![]() ![]() ![]() |
13. | The Human Fly |
![]() ![]() ![]() ![]() |
14. | The Big Battle |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15. | Broken Mirrors |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
16. | End Titles |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
17. | Theme from Enter the Dragon |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
18. | Main Titles (Alternate) |
Komentarze
Obecnie brak komentarzy.
Dodaj komentarz